شما در حال مشاهده هستید 5 دلیل مهم جیغ زدن مداوم کودکان که نمی دانستید!

5 دلیل مهم جیغ زدن مداوم کودکان که نمی دانستید!

  • دسته‌بندی پست:روانشناسی کودک
  • دیدگاه‌های پست:0 دیدگاه
  • زمان مطالعه:زمان مطالعه: 4 دقیقه

به جرأت می‌تونیم بگیم که همه والدین جیغ زدن مداوم کودکان را تجربه کرده‌اند. جیغ‌زدن‌های مداوم موجب آزار اطرافیان می‌شه. بسیاری از والدین در برخورد با جیغ زدن کودکان کنترل خودشونا از دست داده و خشونت به خرج میدن. جیغ زدن کودکان بی‌دلیل نیست و اونا از  این طریق عواطف و احساسات خودشون را نشون می‌دن. برای درمان جیغ زدن کودکان اولین قدم حفظ آرامشه؛ چون مقابله به مثل با کودک و اعمال خشونت نه‌تنها کودک را آروم نمی‌کنه؛ بلکه اوضاع بدتر از قبل می‌شه.

 اگر واقعاً در ریشه‌یابی و درمان جیغ‌های مداوم کودک ناتوانید بهتره به روان‌شناس کودک مراجعه کنید. خانم فاطمه مرادی روان‌شناس و درمانگر کودک و نوجوان با ارائه خدمات روان‌شناسی راهبردی روش صحیح برخورد با چنین کودکانی را به شما نشون میده.

جیغ زدن مداوم کودکان

کودکان با جیغ زدن، عواطف و احساسات خودشون را بروز میدن. چون کودکان نمی‌دونن چطور باید عواطف و احساسات خودشون را نشون بدن. اگر کودک یاد بگیره که برای دستیابی سریع‌تر به خواسته‌هاش جیغ بزنه این جیغ‌زدن به بخش مهمی از روابط اونا تبدیل می‌شه. مشخصه که جیغ‌زدن‌های مداوم کودک آزاردهنده‌ست و کسی قادر به تحمل اون نیست. به همین دلیل شما باید بتونید علت جیغ‌زدن اونا پیدا کنید تا از این طریق این رفتار نادرست را درمان کنید.

دلایل جیغ زدن مداوم کودکان

علل متعددی برای جیغ زدن کودکان وجود داره. گاهی این رفتار برای نشون دادن شادی و هیجان ناشی از بازی‌های کودکانه‌س و گاهی دلایلی داره که ممکنه علامت خطر باشن. در ادامه دلایل جیغ زدن مداوم کودکان را بررسی می‌کنیم.

دلیل جیغ زدن مداوم کودکان

1. جیغ زدن برای نشان دادن خستگی، گرسنگی یا عصبایت

امکان داره جیغ زدن کودک شما بنا به دلایلی مثل خستگی، گرسنگی یا خشم باشه. وقتی کودک نتونه به خواسته‌های خودش برسه دچار فروپاشی روانی میشه. بچه‌ها هنوز نمی‌دونن چطور با ناکامی‌های خودشون کنار بیان یا رفتاری منطقی و قابل‌درک از خودشون نشون بدن. کودک این مهارت‌ها را در گذر زمان و با بالارفتن سن یاد می‌گیره.

2. جلب توجه

یکی از دلایل جیغ زدن مداوم کودکان برای جلب توجهه. وقتی کودک احساس می‌کنه والدین توجه زیادی به اون نمی‌کنن برای به‌دست آوردن این توجه دست به هرکاری می‌زنه. کودک از روی تجربه به این نتیجه رسیده که جیغ زدن روش مؤثری برای جلب توجه اطرافیانه.

3. جیغ زدن مداوم کودکان؛ برقراری ارتباط با والدین

یکی از دلایل جیغ زدن مداوم کودکان برقراری ارتباط با والدینه. کودکان از ابتدای زندگی به روش‌های مختلف با اطرافیان و والدین خودشون ارتباط برقرار می‌کنن. وقتی کودک تلاش می‌کنه تا با والدین خودش ارتباط برقرار کنه؛ ولی والدین متوجه این موضوع نیستن، اونم به جیغ‌زدن متوسل می‌شه.

4. تخلیه انرژی

وقتی کودکان به تنهایی یا با سایر همسالان بازی می‌کنن برای تخلیه هیجان و انرژی خودشون مدام جیغ می‌زنن. جیغ زدن مداوم کودکان برای تخلیه انرژی کاملاً طبیعیه و نشونه سالم بودن بچه‌هاست. کودک از این طریق یاد می‌گیره تا احساسات ناشی از هیجان را سرکوب نکنه.

5. به دلیل ناراحتی یا اضطراب

وقتی کودکان در موقعیت ناراحت‌کننده‌ای قرار می‌گیرن معذب شده و رفتارهای ناخوشایند از خودشون نشون می‌دن. وارد شدن به یک محیط جدید و ناشناس و رویارویی با افراد غریبه از جمله مواردیه که می‌تونه کودک را معذب کنه. جیغ زدن مداوم کودکان در چنین موقعیتی علامت اضطراب و ناراحتی کودکه.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی کامل مشکلات رفتاری رایج کودکان را مطالعه کنید.

برخورد با جیغ زدن کودکان

فرض کنید شما در یک محیط عمومی مثل پارک یا فروشگاه هستین. کودک شما شروع به جیغ زدن می‌کنه و شما نمی‌دونید باید چه برخوردی داشته باشید. قطعاً رفتار خشونت‌آمیز نمی‌تونه برخورد مناسبی باشه. چون نه‌تنها کودک آروم نمی‌شه؛ بلکه اثرات روحی روانی منفی هم روی اون می‌ذاره. در ادامه راهکارهای برخورد با چنین کودکی را بررسی می‌کنیم.

برخورد با جیغ زدن کودکان

1. حفظ آرامش

اولین قدم منطقی در برخورد با جیغ زدن کودکان حفظ خونسردی و آرامشه. شما با این رفتار به فرزند خودتون مدیریت کنترل اوضاع را در شرایط بحرانی یاد می‌دید. در چنین موقعیت حساسی آروم باشید، انتظارات فرزندتون را بپرسید و اونا محدود نکنید.

2. برخورد با جیغ زدن کودکان؛ بی‌اعتنایی

اگر هدف کودک از جیغ‌زدن جلب توجه باشه به اون اهمیت ندید و اعتنا نکنید. البته این نوع رفتار به موقعیت بستگی داره. وقتی جیغ زدن مداوم کودکان برای نیازهای اساسی نباشه و فضا هم خطرناک نباشه بهتره نسبت به کودک بی‌اعتنا باشید.

3. تغییر موقعیت

یکی از راهکارهای خوب برای آروم کردن کودکی که جیغ می‌زنه اینه که حواسش را پرت کنید. با تغییر موقعیت حواس کودک را به موقعیت دیگه‌ای متمرکز کنید. با این کار کودک موقعیت قبلی را فراموش می‌کنه و آروم میشه.

4. عدم توجه به خواسته‌های کودک

وقتی بعد از جیغ زدن مداوم کودکان خواسته‌های اونا را برآورده کنید کودک یاد می‌گیره تا بعد از اون برای رسیدن به خواسته‌هاش جیغ بزنه. البته دقت کنید که کودکان زیر دوسال چون هنوز نمی‌تونن صحبت کنن گاهی برای رفع نیازهای اساسی خودشون جیغ می‌زنن. پس وقتی کودک شیرخواره شما جیغ می‌زنه باید نیاز اونا برآورده کنید؛ ولی برای کودکان بزرگ‌تر هرگز این کارا انجام ندید.

5. سرگرم‌ کردن کودک

یکی دیگر از روش‌های برخورد با جیغ زدن کودکان سرگرم‌کردن اونه. وقتی کودک جیغ می‌زنه سعی کنید موضوعات سرگرم‌کننده پیدا کرده و ذهنش را منحرف کنید؛ مثلاً می‌تونید یک کتاب براش بخونید یا اونا به محوطه باز برده و با بازی سرگرمش کنید.

درمان جیغ زدن کودکان

یکی از مسائل آزاردهنده برای والدین جیغ زدن مداوم کودکان هست. در برخورد با کودکی که دائم جیغ می‌زنه باید خونسرد باشیم و با روش‌های مختلف به اون بفهمونیم که جیغ‌زدن راه درستی برای رسیدن به اهدافش نیست. برای درمان جیغ زدن کودکان ابتدا باید علت این کار را پیدا کنیم. در ادامه راهکارهایی برای تغییر موقعیت و حذف این رفتار بیان می‌کنیم.

  • تبدیل شرایط به یک بازی
  • تشخیص اینکه در چه شرایطی باید این رفتارا نادیده بگیریم
  • تشویق بچه‌ها برای انجام رفتار خوب
  • خودمون الگوی خوبی باشیم
  • انتظارات خودمون از کودک و عواقب جیغ‌زدن بی‌دلیل را به کودک بگیم.

جمع‌بندی

جیغ زدن مداوم کودکان یکی از اون رفتارهای ناخوشایند و آزاردهنده‌ایه که والدین و اطرافیان را کلافه می‌کنه. جیغ‌زدن کودکان دلایل متعددی داره؛ اگر کودک زیر دوسال سن داشته باشه برای رفع نیازهای حیاتی و اساسی خودش جیغ می‌زنه تا والدین متوجه بشن. کودکان بزرگ‌تر بنا به دلایلی مثل جلب توجه، تخلیه انرژی، نشون دادن ناراحتی و اضطراب و برقراری ارتباط با والدین جیغ می‌زنن. در برخورد با جیغ زدن کودکان باید علت این رفتار را پیدا کنیم. در برخورد با جیغ‌زدن‌های بی‌دلیل و غیرمنطقی اول باید آرامش خودمون را حفظ کنیم و به روش‌های مختلف سعی کنیم تغییر موقعیت بدیم.

بی‌اعتنایی به این رفتار به موقعیت بستگی داره؛ اگر والدین از درمان جیغ زدن کودکان ناتوان باشن بهتره با یک متخصص روان‌شناسی کودک مشورت کنید تا راهکارهای لازم به شما داده بشه. خانم فاطمه مرادی روان‌شناس و درمانگر کودک و نوجوان با تجربه مشاوره‌های موفق راهکارهای مفیدی در این زمینه داره. برای رزرو نوبت مشاوره آنلاین و حضوری می‌تونید به وب‌سایت خانم مرادی مراجعه کنید.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید