شما در حال مشاهده هستید راهکارهای مناسب برای مدیریت دعواهای بین فرزندان

راهکارهای مناسب برای مدیریت دعواهای بین فرزندان

یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی پدر و مادرهایی که بیشتر از یک فرزند دارند، اینه که چطور مدیریت دعواهای بین فرزندان رو بر عهده بگیرند. دعوا بین کودکان در خانه یک امر طبیعی محسوب میشه، حتی خیلی از فرزندان که باهم رابطه خوبی دارند، گاهی اوقات باهم دعوا می‌کنند.

البته باید گفت که در بعضی از مواقع این دعواها باعث درگیری‌های فیزیکی شدید میشه که ممکنه به هر کدوم آسیب برسونه. والدین باید در مدیریت دعواهای بین فرزندان تعادل رو رعایت کنند؛ نه اون‌ها رو به حال خودشون رها کنند و نه به مداخله‌های مداوم و غیر ضروری بپردازند.

به خاطر اهمیت این موضوع در خانواده‌های چند فرزندی، ما در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با دخالت والدین در دعواهای کودکان و راهکار جلوگیری از دعواهای کودکان می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات استقلال طلبی در نوجوان و گم کردن وسایل و فراموش کردن در کودک و نوجوان را نیز مطالعه کنید.

مدیریت دعواهای بین فرزندان
مدیریت دعواهای بین فرزندان

نحوه مدیریت دعوای بین فرزندان

در اکثر خانواده‌های دارای چند فرزند، حسادت کودکان نسبت به هم وجود داره و این حسادت در نهایت موجب دعوا و تنش بین فرزندان خانواده میشه. یکی از دلایل این حسادت و احساس خشم کودک در خانواده با تولد فرزند دوم خانواده به وجود میاد. بهتره برای مدیریت دعواهای بین فرزندان محبت خودتون رو به اونها کم یا زیاد نکنید، بلکه با توجه به نیازهای سنی فرزندتون به اون عشق بورزید. بازی کنید و نیازهاش رو به موقع برطرف کنید .

 توجه کنید که نحوه محبت با یک نوزاد کاملاً متفاوت با یک کودک 7 ساله هست. بهتره که در هیچ زمانی به بهانه نیاز بیشتر فرزند کوچکتر به محبت، از فرزندان بزرگتر غافل نشید. بنابراین نحوه محبت بین خود و فرزندان رو مدیریت کنید و تا حد امکان از ایجاد حسادت در بین فرزندان، برای جلب محبت شما، خودداری کنید. دعواهای کودکان و دخالت والدین امری مهم در تربیت کودکان است.

راهکارهای مهم برای مدیریت دعوای بین کودکان

می‌تونید برای مدیریت دعواهای بین فرزندان از راهکارهای کاربردی زیر استفاده کنید:

بعد از دعوا به صحبت‌های هر دو فرزند خود گوش کنید

سعی کنید که یک طرفه قضاوت نکنید. بهتره به حرف‌های هر دو فرزند با دقت گوش بدید، دلیل‌های اون‌ها رو بشنوید و بعد به حل موضوع دعوا بپردازید. با این کار حسادت و خشم کودکان شما نسبت به هم بیشتر نمیشه و  در حق خودشون تبعیض و ظلمی از طرف شما نمی‌بینند.

در زمان درست مداخله کنید

برای مدیریت دعواهای بین فرزندان بهتره که در زمان درست مداخله کنید. اگه دعوای پیش اومده بین کودکان، نیازی به حضور شما نداره، بهترین کار اینه که خودتون رو سرگرم کنید و در دعوای اون‌ها دخالت نکنید. بعضی از بحث‌های میان فرزندان قابل حله و بعد از چند دقیقه فروکش می‌کنه. کودکان خود به سرعت باهم آشتی میکنند و به بازی باهم می‌پردازند.

زمان درست برای مداخله در دعوای کودکان چه موقع هست؟

  • زمانی که در دعوا احتمال آسیب به فرزندان وجود داشته باشه.
  • موقعی که فحش و حرف‌هایی نادرست بین اون‌ها گفته و شنیده بشه.
  • وقتی که دعوا فیزیکی باشه.
  • زمانی که یکی از فرزندان به دیگری زور بگه.

منطقی بودن را به فرزندان خود آموزش بدید

به کودکان خود آموزش بدید که در هنگام دعوا فکر کنند و راهکاری برای حل مشکل خود بیان کنند. سعی کنید راهکارهای کودکانتون رو بررسی کنید و دلایل درستی یا اشتباه بودن اون رو به او توضیح بدید. با این روش کودک به مرور منطقی بودن و روش‌های حل مشکلات خودش رو آموزش می‌بینه.

به فرزندان خود بگید که اون‌ها با خواهر یا برادر خود رقیب نیستند

یکی از راهکارهای مدیریت دعواهای بین فرزندان اینه که به اون‌ها آگاهی بدیم که با هم رقیب نیستند و همه اعضای یک خانواده هستند نه در مقابل هم. با درک این موضوع کودکان گرایش کمتری به بحث و دعوا با هم پیدا می‌کنند.

مدیریت دعواهای بین فرزندان

به فرزندان خود اطمینان بدید که تفاوتی بین اون‌ها قائل نیستید

یکی دیگه از دلایل خشم و حسادت فرزندان به هم در خانواده، میل شدید به دستیابی عشق پدر و مادرشون هست.یعنی نگران این هستن که پدر و مادر فرزند دیگر رو بیشتر دوست داشته باشه. بهتره برای مدیریت دعواهای بین فرزندان و جلوگیری از مشکلات روحی و احساسی اون‌ها، نحوه درست محبت کردن به فرزندان رو آموزش ببینیم و هر گونه امکانات رو به هر فرزند بدون تفاوت ارائه بدیم.

در کتاب «خواهر، برادرهای سازگار» اثر آدل فابر، ایلین مازلیش گفته شده که هر کودک به دنبال اسباب بازی بیشتر، امنیت و امکانات بیشتری هست و به اول و بهتر شدن علاقه داره. در این باره باید گفت که این وظیفه پدر و مادره که این تمایل کودک را مدیریت کنند و احساس امنیت و محبوبیت را به همه فرزندانشون به طور یکسان ارائه بِدن. اگه شما به طور یکسان به فرزندنتون محبت میکنید، اما کودک شما همچنان حس حسادت و تفاوت از طرف شما رو داره؛ بهتره با یک مشاور صحبت کنید.

رفتار درست رو از طریق رفتار خود به کودک آموزش بدید

در هنگام بحث میان خود با همسر و یا با دیگر اعضای خانواده، سعی کنید خونسرد باشید و مشکل خود رو منطقی حل کنید. کودک با دیدن رفتار شما، الگو‌برداری خواهد کرد. کودکان آینه والدینشون هستن.

فرزندانتون رو به هیچ وجه سرزنش نکنید

اگر فرزندان شما مرتکب خطا و یا اشتباهی شدند به جای سرزنش اون‌ها، سعی کنید با حرف زدن و توضیح دادن و یا استفاده از بازی‌های هدفمند و نمادین، اون‎ها رو متوجه اشتباهشون کنید.

به فرزندان خود آموزش بدید که در نظرها و عقاید اعضای خانواده تفاوت وجود داره

برای مدیریت دعواهای بین فرزندان به اون‌ها آموزش بدید که تفاوت‌های یکدیگر رو بپذیرند. به طور مثال ممکنه که یکی از فرزندان ساکت باشه و از گوشه‌ای نشستن و تماشای تلویزیون لذت ببره، اما دیگری از بازی، سر و صدا و جنب و جوش لذت ببره. در این صورت باید فرزندان بپذیرند که به این تفاوت‌ها احترام بگذارند و در عوض نقاط مشترکشان با هم را پیدا کنند.

فرزندانتون رو به همکاری با یکدیگر وادار کنید

یکی از راهکارهایی که حس همدلی و دوستی رو بین فرزندان یک خانواده تقویت می‌کنه، انجام یک کار گروهی و همکاری باهم برای رسیدن به یک هدف مشخص هست. برای این منظور یک فعالیت مانند تمیز کردن باغچه و حیاط، تمیز کردن اتاق و… را متناسب با سن اون‌ها، تعیین کنید و انجام اون رو به فرزندان خود بسپارید.

با استفاده از کتاب، نمایش و بازی رفتار ناشایست رو به کودک آموزش بدید

شما می‌تونید از روش‌های غیر مستقیم هم برای مدیریت دعواهای بین فرزندان خود استفاده کنید. در این روش رفتار ناشایست کودک در دعوا با خواهر و برادر خودش رو به جای تنبیه و سرزنش، با استفاده از کتاب، نمایش یا بازی به او نشان بدید.

در مدیریت دعواهای بین فرزندان هرگز از تنبیه بدنی استفاده نکنید

اگر در هنگام دعوا بین فرزندان از تنبیه‌های بدنی استفاده کنید، به مرور زمان این تنبیه برای کودکان بی اثر میشه. چون فکر می‌کنند که نهایتاً کتک می‌خورم؛ پس به کارهای اشتباه خود ادامه خواهند داد. بنابراین در مدیریت دعواهای بین فرزندان هرگز از تنبیه بدنی استفاده نکنید. همچنین با تنبیه بدنی به اونها هم یاد میدید که اگر مخالف چیزی هستند کتک کاری کنند و خشم خودشون رو بدون هیچ مدیریتی ابراز کنند. بازم میگم بچه ها آینه ی والدینشون هستن.

برای جر و بحث‌های خانوادگی قوانین مشخصی رو تعیین کنید

برای دعوا و بحث‌های خانوادگی قوانین مشخصی رو وضع کنید و اون‌ها رو به همه اعضای خانواده آموزش بدید. به طور مثال قانونی تعیین کنید که در هنگام بحث هر گونه فحاشی، خشونت کلامی و فیزیکی ممنوعه. کودکان باید آموزش ببینند که به هیچ عنوان اجازه تخطی از این قوانین رو ندارند و باید با خواهر یا برادر خود طوری رفتار کنند که دوست دارند با خودشان رفتار بشه. و این قانون باید بحث های بین مادر و پدر هم صدق کند.

مدیریت دعواهای بین فرزندان
مدیریت دعواهای بین فرزندان

چرا باید دعوای بین فرزندان رو مدیریت کرد

دعوا بین فرزندان تا حدی طبیعیه، اما این جر و بحث‌ها نباید به میزانی زیاد باشه که سبب ایجاد کینه در بین کودکان و از بین رفتن آرامش خانه بشه. بنابراین مدیریت دعواهای بین فرزندان یک امر ضروری و مهمه. والدین باید قبل از این که بین فرزندان سردی و کینه ایجاد بشه، این بحث‌ها و مشاجره‌ها رو به نحوه درست مدیریت کنند. روابط گرم و صمیمی فرزندان در خانه موجب ایجاد روابط درست در بیرون از خانه هم میشه. اولین جا برای آموزش ارتباط موثر با دیگران برای کودک، محیط خانواده و در ارتباط با اعضای خانواده است.

جمع‌بندی

یادمون باشه که خانواده سالم از نظر روان‌، خانواده‌ای نیست که توش هیچ تنش و دعوایی نباشه. بلکه خانواده سالم پذیرفته که تنش و مخالفت و خشم همیشه هست و راه‌های کنترل و ابراز درست اون رو آموزش میده. پس اختلاف بین فرزندان یک خانواده کاملاً طبیعیه و در اکثر خانواده‌ها رخ میده. اما برای جلوگیری از مشکلات حادتر و سردی بین فرزندان، مدیریت و آموزش کنترل خشم و دعواهای بین فرزندان امری ضروری محسوب میشه. برای حل مشکلات خود و آموزش‌های بیشتر می‌تونید و بهتره که با یک روانشناس و متخصص کودک و خانواده صحبت کنید. برای رزرو مشاوره آنلاین از خانم فاطمه مرادی با شماره‌های ذکر شده در سایت فاطمه مرادی تماس بگیرید.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید