شما در حال مشاهده هستید زمان مناسب برای مهد رفتن کودک

زمان مناسب برای مهد رفتن کودک

  • دسته‌بندی پست:روانشناسی کودک
  • دیدگاه‌های پست:0 دیدگاه
  • زمان مطالعه:زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از تصمیمات مهمی که والدین برای زندگی فرزندان خود دررابطه‌با تربیت فرزند و فرزندپروری می‌گیرند، زمان مناسب برای مهد رفتن کودک هست. در اوایل کودکی این تصمیم‌گیری میتونه موقعیت­های فراوانی را تعیین کنه تا کودک شما خودش رو در ارتباط با دیگران ببینه.

برای درنظرگرفتن زمان مناسب برای مهد رفتن کودک عوامل مهمی وجود داره. درواقع باید عوامل روانی و عاطفی کودک‌تون و همچنین سطح شناختی کودک و مهارت‌های تحصیلی او نیز، در نظر گرفته بشه. کمک از یک روان‌شناس کودک در این زمینه که کودک شما را ارزیابی کنه که آیا سن او برای مهد رفتن مناسب هست یا نه مفید و کاربردی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کودکان مقالات خودمراقبتی و تربیت جنسی کودکان و والدین سهل گیر و مقتدر را نیز مطالعه کنید.

چه زمانی برای رفتن کودک به مهد مناسب است؟

کودکان ممکن هست از سن 4 تا 6 سالگی ازلحاظ رشد روانی و عاطفی متفاوت باشند. در ادامه مقاله فهرستی از سؤالاتی را مطرح می­کنیم تا به والدین عزیز در هنگام تصمیم‌گیری، در مورد زمان مناسب برای مهد رفتن کودک کمک کنه.

آیا کودک شما میتونه برای آروم کردن خودش در مهدکودک راه‌هایی رو به کار ببره؟

کودکان در سنین مختلف، نحوه به آرامش رسوندن خودشون رو یاد خواهند گرفت. به‌طورکلی دستیاران و مربیان مهدکودک دلسوز هستند و در زمان ناراحتی یک کودک با او احساس همدردی می‌کنند. بااین‌حال آن‌ها یک کلاس پر از کودکانی دارند که باید برای آروم کردن و ابراز همدردی هریک از آن‌ها به‌گونه‌ای متفاوت عمل کنند و خودشون رو در ناراحتی کودکان شریک بدونند. ممکن هست کودک شما نسبت به زمانی که تحت مراقبت روزانه هستند، آرامش کمتری داشته باشد.

زمان مناسب برای مهد رفتن کودک
زمان مناسب برای مهد کودک رفتن

بنابراین مراقب نشانه‌هایی باشید که نشون میده کودک شما در تلاش هست تا در هنگام ناراحتی، خودش رو به آرامش برسونه. اقدامات آرامش بخشیدن کودک به خودش میتونه شامل درخواست در آغوش گرفته شدن، در آغوش گرفتن یک اسباب‌بازی موردعلاقه، رنگ‌آمیزی، نقاشی و… باشد. در نتیجه اگر فرزند شما مهارت‌های کافی برای به آرامش رسوندن خودش نداشته باشه، این موضوع بیانگر این هست که زمان مناسب برای مهد رفتن کودک شما نیست و هنوز زود هست.

آیا کودک شما دارای مهارت‌های مقابله با اضطراب جدایی هست؟

رایج‌ترین شکایتی که والدین کودکان مهدکودکی دارند اینه که وقتی والدین، فرزند خودشون رو به مهد می‌فرستند، شروع به گریه کردن می‌کنه. درواقع اضطراب جدایی امری طبیعی هست.

همچنین کودک شما امکان داره این فکر رو بکنه که برادر و خواهرهای او قصد دارند تا پدر و مادرش رو از او بگیرند و برای خودشون نگه‌ دارند. اگر یکی از والدین به همراه فرزند خودش به مهدکودک بره و چند ساعتی رو در کنار فرزندش در مهد بمونه، به کودک خود این اطمینان را میدن که می‌تونند مدت‌زمانی را با هر یک از والدین خود داشته باشند.

در طول سال‌های قبل از رفتن به مهدکودک اگر کودک خود را نزد یکی از بستگان و یا پرستار بچه نگه دارید، ممکن هست تا در آینده به کودک شما کمک کنه تا زمانی که می­خواد به مهد بره، دچار اضطراب جدایی نشه. برای این­که حواس کودک‎تون رو از فکرکردن به این موضوع که شما او رو تنها رها کردید، پرت کنید میتونید یک هدیه را در جایی مخفی کنید و مکان اون رو فقط به پرستار کودک بگید. تا زمانی که خانه را ترک کردید به فرزندتون بدهد.

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید، اینه که اگر در منزل شما درگیری‌هایی وجود داشته که باعث ایجاد اضطراب نهفته در کودک‌تون شده و این اضطراب به مسئله مهمی تبدیل‌شده، می­تونید از یک روان‌شناس کودک در خصوص این مسئله کمک بگیرید. در نتیجه زمان مناسب برای مهد رفتن کودک زمانی هست که کودک شما مهارت‌های مقابله با اضطراب جدایی را میتونه به کار ببره.

آیا کودک شما می‌تونه بشینه و از دستورالعمل‌های ساده پیروی کنه؟

اگر فرزند شما میتونه آداب‌ورسوم سر سفره غذا خوردن را رعایت کنه و بر سر سفره بشینه و در کنار خانواده خود غذا بخوره، احتمال داره که بتونه در مهدکودک هم قوانین اونجا رو رعایت کنه. اگر کودک شما میتونه از قوانین شما برای انجام کارهای دستی و همچنین انجام بازی پیروی کنه، مسلماً در مهدکودک هم میتونه قوانین این‌چنینی رو رعایت کنه.

آیا کودک شما ماجراجویی‌های خودش رو برای شما تعریف می‌کنه؟

برای بیشتر والدین بسیار مهم هست که از بابت فرزندشون، خیالشون راحت باشه که بتونند آنچه را که اتفاق افتاده در زمانی که از یکدیگر جدا بوده‌اند با اعتمادبه‌نفس کامل بیان کنند. به صحبت‌های فرزند خود در مورد دیدار با مادربزرگ، زمانی که در مهدکودک سپری کردند یا آنچه را که در یک گروه بازی انجام دادند، گوش کنید.

در نتیجه خیلی اهمیت داره که كودك شما بتونه علاوه بر این­که آنچه را که در مهدکودک موجب هیجانش شده تعریف کنه و برای والدین خودش توضیح بده، همچنین بتونه بی‌توجهی مراقبین و هرگونه نشانه‌های قلدری از سوی هم سن و سالان خودش رو بیان كنه. مسلماً كودک شما نمیتونه هر دقيقه از زمان بودن در مهدکودک خود را با جزئیات کامل توصیف كنه، اما بايد بتواند در مورد مهم‌ترین اتفاقات اون روز صحبت كنه.

زمان مناسب برای مهد رفتن کودک
آیا کودک شما ماجراجویی‌های خودش رو برای شما تعریف می‌کنه؟

قبل از ۳ سالگی اگر کسی از آشنایان برای نگهداری کودک وجود نداشته باشه، میشه او را به مهد سپرد؟

توصیه می‌کنیم که کودک خود را تا قبل از ۳ سالگی به مهد نفرستید و مثلاً در شرایطی مادر او را همراه خود به محل کار خود ببره. امروزه در بیشتر اداره‌ها، محل نگهداری کودک وجود داره و مادر میتونه فرزندش را به‌خصوص در سن شیرخوارگی همراه خودش به محل کار ببره و در اتاقی نزدیک به اتاق خودش بگذاره تا پرستاری از او نگهداری کنه و مادر بتونه هرچند ساعت یک‌بار به او سر بزنه.

در مواردی که به دلایلی کودک شیرخوار نمیتونه نزدیک محل کار مادر نگهداری بشه و شخص آشنایی هم نیست تا از او پرستاری کنه، بهتر هست دو سال اول زندگی کودک یعنی زمان شیرخوارگی او، به دلیل مسائل روانی و تأثیری که در روان کودک می‌گذاره و در این سن نیاز به یک مراقب و حامی شکل می‌گیرد، خود مادر از کودکش مراقبت کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی زمان مناسب برای مهد رفتن کودک پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، برای درنظرگرفتن زمان مناسب برای مهد رفتن کودک عوامل مهمی وجود داره که در این مقاله به بررسی عوامل روانی و عاطفی کودک و همچنین سطح شناختی کودک پرداختیم. همچنین کمک از یک روان‌شناس کودک در این زمینه که کودک شما را ارزیابی کند که آیا سن او برای مهد رفتن مناسب هست یا نه مفید و کاربردی هست.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید