شما در حال مشاهده هستید انتظارات واقع بینانه

انتظارات واقع بینانه

هر کسی از خودش توقعاتی داره. ما اغلب تصور می‌کنیم که این انتظارات واقع بینانه و منطقی هستن. مثلا ما از خود انتظار داریم که بدون وقفه کار کنیم. ما از خودمون انتظار داریم که هر روز همان سطح انرژی بالا رو داشته باشیم. همان احساسات آرامش و رضایت رو تجربه کنیم. نترس باشیم. ما انتظارات بسیار بالایی داریم، زیرا “نتیجه عالی” رو به عنوان هدف انتخاب می‌کنیم.

ما فکر می‌کنیم برای اینکه احساس موفقیت کنیم، به یک نتیجه خاص نیاز داریم. اما این یک راه سخت برای زندگی است. این فشار بی‌مورد، زیادی سنگین است. حتی اگر به هدف‌مون هم برسیم، همیشه هدف بزرگتر دیگری در گوشه و کنار وجود داره تا لذت رسیدن رو برامون زهر کنه. مهمترین توصیه‌ای که می تونیم برای افزایش شادی به شما بدهیم این است که به انتظارات خود نگاهی بیندازید!

بسیاری از دردها و ناامیدی‌های ما ناشی از انتظارات برآورده نشده است. مشکل این است که ما اغلب حتی از انتظارات خود آگاه نیستیم. ما طعمه انتظارات ایده آل دیگران می‌شویم یاانتظارات واقع بینانه‌ی خودمون رو فراموش می‌کنیم. زمانی که انتظارات خود رو بر اساس واقعیت ندونیم، با مشکل مواجه می‌شیم.

گاهی اوقات ما ناامید می‌شیم. اعتماد به نفس، آرامش و حتی شجاعت خودمون رو از دست می‌دیم! چرا؟! زیرا به طور غیرواقعی انتظار داریم همه چیز خوب و کامل باشه و نمی‌پذیریم که ما به عنوان یک انسان و زندگی همیشه خوب، کامل و در بهترین ورژن ممکن نیستیم. این‌ها مواردی کلی است از آنچه که عدم داشتن انتظارات واقع بینانهبر سر ما میاره.

ارزش های خودتون رو روشن کنید

در ابتدا خوب است به این پرسش پاسخ دهید که تمام راه‌ و کارهایی که می‌تونیم بدون نیاز به کامل بودن بریم و انجام بدیم، چیست؟ پاسخ به چنین سوالی به شما کمک می‌کنه تا مشخص کنید که می‌خواهید قصد و هدف خودتون رو در کجا قرار بدین و تمرکز کنید برای ایجاد نتیجه‌ای که به نظر قابل قبول باشه. حتی اگر ایده‌آل‌ترین نباشه! چه بسا که شما با آگاهی از ارزش‌ها و تواناییاتون، می‌تونید شرایط و زندگی خودتون رو بپذیرید، با اون سازگار بشید و با خود واقعی‌تون آشتی کنید.

انتظارات واقع بینانه

انتظارات خودتون رو ارزیابی کنید

انتظارات واقع بینانهبه شما این امکان رو می‌ده که برنامه‌ای برای مقابله ایجاد کنید. وقتی انتظارات واقع بینانهدارید، از آسیب دیدن و احساسات خشمگین اجتناب می‌کنید. همچنین به شما کمک می‌کنه تا روی کارهایی که می‌تونید برای بهبود اوضاع انجام بدین، تمرکز کنید.

تنظیم انتظارات به شما کمک می‌کنه تا برای چالش‌های پیش رو برنامه‌ریزی کنید و از خود بپرسید “با توجه به واقعیت، چطور می‌تونم این وضعیت رو برای خودم قابل کنترل کنم؟”، “اگر غیرقابل کنترل بشه، چه کاری می‌تونم انجام بدم؟” به جای هدر دادن انرژی و تلاش برای تغییر افراد دیگر، می‌تونید توجه خودتون رو به این معطوف کنید که چگونه می‌خواهید به نیازهای خودتون رسیدگی کنید. اما در عوض انتظارات غیر واقعی تنها منجر به آسیب، ناامیدی و عصبانیت میشه.

درواقع تعیین انتظارات واقع بینانه به ما کمک می‌کنه رشد کنیم و انعطاف پذیرتر بشیم. این به ما کمک می‌کنه تا از زندگی لذت ببریم و لحظات آشفته رو در آغوش بگیریم.

ترس خودتون رو خاموش کنید

اغلب انتظارات غیرواقعی از ترس ناشی میشن. از تفکر مبتنی بر ترس‌هاتون فاصله بگیرید. سعی نکنید کامل باشید! زندگی پر از استرس است، با این حال بسیاری از ما احساس می‌کنیم که زندگی ما باید عالی باشد. روزهای بد و شکست همیشه اتفاق خواهند افتاد و مهم است که به یاد داشته باشیم که زندگی نامرتب است و این رو بپذیریم. ترس می‌تونه حس ما رو از جهان آن طور که می‌شناسیم از بین ببرد. تجربه آن ممکنه تلفاتی داشته باشه؛ به طور مثال فرد رو زیر سوال معنای زندگی خود بکشاند. پس توجه به ترس‌هامون و مقابله با آنها خیلی اهمیت داره.

اجتناب از ترس تنها ترس رو ترسناک‌تر می‌کنه. ترس شما هر چه باشه، اگر با آن روبرو بشید، شروع به محو شدن می‌کنه.

ریشه‌ی احساس ناکافی بودن رو پیدا کنید

انتظارات غیرواقع بینانه از این باور اصلی ناشی میشن که ما آن طور که هستیم کافی نیستیم. هرگز واقعاً در لحظه‌های زندگی خود زندگی نمی‌کنیم. ما در غم و اندوه چیزی که نبودیم زندگی می‌کنیم و می‌ترسیم که هرگز نباشیم. ما می‌تونیم با درک اینکه این باور ما نیست، این باور غلط رو از بین ببریم. به طور مثال ممکن است این باور یک ریشه در دوران کودکی ما داشته باشه. پس به دنبال ریشه این احساس باشیم.

واقع بین بودن، بدبین بودن نیست. همچنینانتظارات واقع بینانهبه معنای انتظار برای بدترین چیز نیست. ما از شما می‌خواهیم که محکم در دنیای واقعی و پیرامون خودتون بمونید. ما از شما می‌خواهیم که از گذشته برای برنامه‌ریزی اتفاقاتی که احتمال وقوع داره، استفاده کنید. گذشته، بهترین پیش بینی کننده آینده است. البته این بدان معنا نیست که شما محکوم به تکرار سال به سال گذشته هستید.

مهم است به یاد داشته باشید که شما فقط می‌تونید خودتون رو تغییر بدین و تغییر خودتون کلید خوشبختی شما است. شما می‌تونید افکار و رفتارهای خودتون رو برای ایجاد یک تجربه متفاوت تغییر بدین یا می‌تونید از انتظارات واقع بینانه خودتون برای برنامه ریزی راه‌های مقابله استفاده کنید.

انتظارات واقع بینانه

سخن آخر

در حالت کلی، انتظارات جالب‌اند؛ اما اگر انتظارات واقع بینانه نباشند، چیزهای خنده‌داری هستند. انتظارات بالا می‌تونه یک انگیزه عالی برای کمک به سوق دادن افراد به انجام کارهای بزرگ باشد. اگر توقعات بالا غیرواقعی یا غیرممکن باشد، می تونه چیز بدی باشد. در واقع تعیین انتظارات، فرآیندی است که با شناسایی یک هدف، ترسیم طرحی برای دستیابی به هدف و تخصیص منابع مناسب برای تحقق آن آغاز میشه.

هنگامی که هر یک از قطعات آن فرمول از دست بره، شکست قطعی خواهد بود. با این حال، هنگامی که آن قطعات در جای خود قرار بگیرن و به ارزش‌ها، انتظارات، ترس‌ها و احساسات توجه بشه، آرامش هم در زندگی جریان پیدا میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید