شما در حال مشاهده هستید دوران بلوغ و بحران های نوجوان

دوران بلوغ و بحران های نوجوان

دوران بلوغ و بحران های نوجوان برای همه انسان‌ها به عنوان دوره‌ای حساس در زندگی محسوب می‌شه. همیشه نوجوانی یکی از دوره‌های مستقل زندگی هر شخصی محسوب می‌شده که اغلب این دوران با پدیده‌ای به نام بلوغ شروع می‌شود و با ورود به دوران جوانی تموم می‌شه.

دوران بلوغ و بحران های نوجوان دوره‌ای است که هر شخصی مسئولیت اعمال خود را می‌پذیره. دوران نوجوانی و بلوغ بهار زندگی هر فردی محسوب می‌شه که آغاز تغییر و تحولات جسمی و روحی در افراده. بهار زندگی هر فرد فقط یک بار قابل تجربه است.

دوران بلوغ چیست

در پاسخ به این سوال دوران بلوغ چیست؟ باید گفت که فرآیند بلوغ یکی از پیچیده‌ترین دوره‌های زندگی هر فردی محسوب می‌شه، اما در عین حال می‌توان آن را به عنوان لذت‌بخش‌ترین و دل‌انگیزترین دوره زندگی هر فرد در نظر گرفت.

دوران نوجوانی و بلوغ یکی از دوره‌های حساس و با اهمیت زندگی هر فرد هست که فرد را از مرحله کودکی خارج کرده و با مسئولیت‌های جدید و سنگین‌تر در جامعه و خانواده روبرو می‌کنه. همچنین فرد از نظر جسمی و روانی تغییراتی رو در این دوران تجربه خواهد کرد.

دوران نوجوانی و بلوغ، یک دورانی بحرانی در طول زندگی هر فردی هست؛ چون که در این مرحله رشد جسمی از رشد روانی بیشتر می‌شه و جسم بر روان مسلط خواهد شد.

دوران بلوغ و بحران های نوجوان از سن 9 تا 19 سالگی در دختران و سن 13 تا 19 سالگی در پسران اتفاق می‌افته.

مرحله احساس هویت

در این مرحله از دوران بلوغ و بحران های نوجوان فرد هویت فردی و اجتماعی خود را به دست میاره.
بحران هویت که در این مرحله ممکنه که ایجاد بشه یکی از بحران‎های خطرناک دوران نوجوانی است.
 تغییرات شدید و ملموس جسمی، روحی و جنسی
 تغییرات ناگهانی ایجادشده در این دوران که ناشی از وضعیت جسمانی، تضادهای روحی و… است، موجب نگرانی در فرد می‌شه.

دوران بلوغ و بحران های نوجوان

رشد هیجانی و عاطفی

دختران در دوران بلوغ و نوجوانی با احساسات و عواطف متعدد و غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو می‌شن که گاه در تضاد با همدیگه هستن و سبب نوسانات واضح خلقی می‌شن.

از جمله این صفات که در دوران بلوغ موجب بحران می‌شه، می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱- زود رنجی
۲- نگرانی، ترس و وحشت
۳- حجب و حیا و شرم
۴- افکار رویایی، گوشه‌گیری، درون‌گرایی
۵- خودشیفتگی، خودآرایی، خودنمایی
۶- دوستی و محبت
۷- خشم، ناسازگاری و پرخاشگری
۸- استقلال طلبی

رشد اجتماعی در دوران بلوغ

دوران بلوغ و بحران های نوجوان، دوره نوسان‌ها، فعالیت‌ها و رفتارهای هیجان انگیز در بعد اجتماعی محسوب می‌شه. نوجوان در این دوران نظر همسالان خودش رو بیشتر از بزرگشالان ترجیح می‌ده و سعی به پذیرش و قابل قبول واقع شدن در میان همسالان خودش رو داره.

رفتارهای ناهنجار اجتماعی در دوران بلوغ

از جمله رفتارهای ناهنجار انجتماعی که در دوران بلوغ رخ می‌ده می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خود سری و مخالفت با والدین ، معلم و پزشک؛
  • عدم شرکت در رویدادهای خانوادگی و جدال با خواهران و برادران؛
  • ایجاد موانع در راه تحصیل و زندگی خانوادگی.

افسردگی دوران بلوغ

یکی از موارد مهم دوران بلوغ و بحران های نوجوان، افسردگی است. گوشه‌گیری و در خود فرو رفتن در سنین نوجوانی تا حدی کاملا طبیعیه، اما اگر از حد طبیعی فراتر بره، به‌عنوان اختلال افسردگی در نظر گرفته می‌شه.

دوران بلوغ و بحران های نوجوان

افسردگی دوران بلوغ با بروز علائم افسردگی بیش از هفته‌ای ۳ بار و هر بار بیش از ۳ ساعت در نوجوانان تشخیص داده می‌شه. این علائم به‌صورت غم و اندوه، بی‌حوصلگی، بی‌قراری و اشکال درتمرکز، احساس بی‌علاقگی نسبت به همه چیز، گریه کردن‌های مکرر، لذت نبردن از زیبایی‌های زندگی و … بروز می‌کنن.

رفتارهای خشونت آمیز

در دوران بلوغ رفتارهای خطر آفرینی در نوجوانان بروز می‌کنن. ممکنه که نوجوانان به مواد مخدر رو بیارن و رفتارهای خطر آفرین آن‌ها در اثر مصرف مواد مخدر تشدید بشه  و منجر به حوادث مختلف مثل خودکشی، به خصوص در میان نوجوانان پسر شود.

مشکلات تحصیلی در دوران بلوغ

در ادامه بررسی دوران بلوغ و بحران های نوجوان به معرفی مشکلات تحصیلی در دوران بلوغ مانند مدرسه هراسی، مدرسه‌گریزی و عدم پیشرفت تحصیلی اشاره می‌کنیم.

هراس از مدرسه و منزل

گریز از خانه نشانه فشار محیطی است که نوجوان از آن فرار می‌کنه. رفتار درست و مناسب با نوجوان و حل به موقع مشکلات از بروز این رفتارها پیشگیری می‌کنه.

اهمیت دوران نوجوانی و بلوغ

دوران بلوغ و بحران های نوجوان از اهمیت بالایی برخورداره و اگر نوجوان در این دوران توسط خانواده صحیح و درست تحت تربیت قرار نگیره، دچار مشکلات زیادی در دوران بزرگسالی خواهد شد. شیوه‌های تربیتی والدین و برخورد آن‌ها با نوجوان در طی دوران حساس و بحرانی بلوغ در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس و رشد شخصیت او بسیار موثره.

دوران بلوغ و بحران های نوجوان

برای تسلط و مدیریت دوران بلوغ وبحران های نوجوان باید فرد به شناخت کامل از ویژگی‌های دوران بلوغ و تغییراتی که در او رخ می‌ده برسه. والدین نیز باید با برخورد درست با نوجوانان و درک احساسات آن‎ها، نوجوانان رو به سمت زندگی موفق و گذر از این دوران سخت سوق بدن.

ویژگی‌های دوران نوجوانی و بلوغ

  • نوجوان در دوره نوجوانی و بلوغ خود، به دنبال شناخت و هویت خودشون هستن و برای آیندشون برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنن.
  • در نوجوانان میل و رغبت بیشتری برای شرکت در جمع‌های دوستانه، فعالیت‌های ورزشی و هنری و… بروز می‌کنه.
  • نوجوانان در دوران بلوغ قدرت تحلیل مسائل و نتیجه گیری درست رو پیدا می‌کنن.
  • نوجوانان در این دوره از نظر جسمانی و عقلانی تغییر می‌کنن.

سخن پایانی

اگر شما هم از آن دست والدینی هستید که دارای فرزندانی در سن بلوغ هستید باید با دوران بلوغ و بحران های نوجوان آشنایی کامل داشته باشید. علاوه بر کمک گرفتن از این مقاله، در صورت نیاز با یک روانشناس کودک صحبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید