شما در حال مشاهده هستید درمان شکست عشقی در نوجوانان؛ راهکارهای موثر در درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی در نوجوانان؛ راهکارهای موثر در درمان شکست عشقی

آیا درمان شکست عشقی در نوجوانان امکان‌پذیر است؟ تجربه عشق در دوران نوجوانی امری طبیعی است. ابتدا قبل از هر چیز باید به نوجوانان آموزش داد تا بتوانند، احساسات این دوران حساس را کنترل کنند و وارد روابط نادرست نشوند. روابط عاشقانه را به سنین بالاتر اختصاص دهند. اما با این حال برخی از نوجوانان وارد یک‌سری روابط عاشقانه می‌شوند و ممکن است شکست عشقی را تجربه کنند. هرچند که پایان یافتن یک رابطه عاطفی تا حد زیادی ناراحت‌کننده باشد، اما شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای مختلف به درمان شکست عشقی در نوجوانان کمک کنید. پس از تجربه یک شکست عشقی، یک اقدام مناسب کمک گرفتن از یک روانشناس برای بهبود حال است.

یادتان باشد که درمان شکست عشقی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که فرد شکست خورده پایان یافتن رابطه عاطفی خود را باور کند. پس از شکست عشقی در نوجوانان ،ن‌ها دچار آسیب‌های جسمی و روانی متعددی می‌شوند. بنابراین هرپه سریع‌تر باید برای درمان شکست عشقی اقدام کرد.

اهمیت درمان شکست عشقی در نوجوانان

میل به برقراری رابطه عاطفی و تجربه حس دوست داشته شدن و دوست داشتن یکی از احساسات غریزی همه انسان‌ها است که در سن نوجوانی در اوج قرار دارد. بنابراین اکثر افراد از سن نوجوانی تا زمانی که سریک زندگی خود را پیدا کنند به سمت جنس مخالف خود کشش زیادی دارند. اگر پس از شروع یک رابطه به هر دلیلی شما یا فرد  مقابلتان رابطه را به پایان برسانید، دچار احساسات منفی و شکست عاطفی خواهید شد. برای درمان شکست عشقی باید ابتدا بدانید که پس از پایان رابطه خود، دچار چه احساساتی شده‌اید و احساسات منفی خود را بشناسید. وقتی که نوجوانان احساساتی که در پی شکست عشقی تجربه کرده‌اند را شناسایی کنند، بهتر می‌توانند آن‌ها را کنترل یا درمان کنند. یک سری احساسات منفی در تمامی افرادی که دچار شکست عشقی می‌شوند، یکسان است که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

احساسات شایع پس از شکست عشقی در نوجوانان

همانطور که قبل از این گفته شد برای درمان شکست عشقی باید با احساساتی که در این دوران تجربه می‌کنید، آشنات شوید. برخی از این احساسات عبارتند از:

درمان شکست عشقی نوجوانان

شوک و انکار واقعیت

نوجوانان با پایان رابطه عاطفی خود، از لحاظ روحی دچار یک شوک خواهند شد و به دنبال آن واقعیت جدایی خود از فرد مورد علاقه‌یشان را انکار می‌کنند. پذیرش پایان یافتن رابطه به هر دلیل و از جانب هر یک از طرفین رابطه که باشد، در روزهای اول بسیار دشوار است. نوجوانان جدایی خود را به گونه‌ای انکار می‌کنند که انگار طرف مقابلشان پس مدتی به پیش او باز خواهد گشت. هرچه رفتار انکار پس از شکست عشقی در نوجوانان بیشتر باشد، درمان شکست عشقی نیز طولاتی‌تر خواهد شد. بنابراین اولین قدم برای درمان شکست عاطفی، پذیرش واقعیت است.

خشم و عصبانیت

هنگامی‌که رابطه عاطفی نوجوانان به شکست منجر می‌شود، احساس خشم و عصبانت در آن‌ها بروز خواهد کرد. این احساس خشم ممکن است درباره شریک عاطفی نوجوان باشد و یا راجب رقیب عاطفی و حتی خود او باشد. باید احساس خشم بعد از شکست عشقی را هر په سریع‌تر کنترل کرد، زیرا این احساس می‌تواند منجر به هرگونه تهدید و اتفاق ناگواری بشود. یکی از فرایندهای درمان شکست عشقی در نوجوانان، تمرکز بر روی خشم آن‌ها و آروم کردنشان است.

چانه‌زنی و مذاکره برای بازگرداندن رابطه

هنگامی‌که نوجوان به پایان رابطه عاطفی خود نزدیک می‌شود، احتمالاً تصمیم به مذاکره و چانه‌زنی با فرد مقابل خود برای بازگرداندن شرایط عاشقانه قبل، می‌کند. همیشه یادتان باشد که شخصیت آدم‌ها و نوع رفتارشان در روابط هرگز به‌یک‌باره تغییر نمی‌کند، بنابراین دست از تلاش‌های بیهوده و موقتی بردارید. برخی از افراد احساس چانه‌زنی را با دعا کردن تجربه می‌کنند.

افسردگی بعد از شکست عشقی در نوجوانان

پس از تجربه شکست عشقی، طرفین رابطه دچار احساس غم و افسردگی خواهد شد. درمان احساس افسردگی یکی از طولانی‌ترین مراحل در درمان شکست عشقی است. اگر فردی بعد از شکست رابطه عاطفی خود دچار افسردگی طولانی مدت شد و توانایی تحمل این احساس خود را نداشت، باید حتما به با یک روانشناس برای درمان افسردگی ناشی از شکست عشقی خود، صحبت نماید.

راهکارهای درمان شکست عشقی

استقلال یا پذیرش

پذیرش واقعیت مهم‌ترین مرحله در درمان شکست عشقی است. فردی که این احساس را تجربه می‌کند، فرایند درمانش خیلی سریع‌تر انجام خواهد شد. فرد باید با تمام تلخی‌ها، پایان رابطه خود را بپذیرد و به دنبال مسیر جدیدی از زندگی خود بدون آن شخص باشد. فرد شکست خورده باید خود را با شرایط پیش آمده سازگار کند و برای زندگی آینده خود برنامه‌ریزی کند.

پیش نیازهای درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی و خارج شدن از سوگ عشقی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد. به طور کلی اکثر روانشناسان معتقدند که فرایند درمان شکست عشقی تقریبا بین 6 ماه تا یک سال طول خواهد کشید. اگر نوجوانی بیش از یکسال دچار سوگ عشقی باشد، باید برای درمان آن با یک روانشناس کودک خوب در تهران صحبت کرد.

عمق رابطه و مدت زمان رابطه

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در درمان شکست عشقی را می‌توان عمق رابطه و مدت‌زمان ارتباط دو نفر دانست. هرچه عمق یک رابطه عاشقانه بیشتر باشد، اندوه ۀآن  بیشتر و درمان آن نیز طولانی‌تر خواهد بود. به هرحال نوجوان لحظات سختی را سپری خواهد کرد، زیرا مدت زمالنی را در کنار آن شخص با خاطرات خوش گذرانده است. هرچه عمق رابطه عمیق‌تر باشد، برای درمان شکست عشقی ناشی از آن به کمک بیشتری نیاز است.

نحوه پایان یافتن رابطه

یکی دیگر از عوامل موثر در  درمان شکست عشقی، نحوه پایان یافتن رابطه است. اگر یک رابطه عاطفی در بین نوجوانان به‌صورت ناگهانی یا به‌مرورزمان به پایان برسد، هر دو مورد در درمان شکست عاطفی بعد از آن تاثیرگذار هستند. افرادی که دارای روابطی هستند که مدام درحال دعوا و بحث می‌باشند، جدایی برایشان قابل تحمل‌تر از کسانی است که رابطه‌ای خوب و بدون مشکل داشته‌اند، می‌باشد.

شخصی که رابطه را به پایان رسانده

اگر پایان دادن رابطه از جانب شما باشد، درمان شکست بعد از آن نیز برایتان آسان‌تر خواهد بود. اما اگر به دلایل دیگر از جمله اجبار طرف مقابل، خیانت، سن نامناسب برای ازدواج، مخالفت خانواده‌ها یا شرایط اجتماعی و اقتصادی جدایی اتفاق افتاده باشد، درمان شکست عشقی پس از آن نیز برای نوجوان سخت‌تر خواهد بود.

سلامت روان، سبک‌های تربیتی و شخصیتی

نوجوانانی که از بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت وابسته رنج می‌برند، پس از شکست عشقی درگیر احساسات منفی بیشتری خواهند شد. این افراد و افراد احساسی‌تر در درمان شکسیت عشقی به زمان بیشتری نسبت به افراد منطقی نیازمند هستند.

یکب دیگر از عوامل موثر در درمان شکست عشقی را می‌توان سبک تربیتی والدین در نظر گرفت. بنابراین به عنوان پدر و مادر فرزندان خود را فردی وابسته تربیت نکنید. این کار در آینده و روابط فرزندانتان تاثیرات بسیاری خواهد گذاشت.

راهکارهای موثر در درمان شکست عشقی در نوجوانان

اگر در خانه نوجوانی دارید که دچار شکست عشقی شده است یا خودتان در سن نوجوانی هستید و در دوران پس از ترک رابطه عاطفی خود به سر می‌برید، از راهکارهای زیر برای درمان شکست عشقی استفاده کنید:

پذیرش احساسات خود

شکست عشقی در نوجوانان باعث بروز افسردگی در آن‌ها خواهد شد و این اتفاق توانایی انگیزه را برای بسیاری از کارها از جمله مدرسه رفتن و درس خواندن ازبین خواهد برد. نوجوانان باید بیاموزند که در شرایط شکست باید با خود مهربانانه و با محبت رفتار کنند. پس از پایان یک رابطه عاطفی سعی کنید که احساسات خود را بپذیرید و هرگز واقعیت را انکار نکنید. چشم و گوشتان را نسبت به رفتار و زندگی طرف مقابلتان ببندید و سعی کنید به او فکر نکنید. در این شرایط فقط به دنبال آرامش ذهنی خود باشید تا زودتر با این غم کنار بیایید و آن را فراموش کنید.

پایان دادن کامل به رابطه

پس از پایان دادن به رابطه عاطفی خود هرگز به دنبال برقراری رابطه با طرف مقابلتان به عنوان دو دوست معمولی نباشید. این کار بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌تواند درمان شکست عاطفی در نوجوانان را سخت‌تر کندارتباط خود را با او به طور کامل قطع کنید تا در درمان دچار شکست نشویدیادتان باشد که شما هرگز نمی‌توانید یک رابطه برایر اینکه بتوان با شرایط جدید زندگی سازگار شد باید شریک عاطفی و همین‌طور تمام مسائل، اشیا و خاطرات او را کاملا از زندگی خود بیرون کنید. هیچوقت دوباره با او بودن را در ذهنتان تصور نکنید و سعی کنید که هرگز یاد او در دلتان زنده نشود. این کار در درمان به شما کمک زیادی خواهد کرد.

درمان شکست عشقی در نوجوانان

شروع یک رابطه عاطفی جدید

یکی دیگر از اشتباهاتی که اکثر نوجوانان بعد از شکست عشقی بع سمت آن رو می‌آورند، شروع یک رابطه عاطفی جدید با شخصی دیگر برای فراموشی رابطه قبلی خود است. وارد شدن به یک رابطه جدید بلافاصله بعد از شکست عشقی، باعث آسیب دیدن روحی خودتان و فردی می‌شود که وارد رابطه با شما شده است. بنابراین صبر کنید. شما زمان زیادی برای عاشق شدن و داشتن یک رابطه عاطفی سالم و همیشگی خواهید داشت. پس دوباره اشتباه گذشته خود را تکرار نکنید و وارد یک رابطه نادرست نشوید.

برنامه‌ریزی برای آینده

پس از بهبود شرایط روحیتان به دنبال برنامه‌ریزی برای آینده خود باشید. شما در آغاز زندگی خود قرار دارید، پس سعی کنید برای ادامه زندگی و آینده خود برنامه‌ریزی کنید و برنامه‌های مختلفی را برای خود در نظر بگیرید که در کل تایم روز سرتان گرم شود. هنگامی‌که بیکار هستید ذهن شما بیشتر درگیر رابطه گذشته‌تان خواهد شد. بنابراین سعی کنید که در طول روز سرگرم باشید.

دریافت کمک از روانشناس نوجوان

اگر نوجوان شما دچار شکست عشقی شده است، بهتر است برای درمان شکست عشقی او، با یک روانشناس نوجوان صحبت کنید. فاطمه مرادی بهترین روانشناس تهران است که می‌تواند به نوجوانان در درمان شکست عشقی کمک زیادی کند.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت تخصصی روانشناسی شما را با درمان شکست عشقی در نوجوانان به طور کامل و دقیق آشنا نمودیم. درمان شکست عشقی در نوجوانان کار دشواری نیست، فقط به مدتی زمان نیاز است. برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات ما از جمله درمان خجالتی بودن و درمان وسواس فکری در کودکان را نیز مطالعه نمایید. از این که تا انتها در کنار ما بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید