شما در حال مشاهده هستید معرفی اختلالات خواب در کودکان و راهکارهای موثر درمان آن

معرفی اختلالات خواب در کودکان و راهکارهای موثر درمان آن

خواب کافی برای سلامت و رشد کودک بسیار مهم است، اما تقریبا نیمی از کودکان در مقطعی از دوران کودکی خود با مشکلات خواب مواجه می‌شوند. اختلالات خواب رایج در کودکان شامل آپنه خواب و بی‌خوابی و همچنین پاراسومنیا است که رفتارهای مخرب مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب و وحشت شبانه است.

اختلالات خواب در کودکان، به خصوص پاراسومنیا، احتمالاً در دوران نوجوانی ادامه پیدا نمی‌کند. با این حال، آنها می‌توانند رفتار روزانه و کیفیت کلی زندگی کودک را مختل کنند. ما در مورد علل اختلالات خواب در کودکان، علائم رایج، نکاتی برای کمک به کودکان برای مقابله با مشکلات خواب و زمان مراجعه به پزشک در این مقاله صحبت می‌کنیم.

چه چیزی باعث اختلالات خواب در کودکان می‌شود

برخی از اختلالات خواب هم در بزرگسالان و هم در کودکان دلایل مشابهی دارند. چاقی یک عامل خطر اصلی برای ایجاد آپنه انسدادی خواب است. (یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب، در افراد در تمام سنین.) علاوه بر این، اختلالات خواب که ممکن است دارای استعداد ژنتیکی باشند، مانند سندرم پای بیقرار، کودکان و همچنین بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از مسائل پزشکی و اختلالات اضطرابی خطر مشکلات خواب را در هر سنی افزایش می‌دهند.

با این حال، الگوهای رفتاری منحصر به فرد کودکان نیز می‌تواند منجر به اختلالات مرتبط با خواب شود. تا حدود ۵ سالگی، بی‌خوابی معمولاً نتیجه زمان‌های ناهماهنگ خواب و رفتارهای مقاوم در برابر خواب است.

بی‌خوابی یکی از اختلالات خواب در کودکان

بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب است و 20 تا 30 درصد کودکان را مبتلا می‌کند. علائم اولیه مشکل در به خواب رفتن، خواب ماندن یا هر دو است.

متخصصان پزشکی معمولا بی‌خوابی در کودکان را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

بی‌خوابی رفتاری

بیشتر در کودکان تا 5 سال شایع است، این شکل از بی‌خوابی با مقاومت در برابر خواب، زمان طولانی برای به خواب رفتن و بیداری های مکرر در شب همراه است. این رفتارها در اغلب کودکان گاهی اتفاق می‌افتد، اما اگر به طور مکرر و مداوم رخ دهند و در عملکرد طبیعی آنها اختلال ایجاد کنند، ممکن است به عنوان یک اختلال خواب در نظر گرفته شوند.

بی خوابی مشروط

 در کودکان بزرگتر و نوجوانان شایع‌تر است، بی‌خوابی شرطی زمانی رخ می‌دهد که احساس اضطراب مربوط به زمان خواب، مانع به خواب رفتن یا خواب ماندن کودک می‌شود.

اختلالات خواب

اختلالات خواب گذرا

اختلالات موقتی در روال عادی کودک مانند مسافرت، بیماری یا رویدادهای استرس‌زا در زندگی می‌تواند باعث حملات کوتاه مدت بی‌خوابی شود.

بی‌خوابی دوران کودکی می‌تواند برای کل خانواده چالش برانگیز باشد. با این حال، درمان‌های موثر در دسترس هستند. تغییرات رفتاری مانند ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب معمولاً اولین خط درمان است و می‌تواند منجر به بهبود در رفاه هم برای کودک و هم برای مراقبان او شود.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA) زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های گلو عبور هوا را در طول خواب مسدود می‌کنند. این می‌تواند منجر به وقفه‌های مکرر و لحظه‌ای در تنفس شود که می‌تواند به طور قابل توجهی خواب شبانه را مختل کند.

در کودکان، علل شایع آپنه انسدادی خواب شامل بزرگ شدن لوزه‌ها، چاقی و برخی بیماری‌های دندانی یا نقص‌های مادرزادی است.

گزینه های درمانی به علت و شدت OSA در کودکان بستگی دارد، اما ممکن است شامل درمان مداوم فشار مثبت راه هوایی (CPAP) یا استفاده از محافظ دهان در شب باشد. اگر مشخص شود که علت آن بزرگ شدن لوزه‌ها یا آدنوئیدها است، ممکن است جراحی برای برداشتن آنها توصیه شود.

خروپف در کودکان یکی از اختلالات خواب

اکثر کودکان مبتلا به آپنه خواب نیز خروپف را تجربه می‌کنند. به خاطر داشته باشید که خروپف در کودکان نسبتاً شایع است و همیشه نشان دهنده مشکل بزرگتر نیست.

والدین یا مراقبان کودکی که با صدای بلند یا مکرر خروپف مواجه می‎شوند باید علائم کودک حود را با یک متخصص اطفال در میان بگذارند. یک متخصص اطفال ممکن است یک مطالعه خواب را برای ارزیابی بیشتر خروپف و خواب کودک توصیه کند.

راه رفتن در خواب و شب ادراری

راه رفتن در خواب، همچنین به عنوان یکی از اختلالات خواب شناخته می‌شود، اختلالی است که شامل راه رفتن یا انجام سایر رفتارهای پیچیده در هنگام خواب است. شب ادراری ادرار غیر ارادی در هنگام خواب را توصیف می‌کند.

راه رفتن در خواب و شب ادراری در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. تقریباً 5 درصد از کودکان در مقایسه با 1.5 درصد از بزرگسالان، علائم راه رفتن در خواب را نشان می‌دهند. حدود 15 درصد از کودکان 7 ساله شب ادراری را تجربه می‌کنند در حالی که 0.5 تا 1 درصد بزرگسالان شب ادراری را تجربه می‌کنند.

علاوه بر این، راه رفتن در خواب و شب ادراری با بزرگ‌تر شدن کودک برطرف می‌شوند. با این حال، اگر علائم مکرر و مداوم هستند، مهم است که با یک متخصص اطفال صحبت کنید. پزشک می‌تواند هر گونه علت اساسی جدی را رد کند و به ایجاد یک برنامه درمانی مؤثر کمک کند.

وحشت شبانه یکی از انواع اختلالات خواب

وحشت شبانه نوعی از پاراسومنیا است که در آن فرد خواب به طور ناگهانی با احساس ترس و وحشت از خواب بیدار می‌شود. فرد خوابیده معمولاً هیچ خاطره‌ای از رویداد ترسناک ندارد.

وحشت شبانه در بزرگسالان نادر است. با این حال، حدود 30 درصد از کودکان وحشت شبانه را تجربه می‌کنند، معمولاً بین 3 تا 7 سالگی. محققان پزشکی به طور کامل نمی‌دانند که چرا وحشت شبانه رخ می‌دهد، اگرچه یک استعداد خانوادگی مشاهده شده است.

گزینه‌های درمانی محدود است. بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که پس از یک قسمت وحشت شبانه، آرامش و اطمینان خاطر ایجاد کنیم. اگر تصمیم دارید در مورد ترس‌های شبانه فرزندتان با یک متخصص اطفال مشورت کنید، ممکن است مفید باشد که یک دفترچه خاطرات خواب در مورد دفعات و مدت این دوره‌ها داشته باشید.

کابوس در کودکان

مهم است که بین وحشت شبانه و کابوس در کودکان تمایز قائل شویم. وحشت شبانه یک اختلال خواب است که معمولاً در مرحله خواب غیرسریع (NREM) رخ می‌دهد. کودک معمولاً هیچ خاطره‌ای از آن قسمت نخواهد داشت.

در مقابل، کابوس‌ها معمولاً در طول خواب با حرکت سریع چشم (REM) رخ می‌دهند، مرحله خواب معمولاً با رویا دیدن همراه است.

کابوس‌ها اغلب به دلیل استرس یا رویدادهای مهم زندگی ایجاد می‌شوند. خواب‌های بد همچنین می‌توانند باعث ایجاد احساس اضطراب شود که ممکن است کودک بخواهد با والدین یا مراقب خود صحبت کند.

سندرم پاهای بی‌قرار

سندرم پای بیقرار که به عنوان بیماری ویلیس-اکبوم نیز شناخته می‌شود، یک اختلال حرکتی است که می‌تواند به طور قابل توجهی خواب را مختل کند. علامت اصلی یک میل بدون درد اما طاقت فرسا برای حرکت دادن پاها است. این میل اغلب در شب هنگام استراحت فرد افزایش می‌یابد.

سندرم پای بیقرار ممکن است ناشی از یک مشکل اساسی مانند کمبود آهن باشد. در موارد خاص، علت ممکن است ژنتیکی باشد.

علائم می‌تواند در دوران کودکی ظاهر شود، اما این اختلال تا حد زیادی در کودکان تشخیص داده نمی‌شود. اگر کودک شما میل غیرقابل کنترلی برای حرکت دادن پاهای خود دارد که در شب بدتر می‌شود و خواب او را مختل می‌کند، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید. با تشخیص مناسب می‌توان علائم را درمان کرد.

خواب‌آلودگی مفرط در طول روز

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز با کاهش هوشیاری، افزایش خواب آلودگی و به خواب رفتن در طول روز مرتبط است. اگرچه به خودی خود یکی از اختلالالات خواب نیست، اما خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یک علامت رایج است که با تعدادی از مسائل مرتبط با خواب و شرایط سلامتی مرتبط است.

بین 10 تا 20 درصد از کودکان علائم خواب آلودگی در طول روز را تجربه می‌کنند. با این حال، ممکن است در برخی از کودکان کمتر تشخیص داده شود. یکی از دلایل این است که علائم ثانویه در کودکان می‌تواند متناقض به نظر برسد، از جمله بیش فعالی، بی قراری و رفتار پرخاشگرانه.

اگر کودک شما در طول روز خواب‌آلود قابل‌توجهی دارد یا در رفتارش تغییر می‌کند، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. چندین روش غربالگری برای مشکلات خواب کودکان وجود دارد که می‌تواند به شناسایی اختلالات خواب کمک کند.

دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه به دندان قروچه مکرر اشاره دارد. دندان قروچه می‌تواند در طول روز یا شب اتفاق بیفتد. هنگامی که در شب رخ می دهد، می‌تواند خواب کودک را مختل کند. دندان قروچه همچنین می‌تواند منجر به تعدادی از علائم دردناک از جمله سردرد، آسیب دندان و آسیب به عضلات فک شود.

دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان می‌تواند به دلیل عوامل متعددی باشد که تشخیص یک علت واحد را در افراد دشوار می‌کند. با این حال، مشخص شده است که استرس ارتباط نزدیکی با دندان قروچه دارد.

دندان قروچه در خواب ممکن است با بالا رفتن سن کودک کاهش یابد، اما این عارضه می‌تواند عود کننده نیز باشد. گزینه‌های درمانی شامل محافظ‌های دهان برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ها و استفاده از روان درمانی و تکنیک‌های آرام سازی برای کاهش استرس و تنش عضلانی است.

اختلالات خواب دندان قروچه

نکاتی برای کمک به کودکان مبتلا به اختلالات خواب

اگر کودکی مشکلات مکرر مربوط به زمان خواب را تجربه می‌کند، چندین رویکرد برای والدین و مراقبان وجود دارد.

بهبود بهداشت خواب

 بهداشت خواب به عادات و روال‌های جمعی اشاره دارد که می‌تواند بر خواب تأثیر بگذارد. برای کودکان خردسال، یک روال ثابت قبل از خواب باعث بهبود خواب سالم و سایر نتایج مثبت مانند رشد زبان و پیوند خانواده می‌شود. سایر مولفه‌های مهم بهداشت خواب مناسب شامل انجام ورزش روزانه و محدود کردن زمان نمایش صفحه در هنگام عصر است.

کاهش عوامل استرس زا

 کودکان و نوجوانانی که مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد مشکلات خواب را نیز تجربه می‌کنند. حتی اگر کودکی مشکل سلامت روانی تشخیص داده شده نداشته باشد، استرس می‌تواند تاثیر زیادی بر خواب در برخی افراد داشته باشد. تکنیک‌های مدیتیشن ذهن آگاهی می‌تواند راهی موثر برای کمک به کاهش اضطراب کودکانی باشد که مشکلات خواب مرتبط با استرس را تجربه می‌کنند.

بهینه سازی محیط خواب

 فضای خواب کودک باید به ایجاد آرامش در هنگام خواب کمک کند. این به این معنی است که صداها را به حداقل برسانید، نورها را قبل از خواب کم کنید و دما را کنترل کنید تا خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.

چه زمانی با پزشک صحبت کنیم

یک یا دو شب گهگاهی کم خوابی برای اکثر کودکان طبیعی است. با این حال، اختلالات خواب مداوم یا علائم غیرمعمولی که مکرراً مانع از خواب خوب شبانه می‌شوند، عموماً دلیلی برای نگرانی هستند. اگر کودک شما علائم کم خوابی مزمن یا سایر اختلالات خواب فراگیر را تجربه می‌کند، علائم آنها را با متخصص اطفال یا متخصص خواب کودکان در میان بگذارید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با تمامی اختلالات خواب مرتبط با کودکان آشنا نمودیم. در صورت مواجهه با هر یک از موارد فوق، با یک روانشناس کودک و یا یک پزشک مشورت کنید. از این که تا انتها در کنار ما بودید، سپاسگزاریم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات آموزش جنسی و صحبت با کودکان 9-11 سال در مورد مسائل جنسی و معرفی و بررسی دقیق انواع تست روانشناسی را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید