شما در حال مشاهده هستید بررسی کامل انواع نیازهای اساسی نوجوانان

بررسی کامل انواع نیازهای اساسی نوجوانان

فرزندان شما در سنین نوجوانی نیز مانند سنین کودکی به شما نیاز دارند. آنها عشق، حمایت، تشویق، پرورش، پذیرش و توجه شما را می‌خواهند. تفاوت نوجوانان با کودکان در این است که آن‌ها نیاز دارند تا شما در کنارشان باشید. والدین باید روش برخورد با نوجوانان و روش رفع نیازهای اساسی آن‌‌ها را بیاموزند و به روش درست با آن‌ها برخورد کنند. برخی از نیازهای اساسی نوجوانان عبارتند از: تشویق و توانمندسازی، اعتماد به آن‌ها، پذیرفتن آنها، تصدیق و احترام به انتخاب‌های آنها، بودن در زمان حال و گذراندن وقت با نوجوانان.

در این مقاله در کنار ما باشید تا با انواع نیازهای اساسی نوجوانان به طور کانل آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر مرتبط با نوجوانان مقاله نیازهای نوجوان را نیز مطالعه کنید.

نیازهای اساسی نوجوانان

همه ما نیاز داریم که احساس امنیت و محافظت کنیم و نیازهای جسمانی خود را برای غذا، لباس، گرما، مراقبت‌های بهداشتی برآورده کنیم. یکی از نقاط عطف نوجوانان این است که اکثر اوقات پدر و مادرشان برای رفع نیازهای آن‌ها اقدام می‌کنند. البته خصوصیت اصلی این سنین این است که نوجوانان مخالف خیلی از انتظارات شما برای رفع نیازهایشان عمل می‌کنند.

نوجوانان ممکن است از تلاش‌های شما برای ایمن نگه‌داشتن آن‌ها سرپیچی کنند. آن‌ها این رفتار خود را با بیرون ماندن از خانه تا دیروقت، انجام رفتارهایی که ممکن است احساس کنید خطرناک است و… به شما نشان می‌دهند. ممکن است که نوجوانان در همه چطیز با شما مخالفت کنند.

با این حال، این واقعیت که آنها همیشه با خیلی از رفتارهای شما مخالف هستند، به این معنی نیست که آنها نمی‌خواهند شما به مراقبت از آن‌ها ادامه دهید و به نمایندگی از آنها عمل کنید، بلکه این رفتار سرکشانه یکی از نیازهای اساسی نوجوانان است. برای اینکه با نوجوان خود به سازش برسید، بهتر است که در مورد نگرانی خود و آنچه که دوست دارید اتفاق بیفتد واضح صحبت کنید و آماده شنیدن دیدگاه آنها نیز باشید. این کار می‎تواند موجب سازش بین شما و نوجوانتان شود.

در ادامه قصد داریم تا شما را با سایر نیازهای اساسی نوجوانان آشنا نماییم.

نیاز به عشق و محبت و توجه

آنچه نوجوانان به اندازه زمانی که کوچک بودند می‌خواهند، عشق شما، مراقبت شما، احترام و توجه شماست. آنها می‌خواهند مورد توجه شما قرار بگیرند. اغلب اوقات، از آنجایی که نوجوانان بدخلق هستند و خود را کنار م‌کشند، ما با نادیده گرفتن آنها قصد تنبیه آن‌ها را داریم. نادیده گرفتن رفتار بد و قیام نکردن به آن یک چیز است; نادیده گرفتن کسی که ما را آزار می دهد یک چیز دیگر است و این می‌تواند به یک الگو تبدیل شود و آن‌ها متقاعد می‌شوند که ما هیچ اهمیتی به آن‌ها و رفتارشان نمی‌دهیم. بنابراین یادتان باشد که یکی از نیازهای اساسی نوجوانان توجه و محبت شما است. از این نیاز هرگز غافل نشوید.

گذراندن وقت با خانواده و سرو وعده‌های غذایی در کنار هم

یکی از نیازهای اساسی نوجوانان وقت گذراندن در کنار خانواده است. نوجوانان هنوز هم دوست دارند با والدین خود وقت بگذرانند. بله، مطمئناً آنها دوست دارند در تمام ساعات شبانه روز با تلفن همراه خود باشند یا بازی کنند و با دوستان خود ارتباط برقرار کنند.آنها نیز می‌خواهند با دوستانشان باشند، یا در خانه یکدیگر یا بیرون با هم وقت بگذرانند. اما آنها همچنان برای وقت گذراندن با خانواده نیز ارزش قائل هستند. به عنوان مثال آن‌ها دوست دارند که دور یک میز با خانواده خود غذا بخورند، به همراه خانواده تلویزیون تماشا کنند و حتی با خانواده به بیرون و مسافرت بروند.

نوجوانان هم به تحرک و فعالیت نیاز دارند و هم به استراحت و آرامش

یکی دیگر از نیازهای اساسی نوجوانان، نیاز به فعالیت و ورزش است. این به معنای انجام ورزش بدنی است. نوجوانان اغلب برای فعال نگه داشتن نیاز به حمایت دارند تا ورزش کردن بخشی از سبک زندگی بزرگسالی آنها شود و آنها همیشه سالم و ورزشکار بمانند. اگر فرزندان شما بعد از مدرسه در فعالیت‌های ورزشی شرکت نمی‌کنند، سعی کنید ورزش را به‌عنوان فعالیتی خانوادگی انجام دهید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در حین دویدن یا دوچرخه سواری یا شنا یا رفتن به باشگاه، وقت خود را نیز با آنها به اشتراک بگذارید.

انتخاب مسئولیت یکی دیگر از نیازهای اساسی نوجوانان

نوجوانان نیاز دارند که مسئولیت‌های متناسب با سنشان را به آنها بدهیم. نوجوانان می‌توانند اصرار کنند که کاملاً قادر به اداره زندگی‌شان و تصمیم‌گیری برای خودشان هستند. برخی از والدین ممکن است وسوسه شوند که دست‌های خود را بالا بیاورند و زندگی آرامی را انتخاب کنند و به آنها اجازه دهند تا دیروقت بیرون بمانند یا کارهایی را که می‌خواهند، انجام دهند. اما برخی از والدین به راحتی عقب نمی‌کشند و بر مسئولیت‌ها و فعالیت‌های نوجوان خود کنترل زیادی دارند.

بررسی کامل انواع نیازهای اساسی نوجوانان

آنچه ممکن است مؤثرتر باشد، فرآیندی تدریجی است که در آن نوجوانان یاد می‌گیرند تصمیم گیری کنند و به تدریج کنترل را به دست گیرند. این مؤثرترین گزینه است، زیرا بخشی از نیازهای اساسی نوجوانان این است که دوست دارند نقشی را به عهده بگیرند و اگر فرصتی برای انجام این کار به تدریج نداشته باشند، به روشی کنترل نشده از آن استفاده می‌کنند. شما باید ابتدا بفهمید که نوجوانتان چه مسئولیتی را می‌تواند و باید به عهده بگیرد و کم کم آن را افزایش دهید تا خودش را به شما اثبات کنند. نوجوانان وقتی مسئولیتی را به آنها واگذار می‌کنید، تمایل دارند که مسئولیت خود را بالا ببرند. پاسخ درست به این نیاز نوجوانان به مسیولیت پذیری درست آن‌ها در بزرگسالی کمک می‌کند.

قدردانی و احترام به تصمیمات آنها

نوجوانی زمان انتخاب است. این زمانی است که آنها باید تصمیم بگیرند که در چه دوره‌هایی تحصیل کنند و انتخاب کنند که حداقل برای زندگی اولیه خود چه مسیری را طی خواهند کرد. والدین و نوجوانان می‌توانند بر سر بسیاری از گزینه‌هایی که نوجوان تصمیم می‌گیرد انجام دهد، با هم بحث کنند. زیرا والدین می‌گویند که ممکن است نوجوان بر اساس بی‌تجربه بودن، تصمیم‌گیری‌های موقتی و بی‌اهمیتی انجام دهند. اما والدین فقط باید به فرزندان خود کمک کنند و آن‌ها را راهنمایی نمایند، اما به تصمیم نهایی نوجوانان احترام بگذارند.

تصدیق و احترام به انتخاب‌های آنها به این معنی نیست که باید عقب بنشینید و آنها را راهنمایی نکنید. تصدیق و احترام به انتخاب آن‌ها به این معنی است که می‌توانید ببینید چرا آن‌ها این موضوع را مهم می‌دانند، افکارتان را در این مورد توضیح دهید و از آن‌ها دعوت کنید که با هم مشورت کنید. نتیجه نهایی ممکن است مصالحه یا موافقت هر دوی شما با یک یا دیگر دوره باشد. اگر با دیدن دیدگاهی که شایسته یک مخاطب است، شروع کنید، احتمال بیشتری برای رسیدن به یک نتیجه رضایت بخش و ایمن خواهید داشت.

بررسی کامل انواع نیازهای اساسی نوجوانان

فاطمه مرادی

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

میتونم بگم احساس و لذتی که در این سالها به عنوان مشاور و روانشناس بدست آوردم یه چیزی شبیه لذت قابل اعتماد و راز دار بودنه ، لذت شنیدن حرف های فریاد نشده از پس سینه ها، لذت شکستن بغض ها و همدلی ، دانستن رفتارها، فکرها واحساس ها، لذت به بینش رساندن انسان ها و پذیرش آدم ها بدون هیچ قید و شرطی …

جمع‌بندی

توجه به نیازهای اساسی نوجوانان در رشد آن‌ها نقش مهمی دارد. بنابراین به عنوان یک والدین خوب باید با نیازهای فرزند خود آشنا شوید و آن‌ها را برآورده کنید. در این مقاله شما را با انواع نیازهای اساس نوجوانان به طور کامل آشنا نمودیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تأثیر وابستگی به اینترنت بر سلامت روان در نوجوانان را نیز مطالعه کنید. از این که تا انتها در کنار ما بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید