شما در حال مشاهده هستید افسردگی و خودکشی در دوران کودکی و دوران نوجوانی

افسردگی و خودکشی در دوران کودکی و دوران نوجوانی

در کودکان و نوجوان یکی از اختلالات شایعی که رشد اجتماعی، عاطفی و جسمی رو تحت‌تأثیر قرار میده، اختلال افسردگی هست. عوامل خطر برای ابتلا به افسردگی در دوران کودکی و نوجوانی شامل سابقه خانوادگی افسردگی، درگیری والدین، ​​روابط ضعیف با همسالان، کمبود مهارت‌های کنار اومدن و تفکر منفی هستند. اگرچه بیشتر مردم افسردگی رو یک بیماری و اختلال برای بزرگسالان می‌دونند، اما کودکان و نوجوانان هم به افسردگی مبتلا میشن. افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان مسئله‌ای هست که می‌خوایم در این مقاله به بررسیش بپردازیم.

افکار و رفتارهای خودکشی در کودکان و نوجوانان

اغلب افکار و رفتارهای خودکشی با اختلال افسردگی همراه هستند. همچنین بر اساس گزارش‌ها برخی از افرادی که قصد خودکشی دارن، قبل از اینکه اقدام به خودکشی کنند، ظرف 24 ساعت این موضوع رو با یکی از دوستان و یا آشنایان خودشون در میون میگذارند. توجه داشته باشید که در همه سنین از کودکی تا بزرگسالی، افکار خودکشی وجود داره و بیشترین میزان اون زمانی هست که با یک اختلال افسردگی شدید همراه باشه.

در ادامه بررسی افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان باید بگیم که اقدام به خودکشی در سنین کمتر از 12 سال نادر هست و کودکان به‌راحتی نمیتونند که طراحی و اجرای یک نقشه رو برای اقدام به خودکشی بکشند. به نظر میرسه که به‌خاطر اینکه کودکان هنوز به بلوغ شناختی کافی نرسیدند، این موضوع در پیشگیری از خودکشی کودکان نقشی محافظتی داره.

علاوه بر این، خودکشی موفق در پسران بیشتر از دخترانه. فکر خودکشی در بین نوجوانان و حتی کودکان یک پدیده ایستا نیست و باگذشت زمان، امکان داره کاهش یا افزایش پیدا کنه. امکان داره که تصمیم برای ارتکاب رفتار خودکشی تکانشی باشه و بدون دوراندیشی کافی بوده و یا اینکه نتیجه نشخوار ذهنی در طولانی‌مدت باشه.

افسردگی و خودکشی در دوران کودکی و دوران نوجوانی

عوامل خطر ساز افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان

عوامل خطرساز افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان را می‌توان از نظر روان‌شناختی یا محیطی و همچنین زیست‌شناختی دسته‌بندی کرد. برای مثال، افسردگی والدین با افسردگی کودکان و نوجوانان در ارتباط هست. علاوه بر این، در فرزندانی که والدین مبتلا به افسردگی دارند، خطر ابتلا به افسردگی سه برابر بیشتر از کسانی هست که والدین اون‌ها سابقه چندانی ندارند.

در كودكانی كه بین 3 تا 5 سال به بیماری مبتلا هستند مثل دیابت یا آسم، معمولاً یک دوره افسردگی اساسی رو طی میکنن؛ بنابراین كودكان پنج‌ساله كه از نظر معلمان خصمانه ارزیابی می‌شدند، بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر افسردگی بودند.

غربالگری کودکان و نوجوانان

گروه خدمات پیشگیری ایالات متحده به این نتیجه رسیده که اگر نوجوانان 12 تا 18 سال غربالگری بشن، این امکان هست که سبب تشخیص زودتر و درمان افسردگی بشه. استفاده از ابزارهای غربالگری در کودکان بسیار مفید و مؤثر هست و این ابزارها میتونند شدت علائم افسردگی رو نشان بدن.

در ادامه بررسی افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان باید بگیم که درواقع ابزارهای غربالگری شامل پرسش‌نامه افسردگی کودکان برای کودکان و نوجوانان 7 تا 17 سال هست و علاوه بر این، پرسش‌نامه افسردگی بک برای مراقبت‌های اولیه برای نوجوانان 12 تا 18 سال هست. در ادامه به بررسی علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

در ادامه بررسی افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان باید بگیم که به‌طورکلی، افسردگی در کودک و نوجوان مجموعه‌ای از علائم را شامل میشه و ممکن هست که هر کودک همه علائم یا برخی از این علائم رو تجربه کنه. همچنین از کودکی به کودک دیگر افسردگی میتونه بسیار متفاوت به نظر برسه. اغلب افسردگی کودک و نوجوان تشخیص داده نمیشه.

به‌این‌علت که علائم به‌عنوان تغییرات عادی عاطفی و روانی تلقی میشن. همچنین در کودکان ممکن هست علائم این بیماری متفاوت از بزرگسالان باشه. در ادامه بررسی افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان رو عنوان می‌کنیم.

افسردگی و خودکشی در دوران کودکی و دوران نوجوانی
  • داشتن مشکلات خواب شامل مشکل خواب ماندن یا مشکل در به خواب رفتن و یا تمایل به خوابیدن بیش از حد معمول
  • داشتن رفتارهایی مثل سرپیچی از پدر و مادر و اخلالگری در خانه یا مدرسه
  • ترس از آینده مثل ترس ازدست‌دادن والدین
  • بی‌قراری و اضطراب
  • افزایش یا کاهش ناگهانی وزن
  • اختلالات خلقی و خلق‌وخوی پایین به طور دائم
  • عزت‌نفس پایین و همچنین احساس بی‌ارزشی
  • انزوا یا گوشه‌گیری اجتماعی
  • مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر در سنین بالاتر از ۱۵ سال
  • علائم فیزیکی وحشت مثل سرگیجه یا عرق کردن
  • افزایش و یا کاهش غیرطبیعی اشتها
  • احساس مداوم غم و ناامیدی
  • تحریک‌پذیری و عصبانیت شدید
  • مشکل در تمرکز
  • افکار مرگ و خودکشی

بین گزارش والدین و گزارش خود کودکان و نوجوانان از علائم افسردگی تفاوت دیده میشه. والدین بیشتر علائم بیرونی مثل تحریک‌پذیری رو نشان میدن، اما کودکان بیشتر علائم درونی مثل خلق افسرده رو گزارش می‌کنند.

تشخیص افسردگی و احتمال خودکشی در کودکان و نوجوانان

در ادامه بررسی افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان پزشکان باید، هنگام بررسی تشخیص افسردگی و احتمال خودکشی در کودکان و نوجوانان علل احتمالی پزشکی و علائمی مثل کم‌خونی یا استفاده از داروهای خاص از جمله ایزوترتینوئین و همچنین کم‌کاری تیروئید را نیز در نظر بگیرند.

علائم افسردگی ممکن هست که به‌صورت تحریک‌پذیری در کودکان و نوجوانان آشکار بشه و اغلب بیماران از مهارت‌های اجتماعی ضعیف و همچنین اعتمادبه‌نفس پایینی برخوردار هستند. اختلال دوقطبی شامل دوره‌های افسردگی اساسی متناوب با هیپومانیا یا همون شیدایی هست که طی اون در بیماران، انرژی، تحریک‌پذیری و یا افکار مسابقه‌ای افزایش پیدا میکنه. هنگام تشخیص افسردگی، کنارگذاشتن اختلال دوقطبی مهم هست. به این خاطر که داروهای ضدافسردگی میتونند علائم جنون رو شروع کنند.

تأثیر روان‌ درمانی در کودکان و نوجوانان

آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا و انجمن روانپزشکی آمریکا توصیه می‌کنند که همیشه یکی از مؤلفه‌های درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان روان درمانی هست. اونها روان درمانی رو به‌عنوان یک گزینه درمانی بسیار مناسب برای بیماران مبتلا به افسردگی خفیف میدونن و برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید، ترکیبی از دارو و روان درمانی رو توصیه می‌کنند.

در ادامه بررسی افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان اثبات شده که درمان بین‌فردی و رفتاردرمانی شناختی (CBT)در درمان افسردگی نوجوانان بسیار مؤثر هستند. همچنین درمان به روش CBT نیز برای درمان کودکان مبتلا به افسردگی، اثبات شده. رفتاردرمانی شناختی به طور معمول، شامل روش‌های فعال‌سازی رفتاری و تکنیک‌ها برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و روابط همسالان، افزایش مهارت‌های مقابله‌ای، مبارزه با الگوهای تفکر منفی و تنظیم احساسات و همچنین حل مشکلات، هست.

تأثیر CBT در علائم افسردگی متوسط ​​هست. اما اثبات نشده که از دارودرمانی برای درمان افسردگی حاد در بزرگسالان مؤثرتر باشه. علاوه بر این، بر اساس مطالعاتی که انجام شده، برای درمان افسردگی ترکیبی از دارودرمانی و CBT  مؤثرتر از دارودرمانی به تنهاییه.

افسردگی و خودکشی در دوران کودکی و دوران نوجوانی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی موضوع افسردگی و خودکشی در کودکان و نوجوانان پرداختیم. همونطور که گفتیم در کودکان و نوجوان یکی از اختلالات شایعی که رشد عاطفی و جسمی و اجتماعی رو تحت‌تأثیر قرار میده، اختلال افسردگی هست. همچنین گفتیم که اغلب افکار و رفتارهای خودکشی با اختلال افسردگی همراه هستند. در ادامه گفتیم که استفاده از ابزارهای غربالگری در کودکان بسیار مفید و مؤثر هست و این ابزارها میتونند شدت علائم افسردگی رو نشان بدن.

همچنین علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان رو بررسی کردیم و روش‌های درمانی برای افسردگی که شامل دارودرمانی و CBT هستند رو هم توضیح دادیم. اگر می‌خواید که دراین‌رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا اینکه فرزندتون به اختلال افسردگی مبتلا هست و یا اینکه علائمش رو داره، بهتره به یک روان شناس کودک و نوجوان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید