شما در حال مشاهده هستید رابطه کودک با والدین/ فرزندپروری

رابطه کودک با والدین/ فرزندپروری

فرزندپروری رضایت بخش‌ترین شغلی است که تا به حال داشته‌ایم، اما این بدون چالش نیست. زندگی خانوادگی مدرن و رابطه کودک با والدین می‌تواند استرس زا باشد و با فشارهای مختلف بر خانواده‌ها همیشه آسان نیست. در نهایت، والدین بهترین چیز را برای فرزندشان می‌خواهند و یک رابطه قوی والدین و فرزند می‌تواند به نتایج بهتر برای کودکان کمک کند.

چرا رابطه مثبت بین والدین و فرزند مهم است؟

رابطه کودک با والدین رابطه ای است که رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک را پرورش می‌دهد. این پیوند منحصر به فردی است که هر کودک و والدینی می‌تواند از آن لذت ببرد و آن را پرورش دهد. این رابطه پایه و اساس شخصیت، انتخاب‌های زندگی و رفتار کلی کودک را می‌گذارد. همچنین می‌تواند بر قدرت سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و عاطفی آنها تأثیر بگذارد.

برخی از مزایا عبارتند از:

کودکان خردسالی که با وابستگی ایمن و سالم به والدین خود رشد می‌کنند، شانس بیشتری برای ایجاد روابط شاد و رضایت بخش با دیگران در زندگی خود دارند.
کودکی که رابطه‌ای امن با والدین دارد، یاد می‌گیرد که تحت استرس و در شرایط سخت، احساسات خود را تنظیم کند.
رابطه کودک با والدین، رشد ذهنی، زبانی و عاطفی کودک را تقویت می‌کند.
رابطه کودک با والدین، به کودک کمک می‌کند تا رفتارهای اجتماعی خوش بینانه و با اعتماد به نفس از خود نشان دهد.
مشارکت و مداخله سالم والدین در زندگی روزمره کودک، پایه و اساس مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی بهتر را می‌گذارد.
دلبستگی ایمن به رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و انگیزشی سالم منجر می‌شود. کودکان همچنین زمانی که رابطه مثبتی با والدین خود داشته باشند، مهارت‌های حل مسئله قوی را به دست می‌آورند.

رابطه کودک با والدین

بهبود رابطه کودک با والدین

برای بهبود رابطه کودک با والدین از راهکارهای ارائه شده در ادامه این مقاله استفاده نمایید:

سبک فرزندپروری – فرزندپروری مثبت

وقتی صحبت از فرزندپروری به میان می‌آید «یک اندازه برای همه» وجود دارد، ما با رشد فرزندانمان تغییر می‌کنیم و سازگار می‌شویم. با این حال، پیروی از برخی نکات ساده، می‌تواند در رابطه والدین با کودک کمک کند.

تعاملات گرم و عاشقانه در رابطه کودک با والدین

هر تعاملی را به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط با فرزندتان در نظر بگیرید. در بیان خود صمیمی باشید، با چشم ارتباط برقرار کنید، لبخند بزنید و تعامل گرم و عاشقانه با فرزندانتان داشته باشید..

با کودکان خود صحبت کنید

کودکان به ساختار و راهنمایی نیاز دارند. با فرزندان خود در مورد آنچه از آنها انتظار دارید صحبت کنید و مطمئن شوید که آنها درک می کنند.

به فرزندتان گوش دهید و با او همدردی کنید

احساسات فرزندتان را بپذیرید، به او نشان دهید که درک می‌کنید و اطمینان دهید که هر زمان که مشکلی داشت به او کمک می‌کنید.

رابطه کودک با والدین

حل مسئله

به فرزندتان کمک کنید تا مشکل را حل کند. الگوی خوبی باشید و با اعمال خودتان به آنها نشان دهید که چگونه رفتار کنند. هنگامی که با فرزندان خود برای یافتن راه حل کار می‌کنید، آنها یاد می‌گیرند که چگونه با مشکلات به شیوه ای مناسب کنار بیایند.

تقویت رابطه والدین و فرزند

ایجاد ارتباط با فرزندتان برای ایجاد یک رابطه قوی والدین و فرزند مهم است. در اینجا چند نکته برای کمک به تقویت رابطه کودک با والدین ارائه شده است.

به فرزندتان بگویید که دوستش دارید

مطمئناً شما فرزندان خود را دوست دارید، اما هر روز به آنها بگویید، فارغ از اینکه در چه سنی هستند. حتی در روزهای سخت به فرزندتان بگویید که این رفتار را دوست ندارید اما بی قید و شرط او را دوست دارید. یک “دوستت دارم” ساده می‌تواند برای تقویت یک رابطه کودک با والدین بسیار مفید باشد.

باهم بازی کنید؛ بازی دو نفره

بازی برای رشد کودکان بسیار مهم است. کودکان خردسال می‌توانند مهارت‌های بسیاری را از طریق قدرت بازی توسعه دهند. علاوه بر اینکه سرگرم کننده است و به شما کمک می‌کند رابطه خود را با فرزندتان توسعه دهید، می‌تواند به مهارت‌های زبانی، احساسات، خلاقیت و مهارت ‌ای اجتماعی کودکان کمک کند.

در دسترس باش

زمانی را برای صحبت با کودک خود بدون هیچ مزاحمتی اختصاص دهید، حتی 10 دقیقه در روز می‌تواند تفاوت بزرگی در ایجاد عادات ارتباطی خوب ایجاد کند. تلویزیون را خاموش کنید، تکنولوژی را کنار بگذارید و زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید.

با هم غذا بخورید

غذا خوردن با هم به عنوان یک خانواده زمینه را برای گفتگو فراهم می‌کند و رابطه کودک با والدین را تقویت می‌نماید. تشویق به عدم وجود هرگونه فناوری کنید و دور یک میز جمع شوید و از همراهی یکدیگر لذت ببرید.

گوش کنید و همدردی کنید

ارتباط با گوش دادن شروع می‌شود. سعی کنید مسائل را از دیدگاه فرزندتان ببینید و احترام متقابل را تقویت کنید.

یک به یک زمان را با کودکان بگذرانید

اگر بیش از یک فرزند دارید، سعی کنید وقت خود را با هر یک از آنها بگذرانید. زمان با کیفیت و فردی با فرزندتان می‌تواند پیوند شما را تقویت کند، عزت نفس او را تقویت کند و به او بفهماند که برایتان ارزشمند است.

رابطه کودک با والدین

فاطمه مرادی

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

جمع‌بندی

از این که ما را تا انتهای مقاله مناسب بذای تقویت رابطه کودک با والدین تا انتها همراهی کردید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید