شما در حال مشاهده هستید اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس نگرشی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شماست. این بدان معناست که شما خودتان را می‌پذیرید و به آن اعتماد دارید و در زندگی خود احساس کنترل دارید. شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید. انتظارات و اهداف واقع بینانه تعیین می‌کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید و می‌توانید انتقادات را مدیریت کنید.

از سوی دیگر، اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود شما احساس شک و تردید کنید، منفعل یا مطیع باشید، یا در اعتماد به دیگران مشکل داشته باشید. ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید. احساس اعتماد به نفس ممکن است به موقعیت بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید در برخی زمینه‌ها، مانند تحصیلات، اعتماد به نفس زیادی داشته باشید، اما در برخی دیگر مانند روابط، اعتماد به نفس ندارید.

داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به ندرت با توانایی های واقعی شما مرتبط است و بیشتر بر اساس تصورات شماست. ادراکات روشی است که شما در مورد خودتان فکر می کنید و این افکار ممکن است ناقص باشند.

اعتماد به نفس پایین ممکن است ناشی از تجربیات مختلف باشد، مانند بزرگ شدن در یک محیط غیرحمایتی و انتقادی، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد خود یا ترس از شکست. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب در تفکر خود دچار اشتباه می‌شوند.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم

اعتماد به نفس

نقاط قوت خود را بشناسید و بر آنها تأکید کنید. به خاطر تلاش‌ها و پیشرف‌ هایتان به خودتان پاداش دهید و ستایش کنید.
وقتی به مانعی برخورد کردید، با مهربانی و شفقت با خود رفتار کنید. به شکست فکر نکنید.
اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی را تعیین کنید. انتظار کمال نداشته باشید؛ غیرممکن است که در تمام جنبه‌های زندگی کامل باشید.
زمانی که احساسات شدیدی دارید سرعت خود را کم کنید و به طور منطقی در مورد موقعیت فکر کنید.
در مورد خود، افراد و موقعیت‌ها فرضیات را به چالش بکشید.
بدانید که تجربیات منفی گذشته زندگی آینده شما را تعیین نمی‌کند.
احساسات، اعتقادات و نیازهای خود را مستقیماً و محترمانه بیان کنید.
یاد بگیرید به درخواست‌های غیر منطقی نه بگویید.

در صورت نیاز به کمک بیشتر، مشاوره فردی نیز می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب نوعی از اعتماد به نفس است که مختص افرادی است که فرد اصلا خودش را باور ندارد. در حالت کلی می‌توان گفت فردی که اعتماد به نفس کاذب دارند، در بیشتر موارد از خودش خوشش هم نمی‌آید. این افراد فقط ادای افراد با اعتماد به نفس بالا را در می‌آورند. این افراد باید برای تقویت اعتماد به نفس خود با یک روانشناس خوب در تهران صحبت نمایند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین، مشکلی است که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به اندازه کافی به خود اعتماد ندارند. این افراد برای افزایش اعتماد به خود می‌توانند راهکارهای ارائه شده در این مقاله را انجام دهند و یا با یک مشاوره حرفه‌ای صحبت نمایندو اعتماد به نفس پایین خود را جدی بگیرید. اگر به دنبال موفقیت‌های روزافزون هستید، حتما با یک روانشناس صحبت کنید. اعتماد به نفس بالا می‌تواند به شما در موفقیت‌های آینده کمک زیادی کند.

اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان اهمیت بالایی دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، زیرا کودکان اگر در سن کودکی اعتماد به نفس پایینی داشته باشند، این امر در موفقیت‌ها و ارتباطات زندگی آینده آن‌ها تاثیرات زیادی خواهد گذاشت. برای تقثویت اعتماد به نفس در کودکان والدین نقش بسیار مهمی دارند. برای راهنمایی های بیشتر با بهترین روانشناس کودک در تهران در ارتباط باشید.

بهترین کتاب اعتماد به نفس

در اینجا 5 تا از بهترین کتاب‌های موثر در تقویت اعتماد به نفس را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

در باب اعتماد به نفس

اعتماد به نفس؛ دستیابی به آن و زندگی با آن

رمز اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد

شجاعت

بهترین پادکست اعتماد به نفس

برای پیدا کردن بهترین پادکست اعتماد به نفس می‌توانید در سایت‌های روانشناسی بگردید. بهترین روانشناس کودک در تهران به شما بهترین پادکست اعتماد به نفس را ارائه می‌دهد. برای افزایش اعتماد به نفس می‌توانید در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خود، به پادکست‌های مرتبط گوش دهید.

اعتماد به نفس

فاطمه مرادی

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با اعتماد به نفس و نحوه تقویت آن آشنا نمودیم. از این که تا انتها با ما بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید