شما در حال مشاهده هستید بحران طلاق و مدیریت تأثیرات آن بر فرزندان

بحران طلاق و مدیریت تأثیرات آن بر فرزندان

یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی که آسیب‌های زیادی به خانواده وارد میکنه، طلاق والدین هست. درواقع، جدایی پدر و مادر از هم، روی تمام اعضای خانواده تأثیرات منفی میذاره. در این شرایط از همه بیشتر، فرزندان دچار آسیب روانی میشن. درواقع کودک از این موضوع می‌ترسه که اگه پدر و مادرش از هم جدا بشن، دیگه اون محبتی که نیاز داره رو از دست بده. در طی فرایند طلاق و یا بعد از اون، فرزندان به‌خصوص بچه کوچک خانواده، تنش‌های زیادی رو پشت سر میذاره. بحران طلاق می تواند قبل از فرایند طلاق و بعداز آن اتفاق بیفته.در ادامه مقاله به بررسی مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان می‌پردازیم.

مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان

برای اینکه بتونید تأثیرات منفی که جدایی بر کودکتون میزاره رو کنترل کنید، باید بتونید مدیریت خوبی در فرایند و بحران طلاق داشته باشید. در ادامه چند نمونه راهکار برای مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان عنوان و بررسی می‌کنیم.

1- برنامه ریزی کنید تا در زمان مناسبی با فرزندتون درباره طلاق صحبت کنید

زمانی که تصمیم به جدایی گرفتید، سعی کنید که در مراحل اولیه تصمیم‌گیریتون، فرزندتون رو باخبر کنید، قبل از اینکه خودش از تغییراتی که اتفاق میوفته، بویی ببره. با همسرتون درباره اینکه چطوری مسئله رو مطرح کنید، صحبت کنید. باید همه فرزاندنتون از این موضوع آگاهی داشته باشند و هر دو با هم باید این آگاهی رو به فرزندانتون بدید تا با بحران طلاق بهتر کنار بیان. این مورد یکی از موارد مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان هست که باید به‌خوبی پیش بره.

بحران طلاق و مدیریت تأثیرات آن بر فرزندان

2- ارتباط با پدربزرگ و مادربزرگ میتونه تأثیر طلاق رو کاهش بده

طبق پژوهش و تحقیقاتی که 25 سال طول کشید، حمایت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و دلگرمی اون‌ها میتونه کمی از تأثیرات منفی که بر فرزندان میگذاره رو کاهش بده و سبب سازگاری بیشتر کودکان قبل و بعد از فرایند بحران طلاق میشه. این مورد هم جزء موارد مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان هست که باید توجه کافی بهش داشته باشید. خانم و آقا باید هر دوتون به پدر و مادرتون اطلاع بدید که قراره چه اتفاقی بیوفته تا در این شرایط بحران طلاق، بیشتر هوای بچه‌هاتون رو داشته باشند.

3- بحران طلاق؛ محیط امن و راحتی رو برای فرزند خود فراهم کنید

ایجاد محیطی راحت و امن برای زندگی فرزندان، مسئله بسیار مهمی هست. اگر قرار هست که در جایی با فرزندتون زندگی کنید و یا فرزندتون قرار هست هم در خانه پدرش و هم در خانه مادرش زندگی کنه، بهتره وسایل کودکتون و اشیا و اسباب‌بازی‌هایی که دوست داره رو براش فراهم کنید. این شیوه هم یکی دیگر از راه‌های مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان هست.

علاوه بر این، اگر بچه بزرگی دارید، سعی کنید اتاقی رو برای وسایل و کتاب‌هاش و یا ادوات موسیقیش فراهم کنید و سعی کنید محیط آرومی رو داشته باشه تا بتونه تکالیف مدرسه و یا دانشگاهش رو به‌خوبی انجام بده و بتونه به‌خوبی درس بخونه تا لطمه‌ای به درس‌هاش وارد نشه. این موارد کمک میکنن تا راحت تر بر بحران طلاق و اثرات منفی اون موفق بشن.

4- به احساسات کودکتون توجه کافی داشته باشید

سعی کنید پس از طلاق، با احساسات کودک خود کنار بیایید. کودک شما نیاز داره بدون ترس و بدون شنیدن سرزنش، احساسات متناقض خودش رو به زبون بیاره. در این موارد بهتره که والدین به‌جای اینکه  تلاش کنند که احساسات به وجود اومده در کودک‌شون رو تغییر بدن، باید احساسات اون رو بپذیرند و به احساسات او هرچند تلخ گوش کنند. بهتر هست که از کودک بخوایم نسبت به پدر و مادرش احساساتش رو بیان کنه و به او کمک کنیم تا کلمه مورد نظرش رو برای توصیف پیدا کنه. تاثیر بحران طلاق بر کودکتون زیاد است و باید تلاش کنید تا حسش را بیان کنه؛ البته کودک دامنه لغت بالایی نداره و نمیتونه اون­چه را که در عمق وجودش حس میکنه بیان کنه.

بحران طلاق و مدیریت تأثیرات آن بر فرزندان

توجه داشته باشید که یکی از راهکارها برای مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان بیان این هست که کودک احساسات خودش را بیرون بریزه. به این خاطر که این برون‌ریزی به حفظ سلامت روان کودک شما کمک زیادی میکنه. گاهی اوقات ممکن هست که فرزند شما فکر کنه که او باعث جدایی و طلاق شما شده. این طرز تفکر باعث میشه که به کودک، احساس گناه شدیدی بده و اعتماد به نفسش و علاقه به والدین خود رو یک­جا از دست بده.

در نتیجه یکی از راهکارهای مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان و گذراندن بحران طلاق این هست که باید در این مواقع کودک خود را از این بابت، خیال جمع کنید که او باعث جدایی شما نبوده و خودش رو اصلاً سرزنش نکنه. همچنین باید برای سرپرستی کودک خود، با همسرتون مدیریت مشترکی در این زمینه داشته باشید. کودک حق داره پس از طلاق، مادر یا پدرش رو ببینه و رابطه‌اش نباید با پدر و مادرش مخدوش بشه و نباید از محبت والدینش محروم بشه.

5- بحران طلاق؛ توجه بیش از حد به کودکان طلاق، آسیب‌زا است

یکی دیگر از نکات مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان که باید بهش توجه کنید، این هست که توجه بیش از حد به کودک و یا بی‌توجهی به کودکی که والدینش از هم طلاق گرفتند، به یک اندازه آسیب‌زا هست. بعضی از خانواده‌ها برای اینکه واقعه تلخ جدایی والدین رو برای کودک خود جبران کنند، بیش از اندازه و به‌صورت افراطی به او توجه می‌کنند. این والدین با فراهم‌آوردن امکانات، برآوردن تمام خواسته‌ها و نیازهای کودک می‌خوان این جدایی والدین رو با توجه بیش از حد، جبران کنند.

بحران طلاق و مدیریت تأثیرات آن بر فرزندان

این توجه بیش از حد و برآورده کردن تمامی خواسته‌های کودک، استقلال و اعتمادبه‌نفس اون رو میگیره و در آینده در شخصیت او تأثیر میذاره و باعث میشه که به فردی وابسته و زیاده­ خواه تبدیل بشه.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی بحران طلاق و مدیریت تأثیرات طلاق بر فرزندان پرداختیم. همون­طور که گفتیم، طلاق یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی هست که آسیب‌های زیادی رو به خانواده وارد میکنه. برای اینکه اثرات منفی جدایی والدین بر فرزندان رو کاهش بدید، یک سری راهکار رو عنوان کردیم و گفتیم که باید برنامه‌ریزی کنید تا در زمان مناسبی با فرزندتون درباره طلاق صحبت کنید، کودک با پدربزرگ و مادر بزرگش ارتباط داشته باشه، محیط امن و راحتی رو برای فرزند خود فراهم کنید و به احساسات کودکتون توجه کافی داشته باشید.

اگر در این باره نیاز به مشاوره دارید می‌تونید به یک روان شناس کودک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید