شما در حال مشاهده هستید کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست

کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست

رفتارها از عادات سر چشمه می‌گیرن. تا به حال به این فکر کردید که چرا پس از ماه‌ها دراز کشیدن روی مبل، سخت است که خودتون رو مجبور به دویدن کنید؟ دلیل واقعی این است که این اتفاق برای شما به یک عادت تبدیل شده است و عادات، چه خوب یا بد، به سختی شکسته می‌شن. بنابراین، کلید کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست، اغلب در ترک عادات بد و ایجاد عادات خوب نهفته است!

تغییر عادات بد و شکل دهی عادات خوب

همانطور که گفته شد، کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست وابسته به عادات ما هستن. رفتارهایی که بر پایه عادت هستن، نیروی قدرتمندی دارن. به عنوان مثال، هوس معتادان به مواد مخدر در نهایت عادات آن‌ها رو به حدی سوق می‌ده که حتی انگیزه‌هایی مانند از دست دادن درآمد یا قطع پیوندهای خانوادگی نیز نمی‌تونه بر آن‌ها غلبه کنه.

اما خبر خوب این است که می‌تونید این سناریو رو تغییر بدین و عاداتی ایجاد کنید که به رفتار مثبت شما دامن بزنه. به این ترتیب، انرژی منفی کمتری به ذهن پربار خود می‌دین و این عادت شانس بیشتری برای موفقیت داره. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که برای کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست و درپی آن تغییر عادات بد و شکل دهی عادات خوب کمک کننده هستن.

شخصیت خودمون رو بهبود ببخشیم

می خواهید یک عادت خوب رو شروع کنید؟ شخصیت خود رو بهبود ببخشید! شخصیت، الگوی معمولی از تفکر، احساس و رفتار است که فرد رو نسبت به دیگران، منحصر به فرد می‌کنه. ما اکنون می‌دونیم که نه تنها می‌تونیم شخصیت رو بهبود ببخشیم، بلکه می‌تونیم اون رو با روش‌هایی که قبلاً درک نمی‌کردیم یا ممکن نبود، توسعه بدیم. اکنون در نقطه‌ای هستیم که متوجه می‌شیم بر روی صفات و ویژگی‌هایی که می‌خواهیم توسعه یا اصلاح کنیم، تأثیر و کنترل داریم.

کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست

هر روز یه چیزی بخون

یکی دیگر از مولفه‌های بهبود شخصیت، گسترش دانش است. با خوندن چند مقاله در تلفن خود یا باز کردن یک رمان و خواندن یک یا دو فصل از اخبار فعلی مطلع شوید. این به تحریک ذهن شما کمک می‌کنه و به شما امکان می‌ده تا به کمک آن شخصیت خودتون رو بهبود ببخشید.

همچنین با تقویت مولفه‌هایی همچون پایبندی به عادات خوب، قدرت برنامه‌ریزی و عمل به آن، خویشتن داری و خودآگاهی، خودداری از مانع‌تراشی‌ها، قدرت انتخاب و تشخیص درست از باطل و… به بهبود شخصیت و تفکرات و اعمال فردیتون کمک کنید. این کار در کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست تاثیر مستقیم دارد.

احساسات را احساس کنید

هیچ احساسی وجود ندارد که «نباید» احساس شود؛ اما برخی هستند که نباید به آن‌ها عمل کرد. اینکه بتونید به طور کامل با احساسات درگیر بشید، به این معنی است که حتی اگر بخواهید چیز دیگری به دنیا بدهید (لبخند به جای سیلی)، حداقل با خودتان صادق هستید و بیشتر می‌تونید اونچه رو که نیاز دارید به خود بدهید. گاهی احساسات فقط نشانه یک نیاز برآورده نشده است! به آن‌ها گوش دهید و اون‌ها رو تصدیق کنید. آن‌ها گزینه خوبی برای درک خوبی ها و بدی ها و میدان دادن یا ندادن به آن‌ها هستند و به شما در کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست کمک می‌کنند.

برای رفتارهای خوب پاداش در نظر بگیرید

وقتی عمل بدی رو انجام می‌دهید، پاداش آخرین چیزی است که به ذهن شما خواهد رسید. با این حال، تقویت مثبت می‌تونه یکی از موثرترین تکنیک‌ها برای کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست باشه. تقویت مثبت می‌تونه رفتارهای اجتماعی، مانند به اشتراک گذاشتن یا پیروی از دستورالعمل‌ها رو تشویق کنه. همچنین می‌تونید از آن برای جلوگیری از رفتارهای نادرست استفاده کنید.

تقویت مثبت همچنین می‌تونه راهی موثر برای ایجاد انگیزه در شما برای کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست مثل تقویت مسئولیت پذیری، انجام کارها، پذیرش و کنار آمدن با دیگران بدون مشاجره، همچنین ترک سیگار، ایجاد نظم و جلوگیری از به تعویق انداختن کارها و… باشه. درباره نحوه استفاده از این تکنیک اصلاح رفتار خوب است بیشتر بدونید.

تقویت مثبت چگونه کار می‌کند؟

تقویت مثبت نوعی نظم و انضباط مثبت است؛ رویکردی که به دنبال هدایت و کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست، با تمرکز بر موارد مثبت است و در عین حال گام‌های اشتباه رو به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری مجدداً در نظر می‌گیره. هنگامی که پیامدهایی برای کمک به جلوگیری از رفتارهای منفی اضافه می‌شه، گاهی اوقات به آن تنبیه مثبت می‌گویند. اما تقویت مثبت بر روی خود متمرکز می‌شه و برای هر پیشرفت پاداشی در نظر می‌گیره.

کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست

ثبات، محدودیت، تشویق و مهربانی از ارکان این روش است. اساساً، ارائه پاداش برای انجام کار خوب، رفتار رو با انگیزه دادن به خود برای ادامه کار خوب یا حتی بهتر، شکل می‌ده. به عنوان مثال، بیشتر افراد سر کار می‌روند تا بتونند چک حقوق دریافت کنند. البته، ممکن است پاداش‌های دیگری نیز وجود داشته باشه، مانند احساس خوب نسبت به خود و توانایی‌شان در کمک به دیگران؛ اما چک حقوق آن‌ها نتیجه مثبت اصلی رفتن به سر کار رو فراهم می‌کنه. این تقویت مثبت به آنها انگیزه می‌ده که به کار خود ادامه بدن.

بنابراین، مهم است که به رفتاری که می‌خواهید بیشتر انجام دهید، به جای تمرکز بر اعمال منفی آن‌ها، به پاداش اهمیت دهید. وقتی شما از رفتاری مزایای دیگری کسب می‌کنید، احتمال اینکه این کار به کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست کمک کنه رو به طرز عجیبی افزایش می‌ده.

هنگامی که  شما در حال یادگیری یک رفتار جدید یا کار بر روی یک مهارت خاص هستید، مهم است که تقویت مثبت رو به طور مداوم ارائه دهید. به هر حال، اگر فقط گهگاهی حقوق بگیرید، چند وقت یکبار سر کار می‌روید؟ ممکن است زمانی تسلیم شوید، زیرا تصمیم می‌گیرید تلاش‌هاتون بی‌ارزش باشند. پس استمرار در تقویت مثبت و پایبندی به آن برای شکل‌دهی رفتارهای مطلوب و ترک رفتارهای نادرست مهم است.

کلام آخر

کاهش رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای درست، انسانیت شما رو تقویت می‌کنه. انسان بودن یک هنر است و شجاعانه زیستن یکی از بهترین راه‌ها برای تسلط بر آن است. زندگی جسور، شجاع و نترس همیشه آنطور که پیش‌بینی می‌شد به پایان نمی‌رسد. اما آنچه قابل پیش‌بینی است این است که وقتی شجاعت منجر به رفتار می‌شه، احتمال پتانسیل پرواز بسیار بیشتر از زمانی است که ترس وجود داره.

شجاع زندگی کردن امکان گسترش کامل و درگیری کامل رو فراهم می‌کن. نکته زیبای شجاع زندگی کردن این است که این در درون همه ما وجود داره یا به دیگر سخن در درون هر فرد وسیله‌ای برای دستیابی به پتانسیل کامل او وجود داره. گاهی گم می‌شه، گاهی زیر آوار زندگی گیر می‌افته، اما همیشه هست. در صورت نیاز به کمک با یک روانشناس کودک صحبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید