شما در حال مشاهده هستید راهکارهای موثر برای درمان اختلال پانیک

راهکارهای موثر برای درمان اختلال پانیک

درمان اختلال پانیک موضوع مهمی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. داروهای ضد افسردگی با موفقیت شدت علائم هراس را کاهش داده و حملات پانیک را از بین می‌برند. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای به همان اندازه در درمان اختلال هراس موثر هستند. انتخاب دارو بر اساس پروفایل عوارض جانبی و ترجیحات بیمار است. شواهد قوی از اثربخشی درمان شناختی رفتاری در درمان اختلال هراس حمایت می‌کند. پزشکان خانواده که در درمان شناختی رفتاری آموزش ندیده اند ممکن‌است بیماران مبتلا به اختلال پانیک را به درمانگرانی با چنین آموزش‌هایی ارجاع دهند. درمان شناختی رفتاری می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با داروهای ضد افسردگی برای درمان بیماران مبتلا به اختلال پانیک استفاده شود. بنزودیازپین‌ها در درمان علائم اختلال پانیک موثر هستند، اما نسبت به داروهای ضد افسردگی و درمان شناختی رفتاری موثر نیستند.

تشخیص اختلال پانیک ممکن است دشوار باشد زیرا علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس نیز با شرایط بالقوه جدی همراه است. با این حال، تشخیص و درمان مناسب با داروها و یا درمان زیر نظر یک روانشناس خوب ممکن است کیفیت زندگی بهتری را برای بیماران به ارمغان بیاورد.

درمان اختلال پانیک

درمان اختلال پانیک می‌تواند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کند و عملکرد شما را در زندگی روزمره بهبود بخشد. گزینه‌های اصلی درمان روان درمانی و دارو هستند. یک یا هر دو نوع درمان ممکن است توصیه شود، بسته به ترجیح شما، سابقه شما، شدت اختلال هراس شما و اینکه آیا شما به درمانگرانی که آموزش ویژه در درمان اختلالات پانیک دارند دسترسی دارید یا خیر.

درمان اختلال پانیک با روش روان درمانی

روان درمانی که گفتار درمانی نیز نامیده می‌شود، یک درمان انتخاب اول موثر برای حملات پانیک و اختلال پانیک در نظر گرفته می‌شود. روان درمانی می‌تواند به شما در درک حملات پانیک و اختلال پانیک کمک کند و یاد بگیرید که چگونه با آنها کنار بیایید.

درمان اختلال پانیک

نوعی از روان درمانی به نام رفتار درمانی شناختی می‌تواند به شما کمک کند از طریق تجربه خود یاد بگیرید که علائم هراس خطرناک نیستند. درمانگر به شما کمک می‌کند تا به تدریج علائم حمله پانیک را به روشی ایمن و تکراری دوباره ایجاد کنید. هنگامی که احساس وحشت کردید، دیگر احساس خطر نمی‌کنید و حملات شروع به برطرف شدن می‌کنند. درمان موفقیت آمیز همچنین می‌تواند به شما کمک کند بر ترس از موقعیت‌هایی که به دلیل حملات پانیک از آنها اجتناب کرده‌اید غلبه کنید.

دیدن نتایج حاصل از درمان اختلال پانیک می‌تواند زمان و تلاش لازم را داشته باشد. ممکن است شاهد کاهش علائم حمله پانیک در عرض چند هفته باشید و اغلب علائم به طور قابل توجهی کاهش می‌یابند یا طی چند ماه از بین می ‌وند. می‌توانید برای اطمینان از اینکه حملات پانیک شما تحت کنترل باقی می‌مانند یا عود نمی‌کنند، برنامه‌ریزی کنید.

درمان اختلال پانیک با استفاده از داروها

برای درمان اختلال پانیک می‌توان از داروها نیز استفاده کرد. داروها می‌توانند به کاهش علائم مرتبط با حملات پانیک و همچنین افسردگی کمک کنند. چندین نوع دارو در مدیریت علائم حملات پانیک موثر هستند، از جمله:

  • مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

به طور کلی این داروها بی خطر یا با خطر کم و عوارض جانبی جدی کم هستند. داروهای ضد افسردگی SSRI معمولاً به عنوان اولین انتخاب از داروها برای درمان حملات پانیک توصیه می‌شوند. داروهای تایید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان اختلال پانیک شامل فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل، پکسوا) و سرترالین (زولوفت) می‌شوند.

  • مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)

این داروها دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند. ونلافاکسین (Effexor XR) برای درمان اختلال پانیک مورد تایید FDA است.

  • بنزودیازپین‌ها

این داروها نیز آرام بخش مضعف سیستم عصبی مرکزی هستند. بنزودیازپین‌های مورد تایید FDA برای درمان اختلال هراس شامل آلپرازولام (زاناکس) و کلونازپام (کلونوپین) هستند. بنزودیازپین‌ها معمولاً فقط به‌صورت کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند عادت‌ساز باشند و باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شوند. اگر با مصرف الکل یا مواد مخدر مشکل داشتید، این داروها انتخاب خوبی نیستند. آنها همچنین می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

درمان اختلال پانیک

اگر یک دارو برای شما خوب عمل نمی کند، پزشک ممکن است تغییر به دیگری یا ترکیب برخی داروها را برای افزایش اثربخشی توصیه کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است چند هفته پس از اولین شروع مصرف دارو طول بکشد تا متوجه بهبود علائم شوید.

همه داروها خطر عوارض جانبی دارند و برخی از آنها ممکن است در شرایط خاصی مانند بارداری توصیه نشود. با پزشک خود در مورد عوارض و خطرات احتمالی صحبت کنید.

در آخر به شما توصیه می‌کنیم که برای درمان قطعی اختلال پانیک در کودکان و نوجوانان با بهترین روانشناس کودک در تهران صحبت کنید.

فاطمه مرادی

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناس کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

میتونم بگم احساس و لذتی که در این سالها به عنوان مشاور و روانشناس بدست آوردم یه چیزی شبیه لذت قابل اعتماد و راز دار بودنه ، لذت شنیدن حرف های فریاد نشده از پس سینه ها، لذت شکستن بغض ها و همدلی ، دانستن رفتارها، فکرها واحساس ها، لذت به بینش رساندن انسان ها و پذیرش آدم ها بدون هیچ قید و شرطی …

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی درمان اختلال پانیک پرداختیم.درمان اختلال پتنیک در کودکان و نوجوانان و سایر افراد راهکارهای درمانی تقریبا مشابهی دارد. از جمله روش‌‌های درمانی این اختلال می‌توان به روان درمانی و دارو درمانی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اختلال پانیک را در سایت ما نیز مطالعه نمایید. از سایر مقالات ما در حوزه اختلالات شایع مانند اختلالات افسردگی و اضطراب نیز استفاده لازم را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید