شما در حال مشاهده هستید روش‌های قطعی و موثر در درمان وسواس فکری

روش‌های قطعی و موثر در درمان وسواس فکری

اختلال وسواس جبری (OCD) قابل درمان است. درمان توصیه شده بستگی به تأثیر آن بر زندگی شما دارد. در این مقاله ما برای درمان وسواس فکری درمان‌های مختلفی را به شما عزیزان ارائه نموده‌ایم. وسواس فکری جبری در کودکان نیز دیده شده است که درمان‌های ارائه شده در این مقاله برای هر دو یعنی بزرگسالان و کودکان مفید هستند. تا انتهای مقاله در کنار ما باشید.

درمان وسواس فکری عملی

2 درمان اصلی برای اختلال وسواس جبری عبارتند از:

  • گفتار درمانی – معمولاً نوعی درمان است که به شما کمک می‌کند با ترس‌ها و افکار وسواسی خود روبرو شوید بدون اینکه آنها را با اجبار درست کنید. گفتار درمانی یک رتهخ حل مناسب برای درمان وسواس فکری محسوب می‌شود.
  • دارو – معمولاً نوعی داروی ضد افسردگی است که می‌تواند با تغییر تعادل مواد شیمیایی در مغز شما، به درمان وسواس فکری کمک کند.
  • معمولاً برای OCD نسبتاً خفیف یک دوره درمانی کوتاه توصیه می‌شود. اگر مبتلا به OCD شدیدتر هستید، ممکن است به دوره طولانی‌تری از درمان و یا دارو نیاز داشته باشید.

این درمان‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند، اما مهم است که بدانید ممکن است چندین ماه طول بکشد تا متوجه فواید آن شوید.

درمان وسواس فکری عملی

درمان وسواس فکری با روش گفتار درمانی

درمان وسواس فکری معمولا یک نوع درمان شناختی رفتاری (CBT) با مواجهه و پیشگیری از پاسخ (ERP) است.

گفتار درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • با درمانگر خود کار کنید تا مشکلات خود را به بخش‌های جداگانه تقسیم کنید، مانند افکار، احساسات فیزیکی و اعمال.
  • تشویق شما به رویارویی با تر‌ ها و داشتن افکار وسواسی بدون خنثی کردن آنها با رفتارهای اجباری. ابتدا با موقعیت‌هایی شروع می‌کنید که کمترین اضطراب را ایجاد می‌کنند، سپس به سمت افکار دشوارتر بروید.

درمان وسواس فکری دشوار است و ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که وقتی با وسواس‌های خود روبرو می‌شوند، در نهایت اضطراب بهبود می‌یابد و یا از بین می ‌ود.

افراد مبتلا به OCD نسبتاً خفیف معمولاً به حدود 10 ساعت درمان با درمانگر نیاز دارند که بین جلسات تمرین در خانه انجام شود. اگر OCD شدیدتر دارید، ممکن است به یک دوره درمانی طولانی‌تری نیاز داشته باشید.

درمان وسواس فکری با دارو

اگر درمان روانشناختی به درمان وسواس فکری شما کمک نکند، یا اگر OCD شما نسبتاً شدید باشد، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید.

داروهای اصلی تجویز شده نوعی ضد افسردگی به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند. SSRI می‌تواند با افزایش سطح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز به بهبود علائم OCD کمک کند.

ممکن است لازم باشد 12 هفته قبل از اینکه متوجه فوایدی شوید، SSRI مصرف کنید.

اکثر افراد حداقل به مدت یک سال نیاز به درمان دارند. اگر پس از این مدت علائم دردسرساز کمی داشتید یا هیچ علائمی نداشتید، ممکن است بتوانید آن را متوقف کنید، اگرچه برخی از افراد نیاز به مصرف SSRI برای چندین سال دارند.

بدون مشورت با پزشک خود، مصرف SSRI را قطع نکنید، زیرا قطع ناگهانی آن می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. درمان به تدریج متوقف خواهد شد تا احتمال بروز عوارض جانبی کاهش یابد. در صورت بازگشت علائم ممکن است نیاز باشد دوز شما دوباره افزایش یابد.

درمان وسواس فکری

اثرات جانبی دارو درمانی اختلال وسواس جبری (OCD)

عوارض جانبی احتمالی SSRI ها عبارتند از:

  • احساس آشفتگی، لرزش یا اضطراب
  • احساس یا بیمار بودن
  • اسهال یا یبوست
  • سرگیجه
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • سردرد
  • میل جنسی کم

همچنین احتمال کمی وجود دارد که SSRI ها باعث ایجاد افکار خودکشی یا آسیب‌رساندن به خود شوند. اگر این اتفاق افتاد، با یک پزشک عمومی تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس در محله خود بروید.

اکثر عوارض جانبی پس از چند هفته با عادت کردن بدن به دارو بهبود می‌یابند، اگرچه برخی از آنها ممکن است ادامه داشته باشند.

مصرف دارو برای درمان اختلال وسواس فکری در بارداری

SSRI ها معمولا در دوران بارداری، به ویژه در طول 3 ماه اول (سه ماهه اول) توصیه نمی‌شوند. این به این دلیل است که ممکن است خطری برای کودک وجود داشته باشد. با این حال، اگر خطرات ناشی از یک بیماری روانی از خطرات احتمالی درمان بیشتر باشد، می‌توان استثنا قائل شد.

درمان وسواس فکری جبری

درمان‌های بیشتر اختلال وسواس فکری

درمان وسواس فکری توسط یک تیم متخصص ممکن است گاهی اوقات ضروری باشد. اگر شما صحبت درمانی و دارو را امتحان کرده‌اید و OCD شما هنوز تحت کنترل نیست، باید از درمان‌های دیگر استفاده کنید.

برخی از افراد مبتلا به OCD شدید که نیاز به درمان طولانی مدت دارند، ممکن است به یک مرکز تخصصی OCD ارجاع داده شوند.

فاطمه مرادی

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

میتونم بگم احساس و لذتی که در این سالها به عنوان مشاور و روانشناس بدست آوردم یه چیزی شبیه لذت قابل اعتماد و راز دار بودنه ، لذت شنیدن حرف های فریاد نشده از پس سینه ها، لذت شکستن بغض ها و همدلی ، دانستن رفتارها، فکرها واحساس ها، لذت به بینش رساندن انسان ها و پذیرش آدم ها بدون هیچ قید و شرطی …

جمع‌بندی

درمان وسوای فکری جبری برای تمامی سنین با استفاده از گفتار درمانی و دارو قابل درمان است. اختلال وسواس جبری (OCD) می‌تواند زندگی‌مبتلایان را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین باید برای درمان وسواس فکری جبری هرچه زودتر با یک روانشناس کودک در تهران صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات درمان اضطراب و درمان نوروفیدبک را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید