شما در حال مشاهده هستید عادت‌های رفتاری اشتباه کودکان

عادت‌های رفتاری اشتباه کودکان

کودکان با همه‌ی جذابیتی که برای پدر و مادرشون دارن، رفتارهای اشتباهی انجام می‌دن که آن‌ها را ناراحت و نگران می‌کنه. برخی عادت‌های رفتاری اشتباه کودکان، از سایر رفتارها بیشتر تکرار می‌شه. به عنوان مثال مکیدن انگشت‌ها، ناخن جویدن، گزیدن لب پایین، انگشت کردن در بینی و پیچاندن مو، از جمله‌ عادت‌های رفتاری اشتباه کودکان هست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مکیدن انگشت شست

مکیدن انگشت، از عادت‌هایی هست که بچه‌ها در یک سن خاصی پیدا می‌کنن و ممکنه که تا سن سه سالگی هم ممکنه این عادت رو ترک نکنن. در ابتدا رفلکس‌های طبیعی بدن نوزاد، باعث مکیدن انگشت شست می‌شه و همینطور از لحاظ روانی نیز به اون‌ها احساس امنیت می‌ده. اما در صورتی که این روند تا سنین بالاتر هم برای اون‌ها ادامه پیدا کرد، باید احساس خطر بکنیم و به فکر بیوفتیم. ممکنه مکیدن انگشت، روی سلامت دندان کودک تاثیر بذاره و یا این‌ که تا سنین بالاتر همراه فرد بمونه. تبدیل شدن مکیدن انگشت به یک مکانیسم برای آرام کردن خود در هنگام استرس، از اتفاقاتیه که ممکنه تا سنین بالاتر ادامه پیدا بکنه.

مکیدن انگشت شست
مکیدن انگشت شست

در صورتی که مکیدن انگشت، ادامه پیدا کرد، با متخصص روانشناسی مشورت کنین شاید لازم باشه که استرس و اضطراب کودک که عامل این رفتار باشه، شناسایی بشه و راهکارهایی برای رهایی، در نظر گرفته بشه.

جویدن ناخن

جویدن ناخن هم به مانند مکیدن انگشت، در کودکان بسیاری دیده می‌شه. دلایل مختلفی ممکنه زمینه‌ساز این عادت برای بچه‌ها شده باشه اما، اصلی‌ترین عامل، استرس و اضطراب هست. اگه این مشکل در بچه‌ها حل نشه، ممکنه تا بزرگسالی ادامه پیدا بکنه. تداوم این رفتار، ممکنه به سلامت پوست و ناخن‌های فرد آسیب بزنه. مهم‌ترین عاملی که ارزش آن را داره که به متخصص روانشناسی مراجعه کرد، اضطراب خاموشی هست که در پشت پرده‌ی این رفتار هست و ممکنه سلامت روان فرد رو به خطر بیندازد. بنابراین، عادت‌‌های رفتاری اشتباه کودکان، ممکنه علتی فراتر از آن چه در ظاهر می‌بینیم، داشته باشه. بنابراین اگر راهکارهایی چون لاک زدن و یا دست‌کش پوشیدن نتونست کمک کنه که این رفتار تکرار نشه، به یک روانشناس، مراجعه کنین.

لب گزیدن

بچه‌ها ممکنه به دلایل مختلفی، لب‌های پوسیده و زخم داشته باشن. یکی از این دلایل گزیدن و گاز گرفتن لب و کندن پوست لب هست. ممکنه شما ابتدا متوجه این حرکت در بچه‌ها نشده باشین، ولی لب‌های همیشه خشک و زخم، برای شما دردسرساز شده باشه. بچه‌ها به دلایلی چون بالاتر بودن دندان‌های فوقانی از پایینی، لب‌های خود را بگزن، اما گاهی دلایل دیگه‌ای وجود داره. در صورتی که این روند تکرار شد و بچه‌ها هم‌چنان این عادت رو ادامه دادن، لازمه که مؤلفه‌های اضطراب و استرس بررسی بشه و در صورت وجود فشار روانی در بچه‌ها، به رفع و بهبود آن اقدام کرد. چرا که اگر این عادت‌های رفتاری اشتباه کودکان ادامه پیدا بکنه، در بزرگسالی اصلاح آن‌ها به مراتب سخت تره.

انگشت در بینی

بعضی از عادت‌ های رفتاری اشتباه کودکان هستن که در عرف هم بسیار نهی می‌شه و بنابراین کودک شما رو در جامعه، تحت شرایط بدی قرار می‌ده. یکی از این عادت‌ها، عادت دست کردن در بینی هست. ممکنه بچه‌ها در مهمانی‌ها به طور مکرر دست در بینی بکنن. در درجه‌ی اول لازمه که شما خشکی بینی بچه‌ها رو چک کنین. اگر مشکل از خشکی و یا گرفتگی بینی باشه، به راحتی با قطره‌های موجود در بازار، این مشکل حل می‌شه. اما اگر با وجود استفاده از این قطره‌ها، این عادت از سرش نیوفته، سعی کنین روش‌های دیگه‌ای رو امتحان کنین. مثلا می‌تونین دستمال جیبی‌های جذاب و عروسکی به اون‌ها هدیه بدین و بخواین که از اون استفاده بکنه. برای کودک دلیل زشت بودن این کار رو توضیح بدین و برای هر بار که در جمعی این کار رو انجام نداد، تشویقش کنین.

انگشت در بینی
انگشت در بینی

پیچاندن مو

پیچاندن مو یکی دیگر از عادت های رفتاری اشتباه کودکان هست که شاید به عنوان روشی برای سرگرم شدن کودک در مواقع استرس یا بی‌حوصلگی استفاده بشه. این عادت معمولا مربوط به کودکان سه ساله هست و یکی از فعالیت‌های آرامش بخش به شمار میاد. البته در صورتی که کودک، علاوه بر پیچاندن یا کشیدن موهایش، علائم دیگری مانند صحبت نکردن و در فکر فرو رفتن از خود بروز بده، جای نگرانی داره و بهتره به پزشک مراجعه کنین.

دندان قروچه

شاید باورش برای شما هم سخت باشه که از هر ده کودک، دو تا سه کودک عادت به دندان قروچه مبتلا می‌شن. دندان قروچه که معمولا در خواب اتفاق میوفته. معمولا دلیلی که برای اون مطرح کردن هم استرس و اضطراب‌های کودک در زمان بیداری هست.درآوردن دندان، نامرتب بودن دندان‌های بالا و پایین و درد هم می‌تونه علت دندان قروچه باشه. در حالی که اکثر کودکان با ازدست‌دادن دندان‌های شیری خود این عادت را ترک می‌کنن اما گاهی وقت‌ها تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا می‌کنه.

برای مطالعه مقاله «خودارضایی در کودک و نوجوان» کلیک کنید.

سخن آخر

همه‌ی کودکان، ممکنه رفتارهای اشتباهی داشته باشن که پدر و مادر رو به دردسر بیندازه، اما بعضی عادت‌‌های رفتاری اشتباه هستن که قابل چشم‌پوشی نیست و در واقع از علت‌های بزرگی مثل استرس و اضطراب نشات می‌گیره. در این مقاله برخی از این عادت‌های رفتاری اشتباه کودکان اشاره بشه و شما با آن‌ها آشنا بشین.

دیدگاهتان را بنویسید