شما در حال مشاهده هستید اعتماد به نفس در نوجوانان

اعتماد به نفس در نوجوانان

دوران نوجوانی تقریبا به گرگ‌ومیش صبحگاهی شباهت داره، یعنی زمانی که نه متعلق به شبه و نه روز. بچه‌ها در این سن نه کودک هستن و نه به اندازه‌ی کافی بزرگ شده‌اند. برخی از نوجوانان در این سن و در دوران نوجوانی به فردی آشفته، بی‌ثبات، خجالتی و حساس تبدیل می‌شوند و ممکن است  اعتماد به نفس کمی را تجربه کنند. پدر و مادرها نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس نوجوانان در این دوران دارند.

ما در این مقاله به صورت مفصل به اعتماد به نفس در نوجوانان خواهیم پرداخت.

اعتماد به نفس چیست

آیا می‌دونید که اعتماد به نفس چیست؟ تقریبا همه پدر و مادرها می‌دونن که اعتماد به نفس داشتن یکی از مهم‌ترین کلیدهای در راه رسیدن به موفقیت است. معنای اعتماد به نفس در نوجوانان تقریبا در جمله‌ی «باوری که نسبت به خودم دارم.» خلاصه می‌شه.

اعتماد و باوری که به توانایی‌ها و قابلیت‌های خودمون داریم، همون اعتماد به نفس ما محسوب می‌شه. اعتماد به نفس داشتن موجب تاثیر بر روی رفتار فرد، شخصیت فرد، عملکرد او در برابر دیگران و میزان شادی فرد در زندگی خواهد شد.

اعتمادبه‌نفس با عزیت نفس در نوجوانان که به معنی ارزشمند دانستن خود و داشتن حس خوب نسبت به خود است، رابطه مستقیم دارد.

اهمیتِ اعتماد به نفس در نوجوانان

اعتماد به نفس در نوجوانان موجب می‌شه تا اونا بتونن با چالش‌ها، تردیدها، نارضایتی‌ها و فرازونشیب‌هایی زندگیشون به راحتی روبه‌رو بشن و از اونا عبور کنن. اعتماد به نفس نوجوانان رو در تمامی مراحل زندگیشون به آدمی شاد  با ذهنی قدرتمند تبدیل می‌کنه و به او کمک می‌کنه با روابط خوبی برقرار کنه، اهدافش رو دنبال کنه و احساساتش رو نحوی درست کنترل کنه.

نقش والدین در افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

پدر و مادر در افزایش و ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان از تمامی افراد زندگی آن‌ها نقش مهم‌تری دارند. اونا می‌تونن با حمایت خود تأثیرات مهمی در شکل‌گیری شخصیت و اعتماد به نفس نوجوان داشته باشند. باور و احساسی که شما نسبت به فرزندتون دارید، بر روی  شکل‌گیری اعتماد به نفس در نوجوان تاثیرات مستقیمی دارد.

اعتماد به نفس در نوجوانان

در ضمن باید با این واقعیت آشنا باشید که رفتار شما با فرزندتان باعث می‌شوئد تا سایر افراد جامعه نیز به مانند شما با او رفتار نمایند.

رفتارهای درست والدین برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

رفتار محترمانه با نوجوان

یکی از رفتارهای موثر شما به عنوان والدین که بر افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان تاثیرات به‌سزایی داره، رفتار محترمانه با او است. شما باید این واقعیت را بپزیرید که فرزند شما دیگه بزرگ شده و کودک خردسال گذشته نیست . مانند هر بزرگسالی نیازمند احترام است. دیگر زکان آن رسیده تا نتظرات فرزندتان را بشنوید و به مشکلات و نگرانی‌هایش اهمیت بدید.

تحسین نوجوان

نوجوانتون رو تحسین کنید. سعی کنید که در تعریف کردن از او سخاوتمند باشید. تعریف، تمجید و تحسین نوجوان به خاطر کارهای خوبش اعتماد به نفس او را بالا خواهد برد. همچنین این کار علاوه بر افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان موجب می‌شه تا  به تکرار کارهای خوب و بهتر شدن رفتارشون، تشویق بشن. به فرزندتون نشون بدید که به او افتخار می‌کنید.

عدم انتقاد از نوجوان تا حد امکان

دانستن این موضوع بسیار با اهمیت است که انتقاد کردن، اعتماد به نفس را در نوجوانان کاهش می‌ده. نوجوانان اصولا انتقاد رو نوعی تمسخر از جانب انتقاد کننده تلقی می‌کنن و تصور می‌کنن که مایه‌ی سرافکندگی شما هستن. اگه مجبور به انتقاد از نوجوانتون شدید، سعی کنید با لحن و شیوه درست این کار را انجام دهید.

تشویق نوجوان به انجام فعالیت‌های فوق برنامه

نوجوان خود رو به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خودش دعوت کنید و بگذارید تا او علایق خودش رو دنبال کنه. انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه در نوجوانان برای درس گرفتن از موفقیت‌ها و شکست‌ها، چالش‌های متفاوت فرصت خوبی بوده و نوجوان می‌تونه میزان اعتماد به نفسش رو بسنجه.

آموزش مهارت‌های دوستی به نوجوان

والدین عزیز شما حتما باید بدونید که نمیتونید دوستی‌ها و روابط نوجوانتون رو تحت کنترل کامل بگیرید و یا دوستای او رو شما انتخاب کنید؛ اما قابل ذکره که می‌تونید مهارت‌های دوست‌یابی و اهمیت احترام و درک متقابل را به او آموزش بدید. توجه داشته باشید که دوست‌های فرزندتان بر روی اعتماد به نفس او تاثیرات مستقیمی دارند. بنابراین با فرزندتون صحبت کنید و او را از فواید دوستی آگاه کنید و بهش یاد بدید که چگونه دوستی‌های خوب و بد را از هم تفکیک کنه.

اعتماد به نفس در نوجوانان

آگاه کردن نوجوان از مهم نبودن برخی از مسائل

تحت فشار بودن برخی از نوجوانان در رقابت با همسالان خود یا دیگران آن‌ها را بسیار درگیر باشن و اگه در این راه شکست بخورن، اعتماد به نفسشون لطمه می‌بینه. وظیفه پدر و مادرها اینکه با فرزندشون صحبت کنن و بهش یاد بدن که این موضوعات اینقدرها هم مهم نیستن. بچه‌های شما باید یاد بگیرن که رفتار مناسب، بهداشت و سلامت جسم و ذهن در ذندگی از هر چیزی مهم‌تر هستن.

آموزش به نوجوان برای تمرکز بر روی توانایی‌هاش

نوجوان شما باید یاد بگیره که بر روی نقلط قوت و توانایی‌های خودش تمرکز کنه. شما نیز هرگز نباید فرزندتون رو با همسالان، دوستان، برادر، خواهر و یا بچه‌های فامیل مقایسه کنید، بلکه باید با درک او، او را در تقویت نقاط قوتش یاری نمایید. نوجوان شما باید بیاموزه که فقط با خودش رقابت کنه و بهترین خودش باشه.

تقویت روحیه قوی در نوجوان

نوجوانی بهترین سن برای آموزش این موضوع است که باید در برابر آزاری که از سوی جامعه و افراد دیگر به ما می‌رسه صبور باشدیمو آستانه‌ی تحمل خود رو برای داشتن روحیه قوی بالا ببریم.

حمایت نوجوان

فرزند شما باید باید مطمئن باشه که شما همیشه و در همه جا شما پشتیبانش خواهید بود. حمایت شما در افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان تاثیرات به‌سزایی داره.

کمک از افزاد حرفه‌ای در صورت نیاز

اگه اعتماد به نفس نوجوان شما بسیار کمه، تا جایی که این موضوع روی فعالیت‌های درسی و روابط اجتماعییش تأثیرات منفی گذاشته است، بهتره که از یک روانشناس و متخصص کودک و نوجوان کمک بگیرید.

فاطمه مرادی

فاطمه مرادی دارای مدرک ارشد روانشناسی بالینی و متخصص روانشناسی کودک و نوجوان آماده ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان است. فقط کافبست که با ما تماس گرفته و برای نوبت حضوری یا آنلاین با ما هماهنگ کنید.

جمع‌بندی

اعتماد به نفس در نوجوانان نقش مهمی در مراحل بالاتر زندگی آن‌ها داره، بنابراین پدر و مادرها باید برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوان خود تمامی راهکارهای فوق رو رعایت کنن. از اینکه ما رو تا انتها همراهی کردید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید