شما در حال مشاهده هستید سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو از مامان بابا‌ها

سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو از مامان بابا‌ها

کودکان فکر می‌کنن که والدین‌شون پاسخ همه‌ی سؤالات اون‌ها رو می‌دونن، به همین علت از پدر و مادرشون سؤالات زیادی رو می‌پرسن. کودکان ما احساس می‌کنند که هر چیزی علتی داره و فکر می‌کنن که با سؤال کردن می‌تونن، درمورد چیز‌هایی که نمی‌دونن اطلاعات به دست بیارن و آگاه بشن. در سنین ۳ تا ۵ سالگی، کودکان از مامان و بابای خود سؤالای زیادی می‌پرسن و بخشی از سؤالات رایج کودکان باهوش در مورد مسائل جنسی هست‌.

در این باره والدین به دو گروه تقسیم میشن. گروهی از والدین به سؤالاتی که فرزندشون از اون‌ها می‌پرسه، بی‌اعتنا هستند و فکر می‌کنن که اگه به این سؤالات کودک پاسخ بدن باعث بیداری جنسی فرزندشون میشه و گروهی دیگه از والدین هم هستند که اطلاعات بیشتری رو که متناسب با سن کودکشون نیست، در اختیار او میذارن. هر دو این روش پاسخگویی اشتباه هست. در ادامه مطلب از سایت فاطمه مرادی سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو از والدین را بررسی می‌کنیم.

به سؤالات جنسی کودک چگونه پاسخ بدیم؟

آکادمی روانشناسی آمریکا توصیه می‌کنه که در صورت پرسیدن این دسته سؤالات، کودک نباید با مجازات و یا تحقیر روبه رو بشه. این کنجکاوی طبیعیه و اصلاً برای کودک جنبه جنسی نداره. کودکانی که از سوی پدر و مادرشون، توی این مرحله از زندگیشون با توهین و خشم و تحقیر روبه رو میشن، در بزرگسالی دچار احساس کمبود عزت نفس و شرم میشن. همچنین باعث میشه که در روابط جنسی و عاطفیشون مشکل داشته باشن.

سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو از مامان بابا‌ها

بعضی از سؤالات رایج جنسی کودکان و پاسخ مناسب برای اون‌ها

سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو از والدین در زمینه جنسی می تونه متفاوت باشه. در ادامه بعضی از این سوالات را بررسی می کنیم.

بچه چطوری به وجود میاد؟

یکی از سؤالات رایج کودکان باهوش که برای والدین یکی از سؤالای ترسناک محسوب میشه، اینه که بچه چطوری به وجود میاد. این در حالیست که پاسخ به این سؤال خیلی ساده هست. درواقع والدین می‌تونن برای کودک خود اینطور توضیح بدن که مامان و بابا از خدا خواستن که بچه داشته باشن و خدا دعای ما رو برآورده کرد و تو رو در شکم مامان قرار داد و بعد چند ماه دکتر توی بیمارستان تو رو از شکم مامانت بیرون آورد.

همچنین اگه کودک شما ۵ ساله هست و اطلاعات بیشتری داره، می‌تونید بچه دار شدن را به تولید مثل گیاهان شبیه کنید و به او بگید که سلول‌های بدن مادر‌ها رشد می‌کنه و یه بچه درست میشه. شما باید سعی کنید سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو رو با جملات ساده بیان کنید تا درمورد یک کلمه سخت، سؤال دیگه‌ای در ذهن کودک شما شکل نگیره؛ بنابراین استفاده از کلمات و همچنین جملات سخت، باعث میشه تا سؤال بعدی کودک رو نتونید پاسخ بدید.

بچه چطور در شکم مادر تغذیه می‌کنه؟

یکی دیگه از سؤالات رایج کودکان باهوش این هست که بچه چطور در شکم مادرش تغذیه می‌کنه‌. به کودک خود توضیح بدید که بچه در یک کیسه راحت و نرم در شکم مادرشه و از اونجا به وسیله یک طناب به بدن مادرش متصل شده. هر چیزی که مادرش می‌خوره، بچه هم می‌تونه از طریق این طناب، تغذیه کنه. همچنین طناب رو می‌تونید به نی شبیه کنید. روی ناف فرزند خود محل طناب رو به او نشان بدید تا بتونه واقعی بودن پاسخ شما رو درک کنه.

بچه چطور به دنیا میاد؟

از دیگر سؤالات رایج کودکان باهوش اینه که بچه چطور به دنیا میاد. توجه داشته باشید که برای بچه‌ها پروسه واقعی زایمان ترسناکه و جدا از اون، توجه اونا رو به یکی از کارکرد‌های دستگاه تناسلی جلب می‌کنه. بنابراین، بهتره که در این مرحله از سن کودک که هنوز به بلوغ نرسیده، زایمان رو فقط به شیوه سزارین برای کودک خود توضیح بدید. در نتیجه برای کودکان، به خصوص کودکان خردسال این شیوه زایمان قابل درک‌تر هست.

توجه داشته باشید که برای پاسخ به سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو در زمینه جنسی نباید پروسه را ترسناک و یا دردناک توصیف کنید‌. به‌این‌خاطر که به کودک آسیب روحی وارد میشه و خودش رو مقصر درد و رنج مادر می‌دونه‌؛ بنابراین به شیوه‌ای ساده، بدون اینکه از درد، پاره شدن شکم با چاقو، خونریزی و دیگر مسائل ترسناک حرف بزنید، می‌تونید به او این گونه بگید که وقتی بچه به اندازه کافی در شکم مادرش رشد کرد، مادر به بیمارستان میره و دکتر شکم مامان رو کمی باز می‌کنه و بچه رو از شکم مادرش بیرون می‌کشه. اگر فرزند شما در مورد درد و خونریزی پرسید، به او بگید که دکتر مامان را بیهوش می‌کنه و مامان چیزی حس نمی‌کنه‌.

سؤالات رایج کودکان باهوش؛ چرا مامان و بابا پیش هم می‌خوابند؟

یکی دیگر از سؤالات رایج کودکان باهوش در مورد اینه که چرا مامان و بابا پیش هم می‌خوابند. توجه داشته باشید که بچه‌ها از این سؤال هیچ منظوری برای اشاره به رابطه جنسی ندارن و فقط برای اون‌ها سؤال پیش اومده که چرا مامان و بابا که آدم بزرگ هستند، می‌تونن کنار هم بخوابن، اما اصرار دارن خودش که یه بچه هست به‌تنهایی بخوابه و مستقل بشه. معمولاً در سؤالات خودشون همین جملات رو مطرح می‌کنند.

دقت کنید که برای پاسخ به سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو در زمینه جنسی لازم نیست به روابط جنسی پدر و مادر، اشاره‌ای داشته باشید. می‌تونید به او اینگونه پاسخ بدید که وقتی زن و مرد با هم ازدواج می‌کنند، قول میدن که همیشه کنار هم باشند و به هم کمک کنند. پس وقتی که شبا مامان و بابا کنار هم می‌خوابن، این نشانه این هست که مامان و بابا به هم محبت می‌کنند و یکدیگر رو دوست دارند.

بعد از اینکه پاسخ او را دادید، توجه فرزندتون رو به اسباب بازی‌های محبوبش، به اتاقش و تزئینات اتاق جلب کنید. همچنین در ادامه می‌تونید به کودک خود بگید که او هم با مستقل خوابیدن در اتاق خود، در کنار اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌هاش هست و به اون‌ها محبت می‌کنه.

علاوه بر این، می‌تونید برای او از روز‌های نوزادیش بگید که به این خاطر که توان مراقبت از خودش رو نداشت، در کنار شما می‌خوابید؛ اما الان دیگه بزرگتر شده و می‌تونه از خودش و اسباب بازی‌ها و عروسک‌هاش مراقبت کنه. به فرزندتون اطمینان خاطر بدید که هر موقع نیاز داشته باشه، مامان و بابا به اتاقش میان.

سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو از مامان بابا‌ها

چرا بدن دختر و پسر با هم فرق داره؟

یکی دیگر از سؤالات رایج کودکان باهوش درباره اینه که چرا بدن دختر و پسر با هم فرق داره. اگر کودک شما در این باره از شما سؤال کرد، هول نشید و به او نگید هر وقت بزرگ شدی اینو می‌فهمی. همچنین به کودک خود نگید که زشته و در مورد بدن بقیه حرف نزن و یا اینکه به کودک خود نگید که بدن نوزاد با بقیه فرق داره! این پاسخ‌هایی که برای دست به سرکردن میدین و غیرمنطقی هستند، باعث میشه کودکان در خلوت، بدنشون رو به‌همدیگه نشون بدن تا بتونند خودشون جواب سؤالشون رو بگیرن.

در عوض، می‌تونید توجه او را به تفاوت‌های ظاهری بابا و مامان جلب کنید. به او بگید بدن پسر‌ها و دختر‌ها با هم فرق داره. مثلاً بابا ریش و سیبیل داره، اما مامان نداره. سینه‌های مامان بزرگتره، چون باید به نوزاد شیر بده، اما بابا‌ها شیر نمیدن. بدن مامان‌ها نسبت به بدن بابا‌ها مو‌های کمتری داره؛ بنابراین می‌تونید با جلب توجه کودک به اندام‌های غیرخصوصی، تفاوت اندام‌های جنسی دختر و پسر رو برای کودک عادی‌سازی کنید.

چرا بابا بچه دار نمی‌شه؟

یکی دیگر از سؤالات رایج کودکان باهوش اینه که چرا بابا‌ها بچه دار نمیشن. در این باره می‌تونید به کودک خود بگید که برای اینکه نوزاد رشد کنه به یک کیسه نیاز داره که این کیسه رو فقط مامان‌ها دارن و بابا‌ها توی شکمشون این کیسه رو ندارن. وقتی در کیسه، بچه به‌اندازه کافی رشد کرد، از شکم مامان خارج میشه. بابا هم توی این مدت مراقب مامانه که بچه خوب رشد کنه. علاوه بر این، برای پاسخ به سؤالات جنسی کودک می‌تونید از عکس‌های بچه‌داری و بارداری موجودات زنده استفاده کنید؛ به عنوان مثال می‌تونید عکس یک کانگورو را به کودک خود نشون بدید.

سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو از مامان بابا‌ها

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سؤالات رایج کودکان باهوش پرداختیم و گفتیم که کودکان ما احساس می‌کنند که هر چیزی علتی داره و فکر می‌کنن که با سؤال کردن می‌تونن، درمورد چیز‌هایی که نمی‌دونن اطلاعات به دست بیارن و آگاه بشن. در سنین ۳ تا ۵ سالگی، کودکان از مامان و بابای خود سؤالات زیادی می‌پرسن و بخشی از سؤالات رایج کودکان باهوش در مورد مسائل جنسی هست. همچنین بعضی از سؤالات رایج جنسی کودکان را بررسی کردیم و گفتیم که در این باره باید چه پاسخی به اون‌ها بدین.

بعضی از این سؤالات رایج کودکان باهوش و کنجکاو که در این مقاله توضیح دادیم این‌ها بودن که بچه چطوری به وجود میاد؟ چرا بابا بچه دار نمی‌شه؟ چرا بدن دختر و پسر با هم فرق داره؟ چرا مامان و بابا پیش هم می‌خوابند؟ بچه چطور در شکم مادر تغذیه می‌کنه؟ و بچه چطور به دنیا میاد؟ اگر در رابطه با این موضوع، نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتری دارید، می‌تونید به بهترین روان‌ شناس کودک تهران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید