شما در حال مشاهده هستید عدم تمرکز در بزرگسالی + روش های درمان

عدم تمرکز در بزرگسالی + روش های درمان

مشکل عدم تمرکز در بزرگسالی یک اتفاق طبیعی و دوره‌ایه که برای هر کسی می‌تونه پیش بیاد؛ ولی اگر به‌صورت دنباله‌دار و حاد باشه باید به فکر درمان اون بود. خستگی، استرس عاطفی و تغییرات هورمونی بعضی از دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی هستن که زندگی را از روند طبیعی خارج می‌کنن و در صورت ادامه‌داشتن باید به درمانگر و روان‌شناس مراجعه کرد.

استفاده از تکنیک‌های تمرکز، تغذیه سالم، خواب کافی و ورزش برخی از راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی هستن. در این مقاله از وب‌سایت روان‌شناسی فاطمه مرادی درمانگر فردی، کودک، نوجوان و خانواده مشکل عدم تمرکز در بزرگسالی، دلایل و راهکارهای درمانی اونا بررسی می‌کنیم.

عدم تمرکز چیه؟

همون‌طور که از اسمش مشخصه منظور از عدم تمرکز کاهش یا عدم توانایی فرد در متمرکزشدن روی موضوعات یا مسائل مختلفه. عدم تمرکز در بزرگسالی یا رده‌های سنی دیگه باعث می‌شه تا فرد نتونه به‌راحتی ذهنش را روی فعالیت‌های مختلف متمرکز کنه و برای این گروه از افراد مطالعه، کارکردن، کتاب‌خوندن و… خیلی سخت می‌شه. حتی ممکنه عدم تمرکز تا اونجا پیش بره که فرد مبتلا به این مشکل موقع صحبت‌کردن هم حرفاش را فراموش کنه یا نتونه صحبت دیگران را دنبال کنه.

عدم تمرکز در بزرگسالان

بارها برای خیلی از ما پیش اومده که یکی از وسایل خودمون را تو خونه یا ماشین جا بذاریم. این عدم تمرکز و فراموشی می‌تونه مقطعی باشه؛ ولی اگر این موضوع ادامه پیدا کنه می‌تونه به یک مشکل حاد تبدیل بشه و اثرات ناخوشایندی بر روند طبیعی زندگیمون بذاره.

عدم تمرکز در بزرگسالی مشکلیه که امروزه خیلی از افراد با اون درگیرن و بهتره ساده از کنارش رد نشیم. استرس و تنش‌های روزمره، وسواس فکری، افسردگی و بی‌خوابی برخی از دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی هستن. برای رفع این مشکل باید ابتدا دلایل ایجاد اون را ریشه‌یابی کرد تا بشه بهترین راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی را در پیش گرفت.

دلایل عدم تمرکز در بزرگسالی

دلایل عدم تمرکز در بزرگسالی

مغز عضو مهم بدن برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و مدیریت امور مختلف زندگی انسانه. در مواردی به دلایل مختلف ممکنه مغز نتونه مهم‌ترین وظیفه خودش یعنی تسلط و تمرکز کافی روی موضوعات مختلف را ایفا کنه. به همین دلیل لازمه دلیل یا دلایل عدم تمرکز مشخص بشه تا برای درمان صحیح اقدام کرد. عدم تمرکز در بزرگسالی می‌تونه به دلایل مختلف محیطی، روان‌شناختی و فیزیولوژیکی رخ بده. برخی از مهم‌ترین دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی عبارت‌اند از:

1. اختلالات خواب

مغز و بدن انسان برای رهایی از تنش‌هایی که در طول روز داشته نیازمند خواب و استراحت کافیه. خواب مناسب و باکیفیت نقش مهمی در بازیابی و بهینه‌سازی فعالیت بدن و مغز و افزایش تمرکز اون داره. کم‌خوابی مانع عملکرد مناسب ذهن می‌شه و فرد دچار مشکلاتی مثل مشکل در تمرکز، مشکل در یادگیری، تحریک‌پذیری و خستگی مفرط می‌شه. برای حل مشکل عدم تمرکز در بزرگسالی ناشی از اختلالات خواب باید از طریق تغییر در الگوی زندگی و در صورت لزوم مراجعه به پزشک یا روان‌شناس الگوی خواب را تنظیم کرد.

2. استفاده از فناوری های نوین

امروزه فناوری در تمام جنبه‌های زندگی ما ساری و جاری شده و استفاده بیش از اندازه از اون یکی از دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی‌ه. استفاده از ابزارهای هوشمند مثل موبایل و کامپیوتر نقش زیادی در به وجود اومدن عدم تمرکز داره. به‌هرحال مغز در طول روز با مشکلات و مسائل مختلفی درگیره و استفاده بیش از اندازه از فناوری نه‌تنها عدم تمرکز در بزرگسالی را افزایش می‌ده؛ بلکه در بلندمدت می‌تونه آسیب‌های جدی به اون وارد کنه. پس به‌عنوان یکی از راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی دررابطه‌با فناوری لازمه تا حد ممکن استفاده از فناوری را به مواقع ضروری و مهم موکول کنیم.

3. اختلال فعالی (ADHD)

ابتلا به اختلال بیش‌فعالی از دیگر دلایل عدم تمرکز در بزرگسالی و حتی کودکانه. تحقیقات نشون می‌ده که تقریباً 10-5 درصد از کودکان و 4 درصد از بزرگسالان به اختلال بیش‌فعالی دچارن. مهم‌ترین علائم این اختلال شامل این موارده:

  • مشکل عدم تمرکز
  • مشکل در سازمان‌یافتگی
  • ناراحتی، بی‌قراری و عجول بودن
  • ناتوانی در کنترل خلق‌وخو
  • عدم توانایی در مدیریت زمان
  • ضعف در مهارت‌های اجتماعی
  • صحبت‌کردن‌های مداوم و پیاپی
  • ضعف و اختلال در گوش‌دادن

توجه داشته باشید که افراد مبتلا به این اختلال ممکنه تمام این مشکلات را نداشته باشن. بااین‌وجود از اونجایی‌که اختلال بیش‌فعالی می‌تونه منجر به عدم تمرکز در بزرگسالی و همین‌طور کودکی بشه باید برای درمان اون اقدام کرد. مراجعه به پزشک و روان‌شناس از مهم‌ترین راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی ناشی از ADHD هست. همین‌طور لازمه به راهکارهای درمانی بیش فعالی در نوجوانان هم توجه کنیم. 

ابتلا به اضطراب غیرطبیعی

4. ابتلا به اضطراب غیرطبیعی

از دیگر دلایلی که می‌تونه در تمرکز افراد اختلال ایجاد کنه ابتلا به استرس و اضطراب بیش از اندازه‌س. توانایی تمرکز در ادمای مضطرب کم می‌شه و عدم توجه به درمان اون اثرات منفی زیادی روی زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد می‌ذاره. عصبی و مضطرب بودن تمرکز را دشوار می‌کنه و به‌عنوان یک راهکار، دنبال‌کردن تمرین‌های مدیتیشن می‌تونه مفید باشه.

در مواردی که اضطراب و استرس شدید یکی از دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی باشه و این تمرین‌ها تأثیر چندانی نداشته باشه می‌شه با مراجعه به پزشک و درمان‌های دارویی برای رفع عدم تمرکز در بزرگسالی اقدام کرد. همچنین توجه به کودکان در این زمینه و درمان استرس کودکان نیز اهمیت زیادی داره.

5. مصرف دارو

از دیگر دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی می‌تونیم مصرف داروها را نام ببریم. داروها به‌موازات اثرات مثبتی که دارن عوارض جانبی مختلفی نیز می‌تونن داشته باشن. داروهای افسردگی از اون دسته داروهایی هستتن که می‌تونن بر تمرکز افراد اثر گذاشته و باعث کاهش یا عدم تمرکز در بزرگسالی بشن. به همین خاطر اگر با مصرف دارو یا داروهایی متوجه شدید تمرکز شما کم شده باید با پزشک خودتون مشورت کنید.

6. رژیم غذایی

شاید در نگاه اول تعجب کنید؛ ولی باید گفت که رژیم غذایی نامناسب علاوه بر اینکه می‌تونه سلامت جسمی را به خطر بندازه نقش زیادی هم در عدم تمرکز و حتی آشفتگی ذهنی داره. دنبال کردن یک رژیم غذایی نامتعادل و ناسالم که دچار فقر ویتامین‌ و مواد معدنیه موجب عدم تمرکز در بزرگسالی و سایر مراحل زندگی می‌شه.

مصرف بیش از حد قندها و مواد غذایی دارای چربی‌های اشباع‌شده نیز رابطه نزدیکی با مشکل عدم تمرکز دارن. مصرف مواد غذایی سالم مثل میوه و سبزیجات، آمینواسیدها، غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین، انواع ویتامین‌ها، آب کافی و… از جمله راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی هستن.

7. تغییرات هورمونی

از دیگر دلایل عدم تمرکز در بزرگسالی باید به تغییرات هورمونی اشاره بشه. انسان‌ها در طول زندگی خودشون با تغییرات هورمونی مختلفی روبرو می‌شن که بعضی از اونا می‌تونه منجر به بروز مشکلات عدم تمرکز بشه. مشکلات خواب، خستگی، گیجی و افسردگی از پیامدهای تغییرات هورمونی هستن که برای درمان اون و جلوگیری از عدم تمرکز باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

8. افسردگی

تحقیقات و نتایج به دست اومده از اون‌ها نشون می‌ده که افسردگی یکی از مشکلات رایج این دوره در سراسر جهانه. افسردگی را می‌تونیم یکی از دلایل مهم عدم تمرکز در بزرگسالی بدونیم. عواملی که در بوجود اومدن افسردگی نقش دارن موجب ترشح برخی مواد و هورمون‌ها در مغز شده و اثرات منفی بر عملکرد مغز می‌ذارن.

درنتیجه، مناطقی از مغز که به مربوط به تمرکز هستن خوب کار نمی‌کنن. به همین خاطر درمان افسردگی با مراجعه به روان‌شناس و روانپزشک یکی از بهترین راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی‌ هست.

وسواس فکری

9. وسواس فکری

ابتلا به وسواس فکری هم از مهم‌ترین دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی‌ه. ظاهراً وسواس فکری باعث می‌شه تا افراد محتاط بشن و با دقت عمل کنن؛ ولی درحقیقت موجب آسیب‌دیدن فرد مبتلا می‌شه. وسواس داشتن و توجه بیش از اندازه به یک موضوع باعث می‌شه تا فرد نتونه روی موضوعات و امور دیگه تمرکز کافی داشته باشه. به همین دلیل برای درمان عدم تمرکز در بزرگسالی لازمه از طریق مراجعه به روان‌شناس این مشکل را رفع کنیم. توجه داشته باشید که عدم توجه به اختلال وسواس فکری عملی در نوجوانان هم می‌تونه منجر به عدم تمرکز بشه.

راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی

خبر خوب اینکه مشکل عدم تمرکز در بزرگسالی را به‌راحتی می‌شه درمان کرد و به‌محض مشاهده علائم اون به پزشک یا روان‌شناس مراجعه کنید. پزشک یا روان‌شناس ابتدا دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی را ریشه‌یابی می‌کنه و بعد از اون اقدامات لازم را انجام می‌ده. برخی از بهترین راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی شامل این موارده:

  • دارودرمانی
  • مدیریت استرس و اضطراب
  • اصلاح و تنظیم الگوی خواب
  • رفتاردرمانی و روان‌درمانی
  • نوروفیدبک یا اصلاح آگاهانه سیگنال‌های مغزی
  • داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی
  • حذف عوامل حواس‌پرتی مثل شلوغی یا سرو صدای اضافی
  • متمرکزشدن روی یک کار در یک‌زمان به‌جای انجام چند وظیفه

جمع‌بندی

مشکل عدم تمرکز در بزرگسالی یکی از مشکلات شایعه که افراد زیادی با اون درگیرن. دلایل نداشتن تمرکز در بزرگسالی مختلفه و می‌تونه به دلایل مقطعی یا عمیق باشه. اختلال خواب، استفاده زیاد از فناوری، افسردگی، ابتلا به اختلال ADHD، رژیم غذایی نامناسب، استرس و اضطراب، عوارض جانبی داروها و وسواس فکری برخی از این دلایلن.

اصلاح رژیم غذایی، تنظیم الگوی خواب، پیروی از یک سبک زندگی سالم و استفاده کمتر از تکنولوژی برخی راهکارها برای رفع مشکل عدم تمرکز در بزرگسالی‌ هستن. برای ارائه بهترین راهکارهای درمان تمرکز حواس در بزرگسالی باید دلیل اون مشخص بشه. به همین خاطر با مراجعه به پزشک و روان‌شناس می‌تونید این مشکل را به‌صورت اصولی رفع کنید.

خانم فاطمه مرادی روان‌شناس کودک، نوجوان و خانواده یکی از مشاوران باتجربه در این زمینه هستن که با سوابق درخشان کاری افق جدیدی از زندگی را به روی مراجعان خودشون باز می‌کنن. برای رزرو نوبت مشاوره می‌تونید به صفحه تماس با من مراجعه کنید.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید