شما در حال مشاهده هستید بهترین برخورد با خودارضایی در نوجوانان

بهترین برخورد با خودارضایی در نوجوانان

یکی از مشکلاتی که والدین دارای فرزند نوجوان باهاش روبرو می‌شن مشکل خودارضایی در نوجوانان هست. این مسئله باعث نگرانی والدین شده؛ ولی باید بدونید که این یک امر طبیعی در دوره نوجوانیه. بسیاری از والدین وقتی می‌بینن فرزند نوجوانشون ساعت‌ها در اتاق دربسته می‌شینه یا زمان حمام رفتنش طولانی می‌شه نگران می‌شن که آیا فرزندشون از نظر عاطفی و جسمی سالمه یا نه و ممکنه خودارضایی باعث بشه از نظر جسمی و روحی آسیب ببینن.

برخورد مناسب با خودارضایی فرزندان اینه که در صورت مشاهده نشانه‌هایی از اون با یک روان‌شناس نوجوان مشورت کنید و از روان‌شناس راهکار بخواهید؛ چون اثرات خودارضایی بر نوجوانان می‌تونه آسیب‌های زیادی به فرزند شما وارد کنه. درصورتی‌که شما هم به‌عنوان والدین با این مشکل مواجه شدید می‌تونید با مراجعه به وب‌سایت خانم فاطمه مرادی روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان به‌صورت حضوری یا آنلاین از مشاوره‌های ایشون استفاده کنید.

خودارضایی در نوجوانان

خودارضایی یکی از پیامدهای تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی دوره نوجوانیه. نوجوان‌ها در سن بلوغ نسبت به بدنشون بیشتر کنجکاو می‌شن و می‌خوان بدونن چه تغییراتی در بدن اونا رخ می‌ده. تحقیقات نشون می‌ده که حدود 80 درصد از پسران و 50 درصد از دختران با این مشکل درگیرن و خودارضایی می‌کنن. وابستگی نوجوانان به استمنا موجب بروز مشکلات جسمی و روحی در آینده می‌شه.

 اغلب نوجوان‌ها در تنهایی این کار را انجام می‌دن و تعداد دفعاتش در افراد مختلف متفاوته؛ مثلاً بعضی نوجوان‌ها چند بار در سال خودارضایی می‌کنن و برخی دیگه یک یا چند بار در روز. متخصصان معتقدند که با بالارفتن سن، میزان کنجکاوی کمتر شده و خودارضایی در نوجوانان کاهش پیدا می‌کنه. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خودارضایی در کودک و نوجوان را مطالعه کنید.

برخورد مناسب خودارضایی در نوجوانان

خودارضایی فرزندان؛ برخورد مناسب با خودارضایی فرزندان

خودارضایی در نوجوانان یک مسئله طبیعیه و باید برخورد مناسبی با اون انجام بشه. برخورد نامناسب با این موضوع می‌تونه اثرات زیانبار روحی روانی و جسمی روی نوجوان داشته باشه. به همین دلیل بهتره هنگام صحبت از روابط جنسی با نوجوان شرم و خجالت را کنار بذارید و از بحث در این مورد نترسید. به‌عبارت دیگه شما به‌عنوان والدین باید با فرزند نوجوانتون صادق و روراست باشید. البته این را هم بگم که لازم نیست به جزئیات بپردازید و موضوع را بیش از حد باز کنید؛ ولی باید نکات مهمی را که لازمه فرزند شما از اونا اطلاع داشته باشه، بگید.

نوجوان باید بدونه شما برای حریم خصوصیش ارزش قائلید و رشد جنسی هم بخشی از روند طبیعی زنذگی هر فرده. احتمالاً نوجوانان هیچ‌وقت به خودارضایی اعتراف نمی‌کنن و البته شما هم نباید اونا را تحت‌فشار قرار بدید تا به شما بگه که این کار را انجام می‌ده یا خیر. بهتره نوجوانان بدونن که کنجکاوی درباره بدن خودشون اشکالی نداره و برای همه نوجوان‌ها عادیه؛ ولی باید بدونن که انجام خودارضایی در مکان‌های عمومی بسیار ناپسنده و نباید این کارا انجام بدن. بهتره برای آشنایی بیشتر با ویژگیهای دوران بلوغ مقاله دوران بلوغ و بحران های نوجوان را مطالعه کنید.

عوارض خودارضایی در نوجوانان

به دلیل اینکه خودارضایی نوجوانان سطحی از اضطراب را تخلیه می‌کنه باعث میشه که نوجوان مضطرب نسبت به اینکار انگیزه پیدا کنه. به همین دلیل نه‌تنها برای ارضا شدن؛ بلکه به دلیل آرامش و خوشحالی لحظه‌ای و کاهش میزان زیادی از استرس نوجوان را وادار به خودارضایی می‌کنه. خودارضایی در نوجوانان می‌تونه موجب بروز عوارض جسمی و روحی بشه که در سه حالت زیر می‌تونه بسیار زیان‌آور باشه.

1. وسواس

اگر انجام خودارضایی به‌صورت وسواس‌گونه باشه برای تمام گروه‌های سنی مشکل ایجاد می‌کنه. درحقیقت علت رفتارهای وسواسی اضطراب شدیده. مثل انواع دیگر وسواس، وسواس در خودارضایی هم باعث تداوم اون می‌شه؛ مثلاً کسی که وسواس شستشو داره چندین و چند بار دستهاش را می‌شوره. تا به‌صورت موقتی آروم بشه. در مورد وسواس در خودارضایی در نوجوانان هم به همین صورته.

2. عدم رشد در زمینه‌های دیگر

به دلیل تغییرات جسمی و روحی روانی در سن نوجوانی و همین‌طور تغییرات هورمونی و ترشح هورمون‌های جنسی نوجوان نه‌تنها به آرامش جنسی نمی‌رسه؛ بلکه با انبوهی از حالات و روحیات جنسی مواجه می‌شه و خودارضایی در نوجوانان افزایش پیدا می‌کنه؛ اگر نوجوان بیشتر از دو بار در هفته ذهن و زمان خودش را صرف این‌کار بکنه از رشد در زمینه‌های سالم و شکوفایی و خلاقیت عقب می‌افته و فقط به دنبال موقعیت مناسبی برای خودارضاییه.

3. خودارضایی در نوجوانان؛ ترجیح خودارضایی به رابطه سالم

انجام مداوم خودارضایی باعث اعتیاد به این کار می‌شه و فرد خودارضایی را به رابطه سالم در بزرگسالی ترجیح می‌ده. از طرف دیگه اعتیاد به خودارضایی می‌تونه بنیان خانواده را تضعیف کرده، آمار ازدواج کاهش‌یافته و فساد در جامعه افزایش پیدا می‌کنه.

از جمله دیگر اثرات خودارضایی بر نوجوانان می‌تونیم به موارد زیر هم اشاره کنیم:

  • کاهش حافظه و فراموشی
  • ضعف بینایی
  • قلدری و پرخاشگری
  • آسیب‌دیدن اندام‌های جنسی و ناتوانی جنسی
  • احساس عذاب وجدان
  • ضعف قوای بدنی

راهکارهای درمان خودارضایی در نوجوانان

با استفاده از راهکارهایی می‌توان خودارضایی را در نوجوانان کاهش داد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

درمان خودارضایی در نوجوانان

1. ورزش و فعالیت بدنی

ورزش‌کردن یکی از راهکارهای سالم برای کاهش استرس و افزایش انرژی مثبته. انجام ورزش‌هایی مثل شنا، دویدن و وزنه‌برداری می‌تونه موجب تقویت بدن شده و اندورفین در بدن آزاد بشه. درنتیجه احساس خوشایند و آرامش سالم و طولانی‌مدت در فرد شکل می‌گیره. همین‌طور انجام یوگا و مدیتیشن باعث آرامش ذهنی و روحی فرد می‌شه درنتیجه میزان تنش‌ها و اضطراب در فرد کاهش پیدا می‌کنه.

2. فیلم پورن ممنوع

تماشای فیلم‌های پورن موجب افزایش خودارضایی در نوجوانان می‌شه. دوری‌کردن از تماشای این دسته از فیلم‌ها به درمان خودارضایی کمک می‌کند. متأسفانه یکی از اثرات تکنولوژی اینه که دسترسی به وب‌سایت‌هایی که فیلم‌های مستهجن دارن بسیار راحته و بسیاری از نوجوان‌ها به‌راحتی این فیلم‌ها را تماشا می‌کنن. از طرف دیگه بیکاری و نداشتن مشغولیت سالم نوجوان‌ها را بیشتر به سمت این فیلم‌ها سوق می‌ده.

3. مقابله با تنهایی

تنهایی به‌خودی‌خود بد نیست؛ ولی هر چیزی باید در حد تعادل و توازن باشه. بسیاری از نوجوانان به دلیل حس تنهایی اقدام به خودارضایی میکنن. گذراندن وقت با دوستان و خانواده باعث می‌شه که فکر فرد از این مسیر منحرف شده و به حضور در جمع و گذراندن اوقات سالم با دوستان و خانواده رغبت بیشتری نشون بده. درنتیجه میزان خودارضایی در نوجوانان کاهش پیدا می‌کنه.

4. برخورد مناسب با خودارضایی نوجوانان؛ فعال‌بودن

یکی از روش‌های برخورد مناسب با خودارضایی فرزندان تشویق اون‌ها با یادگیری یک مهارت مثل موسیقی، ورزش و کارهای از این قبیله. فعال‌بودن برای نوجوان بسیار مفیده. چون نه‌تنها باعث شکوفایی خلاقیت اون می‌شه؛ بلکه از هجوم افکار ناسالم مثل خودارضایی هم جلوگیری می‌کنه. توسعه اهداف جدید باعث متمرکزشدن انرژی نوجوان شده و هیجان خودش را در فعالیت‌های سالم مثل ورزش تخلیه می‌کنه. فعال‌بودن به سرگرمی‌ها و فعالیت‌های سالم به میزان زیادی خودارضایی در نوجوانان را کاهش می‌ده.

5. مراجعه به روان‌شناس یا سکس‌تراپیست

وقتی خودارضایی موجب بروز آسیب‌های جدی در نوجوان بشه حتماً باید با یک روان‌شناس باتجربه مشورت کنید. ممکنه خودارضایی در نوجوانان به یک نوع وسواس تبدیل شده باشه و نیازمند کمک‌های دارویی و روان‌درمانی باشه؛ چون در صورت عدم برخورد مناسب با خودارضایی فرزندان روحیه و عزت‌نفس فرد، آسیب‌دیده و دچار افسردگی می‌شه.

اثرات سرکوب خودارضایی در نوجوانان

در برخورد مناسب با خودارضایی فرزندان باید این نکته را به‌خاطر داشته باشید که نباید در برخورد با خودارضایی فرزند نوجوان واکنش تندی داشته باشید. نباید به‌خاطر انجام این کار فرزند خودتون را سرزنش کنید.

هرکدام از واکنش‌ها و رفتارهای شما پیام خاصی را ارسال می‌کنه و می‌تونه دیدگاه نوجوانان را نسبت به رابطه و اندام‌های جنسی تغییر بده؛ به‌عنوان‌مثال می‌تونه باعث تنفر فرزند شما از جنس مخالف بشه و در آینده بر زندگی مشترک و روابط زناشویی اثرات منفی بذاره. همین‌طور ممکنه واکنش‌های اشتباه والدین در برخورد با خودارضایی در نوجوانان باعث پرخاشگری اونا بشه و فرد این رفتار را تکرار کنه.

جمع‌بندی

خودارضایی در نوجوانان یکی از مراحل طبیعی دوره نوجوانیه. به دلیل تغییرات جسمی و هورمونی در این دوره، نوجوان نسبت به بدن خودش کنجکاو می‌شه. خودارضایی می‌تونه عوارض زیادی برای فرد داشته باشه و موجب بروز آسیب‌های جسمی و روحی زیادی بشه. والدین در برخورد مناسب با خودارضایی فرزندان باید در مورد کلیات مسائل جنسی شرم و خجالت را کنار بذارن و به‌صورت صریح و بی‌پرده با اونا صحبت کنن.

 با این کار نوجوان متوجه اهمیت حریم خصوصی خودش می‌شه و به این آگاهی می‌رسه که رشد جنسی بخشی طبیعی از روند رشد هر انسانه. در مورد اثرات خودارضایی بر نوجوانان باید گفت که خودارضایی می‌تونه باعث بروز رفتارهای وسواسی و کاهش خلاقیت فرد بشه و از رشد در زمینه‌های سالم زندگی عقب می‌افته.

 به همین دلیل تشویق نوجوانان به یادگیری مهارت‌های ورزشی و هنری، شرکت در اجتماعات سالم و توسعه اهداف جدید می‌تونه موجب کاهش استرس در فرد شده و انرژی خود را در جهت سازنده بکار بگیره. خانم فاطمه مرادی روان‌شناس و درمانگر کودک و نوجوان با داشتن تجربه درمان‌های موفق در این زمینه مشاوری امینه که می‌تونه راهکارهای مؤثری در اختیار شما قرار بده. می توانید از مشاوره های انلاین و حضوری نهایت بهره را ببرید.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید