شما در حال مشاهده هستید آموزش مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان

آموزش مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان

آموزش مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، یکی از مهم‌ترین نکات آموزشی و تربیتی محسوب میشه. مهارت نه گفتن در کودکان یک مهارت خیلی ارزشمند هست. به این خاطر که این مهارت در بزرگسالی نیز به کمک کودک‌تون میاد چون هر چی بزرگ‌تر بشه، از راه‌های مختلفی مورد آزمایش قرار می‌گیره و در بزرگسالی، قطعاً با موقعیت‌های زیادی روبرو میشه که باید اعتمادبه‌نفس و ظرفیت نه گفتن را داشته باشه.

به همین علت، مهم هست که والدین این موضوع رو در اولویت آموزش‌هاشون قرار بدن و از اون غافل نشن. در ادامه مقاله راهکارهایی رو برای مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، بررسی می‌کنیم. ما به شما مطالعه مقاله تقویت عزت نفس و تفاوت آن با اعتمادبه‌نفس را پیشنهاد می‌کنیم.

راهکارهایی برای آموزش مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان

راهکارهای زیادی وجود داره که با استفاده از اون‌ها مهارت نه گفتن رو می‌تونید به فرزندان‌تون آموزش بدید. در ادامه چند مورد از راهکارها برای یادگیری مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان رو معرفی و به بررسی هر کدوم می‌پردازیم.

1- نداشتن رفتار دیکتاتوری

بعضی از پدر و مادرها فرزندشون رو با رفتار دیکتاتوری تربیت می‌کنن و بزرگ می­کنن و این اعتقاد رو دارن که چون پدر و مادر هستند، برای این­که کودک خودشون رو قانع کنند، هیچ مناسبتی نیست و یا این­که برای توضیح علت موضوع برای کودک خود، دلیلی وجود نداره.

در نتیجه وقتی که والدین برای حرف‌ها و تصمیمات‌شون هیچ توضیحی نمیدن و دلیل اون رو هم بیان نمی‌کنند، در آینده زمانی که کودک در موقعیت‌هایی قرار می‌گیره که با اون‌ها مخالف هست، نمیتونه سربلند بیرون بیاد و خواسته خودش رو ابراز کنه و نمیتونه هنگام نه گفتن منطق خودش رو به کار بگیره و بی‌چون‌وچرا از والدینش اطاعت میکنه و جرأت نه گفتن نداره.

آموزش مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان

بنابراین یکی از راهکارها برای یادگیری مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، نداشتن رفتار دیکتاتوری در والدین هست. بهتره که زمانی که به کودک خود نه میگید، دلیلش رو هم به او بگید. به‌عنوان‌مثال اگه دیروز بستنی خورده‌ و امروز هم می­خواد بستنی بخوره و شما با او مخالف هستید، به او بگید که چون دیروز بستنی خوردی امروز برات نمی‌خرم و یا می‌تونید به او بگید که اگه هر روز بستنی بخوری مریض میشی، چون برای سلامتیت، ضرر داره. درنتیجه با این دلایل منطقی او رو راضی کنید. همین جملات ساده به کودک کمک می­کنه تا در آینده هم اگه با چیزهایی مخالف هست، با منطق مخالفت کنه.

2- برقراری ارتباط صحیح با کودک

یکی دیگر از راهکارها برای یادگیری مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، برقراری ارتباط صحیح با کودک هست. والدین باید با کودک خود ارتباط صحیحی برقرار کنند و حس آرامش و امنیت رو به کودک خود بدهند. کودک باید بدونه که از طرف پدر و مادرش بدون قیدوشرط دوست داشته میشه و متوجه بشه که اگر مادر یا پدر او رو از رفتاری منع می‌کنند، دلیل بر دوست نداشتن او نیست. والدین هم باید بدونند که مخالفت‌های پی‌درپی، علاوه بر اینکه حرفشون رو بی‌اثر می­کنه، حرف‌شنوی کودک رو هم کم میکنه.

3- آموزش مهارت نه شنیدن

یکی دیگر از راهکارها برای یادگیری مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، آموزش مهارت نه شنیدن هست. همون­طور که باید والدین به کودک خود، مهارت نه گفتن رو یاد بدن، باید به او مهارت نه شنیدن رو هم آموزش بدن. مهارت نه شنیدن به‌این‌علت اهمیت داره که کودک یاد می‌گیره، به نه گفتن دیگران احترام بزاره.

وقتی کودک برای خواسته‌اش جواب منفی میشنوه، مدام خواسته‌اش رو تکرار می­کنه. در چنین مواقعی هرچند باری که کودک‌تون اصرار کرد، به خواسته او جواب منفی بدید و یا با رفتارهای مهربانانه و خوب، دلیلش رو برای او توضیح بدید.

4- احترام و روابط اجتماعی

از دیگر راهکارها برای یادگیری مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، یادگیری احترام و روابط اجتماعی هست. در این­باره باید والدین به فرزند خودشون یاد بدهند که کودکشون به دیگران احترام بزاره، یاد بگیره که به چه صورت تشکر کنه، یاد بگیره قبل از اینکه چیزی رو درخواست کنه، از کلمه لطفاً استفاده کنه و در رویارویی با دیگران، دست بده.

5- داشتن توقع به­ جا از کودک

یکی دیگر از راهکارها برای یادگیری مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، اینه که والدین از کودک خود، انتظار به­جایی داشته باشند و فهم و توانمندی کودک رو درک کنند. در واقع کودک از کارها و عواقبی که به همراه دارند، درک محدودی داره. در نتیجه برای این موضوع بهتره که به او توضیح بیشتری بدهید و خودتون رو با او هم سطح بدونید.

آموزش مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان

6- بازی آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

از دیگر راهکارها برای یادگیری مهارت نه گفتن به گروه دوستان در کودکان، بازی آموزش مهارت نه گفتن هست. درواقع برای این­که بتونید مهارت‌های جدید رو به کودک خود یاد دهید و فرزند شما از این مهارت در زندگی واقعی شناخت پیدا کنه، شیوه آموزشی نقش بازی‌کردن کمک بسیاری به شما میکنه. می­تونید موقعیت‌های مختلفی که کودک‌تون باید نه بگه رو بازی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله برای یادگیری مهارت نه گفتن کودکان، چند مورد از راهکارهای مؤثر رو معرفی و بررسی کردیم. همون‌طور که گفته شد، مهارت نه گفتن در کودکان یک مهارت خیلی ارزشمند هست. به این خاطر که قرار هست کودک در موقعیت‌هایی قرار بگیره که شاید با مواردی و یا چیزهایی مخالف باشه و اگر مهارت کافی در این زمینه نداشته باشه، نمی­تونه قاطعانه خواسته خودش رو بیان کنه.

بنابراین راهکارهایی که برای یادگیری مهارت نه گفتن به دوستان و یا اطرافیان کودک بیان کردیم، شامل نداشتن رفتار دیکتاتوری، برقراری ارتباط صحیح با کودک، آموزش مهارت نه شنیدن، یادگیری احترام و روابط اجتماعی، بازی آموزش مهارت نه گفتن و داشتن توقع به جا از کودک هست که برای این­که کودک‌تون بتونه این مهارت مهم رو یاد بگیره نکات و راهکارهای گفته شده رو رعایت کنید و به کار ببرید. همچنین می­تونید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به یک روان‌شناس کودک مراجعه کنید.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید