شما در حال مشاهده هستید بررسی دلایل و راهکارهای درمان پرخاشگری کودکان

بررسی دلایل و راهکارهای درمان پرخاشگری کودکان

قبل از هرکاری برای درمان پرخاشگری کودکان باید به علت پرخاشگری در کودکان پی ببرید. در اکثر مواقعی که کودکان رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند، اکثر پدر و مادرها آن‌ها را سرزنش می‌کنند. یادتان باشد که کودکان هنوز کنترل تکانه‌های عصبی خود را یاد نگرفته‌اند و نمی‌توانند از راه درست خشم و عصبانیت خود را حل کنند.

گاهی اوقات باید دلیل پرخاشگری کودکان را در مشکلاتی که با آن‌ها روبرو شده است، جستجو نمایید. ممکن است که پرخاشگری در کودک ناشی از عواملی باشد که در او ایجاد استرس می‌کنند. کمبود توجه، علائم اوتیسم و بیش فعالی نیز موجب پرخاشگری کودکان می‌شود. در این مقاله به بررسی درمان پرخاشگری کودکان می‌پردازیم.

درمان پرخاشگری کودکان

دلایل بروز پرخاشگری در کودکان

عوامل ژنتیکی

یکی از دلایل پرخاشگری که باید قبل از درمان پرخاشگری کودکان به آن پی ببرید، عوامل ژنتیکی است. عوامل ژنتیکی می‌تواند باعث پرخاشگری، استرس و عصبانیت در کودکان شود.

عوامل ژنتیکی و ارثی موجب بروز رفتار پرخاشگرانه بیشتر در کودکان می‌شود. همچنین باید یادتان باشد که استرس زیاد نیز در اوایل زندگی کودکان، احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه را بیشتر می‌کند.

 عومل محیط برون از منزل

یکی از دلایل پرخاشگری در کودکان رو می‌توان نیروهای محیطی بیرون از خانه دانست. خانواده‌ها، همسالان، معلمان، محله‌ها، تلویزیون و… در ایجاد رفتار پرخاشگری در کودک نقش دارند.

کودکان ممکنه که در پاسخ به موقعیت‌های استرس‌زا، با افزایش ترشح غیرطبیعی هورمون استرس کورتیزول مواجه بشن و این موضوع باعث افزایش پرخاشگری میشه. بنابراین برای درمان پرخاشگری کودکان باید عوامل محیط برون از منزل رو کاهش بدید.

 نقش پدر و مادر

والدین، می‌تونند تأثیر مهمی در پیشگیری و یا افزایش رفتار پرخاشگرایانه کودکانشون داشته باشن. مطالعات مختلف نشان می‌ده که بچه‌های پرخاشگر با دریافت آموزش عملی و حمایت اخلاقی از والدین، مسیر حرکت خود رو تغییر می‌دهند.

درمان پرخاشگری کودکان

راهکارهای موثر در درمان پرخاشگری کودکان

قوانین اساسی را تنظیم کنید

کودکان گاهی اوقات می‌تونن محدودیت‌ها رو پشت سر بگذارند، زیرا مطمئن نیستند که چه چیزی خوبه و چه چیزی خوب نیست. ایجاد قوانین واضح و ساده می‌تونه به اونا کمک کنه تا بفهمند چه چیزی برای گفتن یا انجام دادن به خواهر و برادر یا همسالان قابل قبوله.

برای ابراز احساسات فضایی اختصاصی در نظر بگیرید

هنگامی که مشاجره یا درگیری رخ می‌ده، کودکان ممکنه دچار اختلال عاطفی بشن. دادن فضایی به اونا برای آروم شدن و پردازش احساساتشون ممکنه به حل تعارض کمک کنه.

صحبت کردن با کودکان در مورد احساسات و ارائه مهارت‌های تنظیم هیجان می‌تونه به اونا بیاموزه که چگونه با احساس خودشون کنار بیان.

مهارت‌های مذاکره

به کودکان نحوه مذاکره رو بیاموزید. به عنوان مثال، اگر اونا با خواهر یا برادر خود بحث می‌کنند، می‌تونید در مورد نحوه سازش با اونا صحبت کنید.

حل یک مشکل برای اونا یا برتری دادن یک کودک بر دیگری می‌تونه وضعیت رو تشدید کنه. بنابراین در صورت امکان سعی کنید فرزندان خود رو تشویق کنید تا راه حلی برای مشکلات خود پیدا کنند.

درمان پرخاشگری کودکان

بیش از حد در کار فرزندانتان دخالت نکنید

اگر بچه‌ها در مسیر درستی هستند، سعی کنید در امور اونا تجاوز نکنید.

تحقیقات سال 2021 نشان می‌ده که دخالت بیش از حد والدین می‌تونه نتیجه معکوس داشته باشه.

فاطمه مرادی

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

میتونم بگم احساس و لذتی که در این سالها به عنوان مشاور و روانشناس بدست آوردم یه چیزی شبیه لذت قابل اعتماد و راز دار بودنه ، لذت شنیدن حرف های فریاد نشده از پس سینه ها، لذت شکستن بغض ها و همدلی ، دانستن رفتارها، فکرها واحساس ها، لذت به بینش رساندن انسان ها و پذیرش آدم ها بدون هیچ قید و شرطی …

برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات سایت من مانند درمان خجالتی بودن و کمرویی در کودکان و افسردگی چیست؟ علائم افسردگی و درمان افسردگی را نیز مطالعه کنید.

جمع‌بندی

پرخاشگری در کودکان یکی از مشکلات رایج در بین کودکان است که به راحتی می‌توان آن را درمان نمود. البته بهترین راهکار برای درمان پرخاشگری گودکان مراجعه به یک روانشناس کودک و نوجوان و کمک از او است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرخاشگری، سایر مقالات ما از جمله مقابله با فحش دادن و پرخاشگری کلامی و رفتارهای پرخاشگری و پرخاشگری و پرتاب کردن وسایل و پرخاشگری کودکان از این که تا انتهای این مقاله از سایت روانشناسی در کنار ما بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید