شما در حال مشاهده هستید استقلال طلبی نوجوان چیست؛ اهمیت و مزیت‌های استقلال‌طلبی

استقلال طلبی نوجوان چیست؛ اهمیت و مزیت‌های استقلال‌طلبی

یکی از موضوعات مهم در سن بلوغ که ممکنه موجب ایجاد چالش و تنش‌های جدی در خانواده‌ها بشه، استقلال طلبی نوجوان هست. نوجوان تو این سن (بازه ی سنی 12 تا 19) باید هویت خودش رو پیدا کنه و به عنوان یک بزرگسال شخصیت خودش رو تعریف کنه. استقلال طلبی و در کل نیازهای نوجوان، برای والدینی که آگاهی کافی از مسائل مرتبط با این رده سنی ندارن، ممکنه منجر به تنش و نگرانی‌های شدید بشه. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با یکی از ویژگی های مهم این رده سنی یعنی استقلال طلبی آشنایی بیشتری پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه نوجوانان می‌توانید سایر مقالات ما از جمله اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان را نیز مطالعه کنید.

اهمیت استقلال طلبی در گذر از کودکی به جوانی

در سنین گذر از کودکی به جوانی نیاز داشتن استقلال در اکثر موارد بروز پیدا میکنه. برای تبدیل شدن به یک جوان و بزرگسال عاقل و بالغ نیاز هست که نوجوان مسئولیت بیشتری بپذیرد، وابستگی به والدین را کم کند، برای مسائل و مشکلات خود تصمیم گیری کند و اون‌ها رو حل و در نهایت هویت خودشون رو شکل دهد.

یکی از مهمترین کارهای والدین در دوران نوجوانی ایجاد تعادل بین استقلال و مرز حفظ امنیت فرزندانشون هست. نوجوان نیاز به والدینی داره که خوش اخلاق و مثبت اندیش هستن و با اقتضای سنی شون آشنایی نسبی داره.

استقلال طلبی نوجوان
استقلال طلبی  در نوجوان

ایجاد فاصله بین فرزندان و والدین

در سنین بلوغ استقلال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست، اما این موضوع در بعضی از خانواده‌ها موجب تنش میان والدین و فرزندان میشه؛ به این علت که بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که نوجوان باید مانند دوران کودکی خود همچنان مطیع اون‌ها باشه و مانند سالهای کودکی برطرف کردن نیازهاش رو وابسته به مادر و پدر و مراقبش باشه ، این در صورتیه که نوجوان وارد دوران بحرانی شده و نیاز داره که به نوعی هویت شخصی خودش رو پیدا کنه. برای تحقق این نیاز، نوجوان از والدین خود فاصله می‌گیره تا به اون‌ها نشون بده که بزرگ شده و می‌تونه مستقل باشه. و با نا آگاه بودن خانواده به این نیاز ، تنش  و مقاومتها شروع میشه .

نوجوان در این سن به وقت گذراندن با گروه دوستان و همسالان خودش علاقه زیادی پیدا می‌کنه و اولویت افراد زندگیش دیگه از والدین و مراقب به دوستان و گروهی که بهش تعلق داره تغییر میکنه.

این نکته بسیار مهمیه که والدین بتونن اعتبار بدن به استقلال و حریم نوجوانشون و سعی کنن سبک فرزندپروریشون رو متناسب با اقتضای سنی فرزندشون پیش ببرن ؛ پس فرزندانتون رو در این سنین محدود نکنید و نظارت مستقیم خود رو به نظارت غیر مستقیم تبدیل کنید. 

 شکل دهی درست استقلال طلبی نوجوان

استقلال از خانواده در سن نوجوانی امری کاملاً طبیعی هست و باید توسط والدین به بهترین نحو مدیریت بشه. بنابراین نقش والدین در ایجاد استقلال طلبی درست نوجوان رو در ادامه بیان می‌کنیم تا والدین بتونن رفتاری سالم و مناسب با سن نوجوانی فرزندشون داشته باشن:

1- پرهیز از واکنش‌های شدید

پرهیز از واکنش‌های شدیددر سن نوجوانی بسیار اهمیت داره. والدین باید اهمیت استقلال طلبی نوجوان را درک کنند و واکنش‌های خود رو مدیریت کرده و با صبوری، متانت و آرامش رفتار کنند. در واقع نوجوانانی که والدین سخت گیری دارند بیشتر به سمت استقلال طلبی گرایش پیدا خواهند کرد، تا حدی که مدیریتشون سخت خواهد شد. بنابراین در سن نوجوانی فرزندانتون سعی کنید خشم، عصبانیت و کنترل ‌گری کمتری رو در رفتار خود بروز بدید.

2- ارتباط با دوستان نوجوانان

نوجوانان تمایل زیادی به سپری کردن اوقات فراغت با گروه دوستانشون دارند. بنابراین والدین می‌تونند برای جلوگیری از رفاقت‌های ناسالم در بین فرزندان، تلاش کنند که با روی باز با دوستان نوجوانان و خانواده‌هاشون در ارتباط باشند.

3- تشویق استقلال طلبی نوجوانان

از اهمیت استقلال طلبی نوجوان قافل نشید. برای جلوگیری از ایجاد این تفکر در ذهن فرزندانتون که شما می‌خواهید مانعی در مسیر رشد استقلال اون‌ها باشید؛ اون‌ها رو تشویق کنید و از مستقل شدن اون‌ها استقبال ‌کنید.

4- کنار آمدن با خود

بعضی از والدین نمی‌تونند پذیرای استقلال و بزرگ شدن فرزندشون باشند. اهمیت استقلال طلبی نوجوان بسیار زیاده، پس بهتره با خودتون کنار بیایید. اگه نتونستید خودتون رو قانع کنید، بهتره از یک روانشناس کمک بگیرید.

5- ادامه دادن نظارت‌های والدین بر روی فرزندان

نوجوانان در این سنین هنوز آسیب پذیر هستند و نیاز به راهنمایی‌ها و حمایت والدین دارند. پس نباید به یک باره حمایت‌ها و نظارت‌های خودتون رو قطع کنید. در این سن باید به نظارت غیر مستقیم بپردازید و در عین حال از سرزنش کردن فرزندانتون پرهیز کنید. نظارت غیر مستقیم یعنی در توزیع قوانین از خود نوجوان هم مشورت بگیریم…

استقلال طلبی نوجوان
استقلال طلبی  در نوجوان

6- احترام گذاشتن به احساسات و نظرات فرزندان

برای پرورش درست استقلال نوجوان، به احساسات و نظرات او احترام بگذارید و سعی کنید او را درک کنید. اگر نظر شما با او متفاوته، بهتره که با او حرف بزنید. گفتگو مسالمت آمیز و همدلی، والدین رو به فرزندان نزدیک ‌تر می‌کنه.

7- دادن عشق و احترام به فرزندان

به اهمیت استقلال طلبی نوجوان توجه کنید و برای افزایش اعتماد به نفس، به اونها عشق و احترام هدیه کنید. حمایت و محبت خود رو با علاقه و توجه نشان دادن به تفریحات، علایق و دوستان نوجوان، گوش دادن به حرف‌های او، ایجاد حریم شخصی برای نوجوان و گفتن دوستت دارم به او ابراز کنید. ابراز این جمله که ” من در هر صورت تورا میپذیرم و دوستت دارم ” میتونه خیلی دلگرم کننده باشه برای یک نوجوان .

8- تعیین قوانین مشخص در خانه

قوانین مشخصی رو در خونه تعیین کنید تا فرزندان شما بدانند که موظف به رعایت اون‌ها هستند. با این کار کمتر با مشکل مواجه خواهید شد. البته این قوانین باید با بزرگ شدن فرزندتون تغییر کنه که موجب تنش بیشتر نشه. سعی کنید سخت گیرانه عمل نکنید.

9- استقلال مالی برای نوجوان

اهمیت استقلال طلبی نوجوان در حوزه مالی هم بسیار مهم هست. والدین باید استقلال مالی رو به کودکان خود آموزش بدهند. نوجوان باید ارزش پول رو درک کند و ماهانه پول تو جیبی که به اون‌ها می‌دهید رو بودجه بندی کند. فرزندان باید از سن نوجوانی آموزش ببینند که از هزینه‌های غیر ضروری دوری کنند و برای چیزهایی هایی هزینه کنند که قدرت پرداخت اون رو دارند. فرزندان باید مانند بزرگسالان یاد بگیرند که اگر بودجه ماهانه خود رو یکباره خرج کنند تا آخر ماه باید بی پول بمونند.

همچنین نوجوانان می‌تونند با استفاده از اپلیکیشن های مدیریت مالی و تکنولوژی در مدیریت مالی خود استقلال پیدا کنند.

مزیت‌های استقلال طلبی نوجوان

مزیت‌های استقلال طلبی نوجوان شامل موارد زیر میشه:

  • استقلال نوجوان موجب افزایش اعتماد به نفس اون میشه.
  • نوجوانان مستقل تمایل دارند که در تصمیمات مهم خانواده نقش داشته باشند. همچنین فرزندان در این سن دوست دارند که مسئولیت بعضی از امور رو بر عهده بگیرند که این امر نوجوان رو به فردی مسیولیت پذیر و توانمند تبدیل میکنه. نوجوانان مستقل آشنایی بیشتری با توانایی‌ها و محدودیت‌های خود دارند و از قدرت تصمیم گیری بالاتری هم برخوردار هستند.
  • افراد مستقل توجه ‌شون معطوف به خودشونه و اهل فکر کردن هستند.
استقلال طلبی نوجوان
استقلال طلبی  در نوجوان

جمع‌بندی

نوجوانی یکی از دوره‌های حساس  و مهم زندگی هر فردی هست که باید با ورود به اون هویت شخصی خود رو بدست آورد و وارد سن بزرگسالی شد. اهمیت استقلال طلبی در نوجوان به این معناست که کودک دیروز، امروز بزرگ شدهد و باید مسئولیت‌های بیشتری رو در زندگی پذیرا باشه و وابستگی او به اطرافیان و پدر و مادر کمتر بشه. در این سن مهم هست که والدین اهمیت استقلال طلبی نوجوان خودشون رو درک کنند و بین استقلال و حفظ امنیت او تعادل برقرار کنند.

مهمه که والدین روابط خوب خود رو با فرزندشون حفظ کنند و رفتارهای کنترل گرانه خودشون رو قطع کنند. ارتباط و درک دنیای نوجوان شبیه به یک مهارته که والدین برای کمک به فرزندش برای گذر از این دوره نیازه که این مهارت رو کسب کنه.

 از این که تا پایان این مقاله با همراه بودید، سپاسگزاریم. در پایان شما را دعوت به مطالعه مقاله مدیریت دعواهای بین فرزندان میکنم.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید