شما در حال مشاهده هستید  مهارت های زندگی کودک و نوجوان

 مهارت های زندگی کودک و نوجوان

راهی برای دست‌یابی به موفقیت

مقدمه

بشر امروز به دلیل نداشتن شیوه‌های صحیح زندگی، هدف اصلی زندگی رو که تعالی و شکوفایی انسان است زیر پا گذاشته و مردم به علت عدم کسب مهارت‌های لازم در زمینه‌ شیوه‌های درست زندگی‌کردن، همه کار می‌کنن به جز زندگی کردن، برای همه چیز وقت دارن به جز زندگی.

 مهارت های زندگی چیست؟

مهارت های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌هاست که زمینه‌ی سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم آورده و شما را قادر به مقابله‌ی مؤثر با درخواست‌ها و چالش‌های زندگی روزمره می‌کنه.

مهارت های زندگی یعنی ایجاد روابط بین‌فردی مناسب و مؤثر، انجام مسئولیت‌های اجتماعی، تصمیم‌گیری‌های صحیح و حل تعارض‌ها و کشمکش‌ها بدون توسل به اعمالی که به خودتون و یا دیگران صدمه می‌زنند. برنامه مهارت های زندگی بر این اصل استواره که شما و دیگر افراد حق دارین توانایی دفاع از خود و علایق خود در مقابل موقعیت‌های سخت زندگی داشته باشین.

مهارت های زندگی اونهایی هستند که به شما کمک می‌کنن تا زندگی خوب، شاد و موفقی داشته باشید. برای رسیدن به این زندگی شاد باید مهارت‌ها و توانایی‌های مختلفی داشته باشید. برای مثال باید بتونید استعدادها و نقاط قوت خودتون رو خوب بشناسید و اونها رو پرورش بدید. با دیگران ارتباط برقرار کنید و روابط خوب و صمیمانه‌ای با اونها داشته باشید. باید بتونید احساسات، آرزوها و خواسته‌های خودتون رو بیان کنید.

مسائلی که در زندگی روزمره با اون­ها مواجه می‌شید رو حل کنید، خوب تصمیم بگیرید، وقتی دچار هیجان‌هایی مثل خشم، خجالت یا غم می‌شید با اون­ها کنار بیاید و اون­ها رو به شکل درستی ابراز کنید که به خودتون و بقیه صدمه نزنند.

روان‌شناسان که از سال 1990 بحث هوش هیجانی رو به‌طورجدی مطرح کردن، به این موضوع تأکید دارن که هوش انتزاعی یا  IQ تنها تا 20% در موفقیت زندگی شما تأثیر داره و 80% دیگه به نحوه‌ی ارتباط، همدلی، سازگاری با یکدیگر مربوط میشه.

با آموختن  مهارت های زندگی، شما می­تونید فردی شاد، موفق و مؤثر باشید و هنگام رویارویی با مقتضیات و چالش‌های زندگی روزمره رفتار انطباقی و صحیح‌تری از خودتون نشون بدید. اما نبود این توانایی‌ها در تعداد زیادی از انسان‌ها موجب بروز بسیاری از اختلال‌های روانی و مشکلات رفتاری مثل افسردگی، اضطراب، تندخویی، بدبینی، پرخاشگری، ناسازگاری، اعتیاد و سایر اختلالات روانی – اجتماعی می‌شه.

مهارت‌های ده‌گانه‌ زندگی بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به این شرح هست:

مهارت‌ها یا توانایی‌های حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، ایجاد همدلی، تفکر انتقادی، توانایی روابط بین‌فردی، توانایی مقابله با استرس، خودآگاهی یا شناخت خود، توانایی ارتباط مؤثر، توانایی مقاومت و تسلیم‌پذیری.

توانایی یا مهارت تصمیم‌گیری: این مهارت به شما کمک می‌کنه تا به بهترین شکل در مورد مسائل زندگی تصمیم بگیرین. اگر شما بتونید جوانب مختلف انتخاب‌ها رو بررسی و پیامد اون­ها رو ارزیابی کنید، مسلماً در آینده دچار شک و تردید، پشیمانی و بی‌ارادگی نخواهید شد.

توانایی حل مسئله: مهارت حل مسئله فرایند تفکر منطقی و منظمی هست که به شما کمک می‌کنه هنگام رویارویی با مشکلات راه‌حل‌های متعددی رو جستجو کرده و بعد بهترین راه‌حل رو انتخاب کنید. حل موفقیت‌آمیز مسائل زندگی به اعتمادبه‌نفس و آرامش بیشتر شما منجر میشه و در کل موجب افزایش بهداشت روانی شما خواهد شد.

تفکر خلاق: مهارتی هست که طی اون انسان مسائل نو رو مطرح و اون­ها رو حل کرده یا برای مسائل موجود راه‌حل‌های نوین پیدا میکنه. تفکر خلاق شما رو قادر می‌کنه تا انتخاب‌های گوناگون رو خودتون کشف کنید و در نتیجه از بن‌بست‌های زندگی خارج بشید.

تفکر انتقادی: شما با داشتن تفکر انتقادی می‌تونید در مقابل مسائلی که به شما ارائه میشه یا تحمیل میشه مقاومت کنید و اجازه میده که بدون بررسی اون رو نپذیرید، شما با داشتن این نوع تفکر می‌تونید با تحلیل موقعیت و عوامل به شفافیت موضع و تصحیح نگرش‌های خودتون کمک کنید.

 مهارت های زندگی کودک و نوجوان
 مهارت های زندگی کودک و نوجوان

توانایی روابط بین‌فردی: کیفیت زندگی شما بستگی به کیفیت ارتباطتون با دیگران داره. آدمی نیاز داره همواره خواسته‌های خودش رو چه به‌صورت کلامی چه غیرکلامی بیان کنه. یکی از عوامل مهم ارتباط بین‌فردی، ناتوانی یا توانایی شما در ” ابراز وجود ” است. مهارت ابراز وجود بستگی به این داره که شما خودتون رو بپذیرید و اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید.

خودشناسی: یکی از مهم‌ترین عواملی که به شما کمک می‌کنه زندگی خوب و موفقی داشته باشید اینه  که خودتون رو بشناسید، احساس خوبی در مورد خواسته‌ها داشته باشید و از کسی که هستید شاد و راضی باشید. این مهارت به شما کمک می‌کنه تا توانایی‌ها، استعدادها، ویژگی‌های مثبت و ضعف‌ها رو در خودتون بشناسید و نقاط ضعف خودتون رو اصلاح کنید و با بکارگیری نقاط مثبت به موفقیت و نتیجه‌ی مطلوب برسید.

توانایی مقابله با استرس: مهارتی هست که به‌وسیله اون می­تونید هیجان‌ها رو در خودتون و بقیه بشناسید و از چگونگی تأثیر اون بر رفتار و توانایی پاسخ‌دهی مناسب به اون آگاهی پیدا کنید. آموختن این مهارت باتوجه‌به نوع زندگی شهری، آلودگی‌های صوتی و هوا و تصمیم‌گیری اساسی در مورد تحصیل، شغل، ازدواج و … نقش‌برجسته‌ای در زندگی داره.

نکته‌ی اساسی اینه ­که مهارت های زندگی کاملاً اکتسابی بوده و تا حدی به آموزش و تربیت در خانواده مربوط میشه و سپس در سایر نهادهای اجتماعی تقویت میشه و در نهایت در کیفیت زندگی افراد مؤثر خواهد بود.   

از این که تا انتها در کنار ما بودید، سپاسگزاریم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات مقابله با فحش دادن و پرخاشگری کلامی و رفتارهای پرخاشگری و بررسی دلایل و راهکارهای درمان پرخاشگری کودکان را نیز مطالعه کنید.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید