شما در حال مشاهده هستید مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی

انسان به عنوان موجود اجتماعی هست که برای گذراندن زندگی، نیاز به برقراری رابطه با دیگران داره. بنابراین یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر انسانی باید داشته باشه، مهارت های ارتباطی و برقراری رابطه با دیگران هست. بسیاری از ما در برقراری رابطه با دیگران مشکل داریم و بنابراین در روابط کاری و دوستانه خود هم دچار مشکل می‌شویم. در ادامه به راهکارهایی برای برقراری ارتباط بهتر اشاره می‌کنیم.

مهارت‌ها

مهارت های ارتباطی توانایی انتقال و دریافت اطلاعات به شیوه‌ی صحیح هست. این مهارت، تنها شامل صحبت کردن نمی‌شه بلکه مجموعه‌ای از عادت‌ها و رفتارها رو در بر می‌گیره.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال درواقع توجه به صحبت‌های طرف مقابل هست. شاید در لحظه‌ی اول برای شما این جمله بسیارعجیب باشه و فکر کنین خوب از بدیهیات هست که وقتی کسی صحبت می‌کنه، ما گوش می‌دیم اما درواقع همیشه به این شکل نیست. گاهی وقت‌ها ما در ظاهر داریم به فرد مقابل گوش می‌دهینم اما درواقع داریم فکر می‌کنیم که چه جوابی باید به او بدهیم. یک شنونده‌ی ماهر تمام تلاشش رو می‌کنه که تنها به صحبت‌های او گوش بده بدون این‌که در جست‌وجوی جوابی برای اون باشه.

شناسایی مخاطب

مهارت‌ های ارتباطی از فردی به فرد دیگه متفاوته. به عنوان مثال نحوه‌ی برخورد ما با دوست چند ساله‌ی ما متفاوت از رفتار ما با همکارمان هست. بنابراین، انوع برقراری ارتباط شما با آن‌ها متفاوته. برای همکاری با یک شرکت، احتمالا از ایمیل استفاده می‌کنین و یا راه حضوری رو برای برقراری ارتباط انتخاب می‌کنین. برای برقراری رابطه با دیگران، شناسایی مخاطب نقش مؤثری در برقراری ارتباط بهتر داره.

برخورد دوستانه؛ مهارت های ارتباطی

برای برقراری رابطه با دیگران، تا حدی که می‌تونین صمیمت رو در رفتار خودتون نشون بدین. با صداقت تمام ویژگی‌های مثبت را در هر فرد به او ابراز کنین. تلاش کنین فضای قابل اعتمادی را برای افرادی که با شما در ارتباط هستن فراهم کنین. حرف‌های‌شان را بین خودتان نگهدارین و به آن‌ها اطمینان بدین که رازدار آن‌ها هستین. در این صورت فضای گرم و قابل اعتمادی برای مخاطبین خود فراهم کرده‌این.

داشتن اعتماد به نفس

از موارد مهارت های ارتباطی، داشتن اعتماد به نفس است. افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارن، بهتر می‌تونن با دیگران ارتباط برقرار بکنن و درواقع مهارت‌های ارتباطی آن‌ها از بقیه افراد بیشتر هست و بنابراین افراد رو بهتر می‌تونن تحت تاثیر قرار بدن و افراد بیشتر مجذوب اون‌ها می‌شن. علاوه بر تمرین کردن مهارت‌های اعتماد به نفس، سعی کنین که در اعمال بدنی خود نیز دقت کنین. به عنوان مثال، با گام‌های استوار و محکم قدم بردارین، در جلسه‌ای که حضور پیدا می‌کنین، صاف بنشینین و خنده بر لب، سعی کنین ارتباط چشمی برقرار کنین.

ارسال و دریافت بازخورد؛ مهارت های ارتباطی

در صحبت‌های خود سعی کنین از فرد مقابل درباره حرف‌های خود بازخورد بگیرین. هم‌چنین وقتی کسی با شما صحبت می‌کنه به او بازخورد بدین. یا درمورد چیزهایی که میگه حرفی بزنین و یا با تکان دادن سر به اون نشون بدین که به حرف‌هاش توجه می‌کنین. در این صورت، به طرف مقابل نشون دادین که برای اون ارزش قائل هستین و از هم صحبتی با شما احساس خوبی به او دست می‌ده.

مهارت های ارتباطی

صحبت شفاف

شفاف صحبت کردن یکی از مهارت ‌های ارتباطی هست. این‌که شما بتونین از مقدمه‌چینی‌های طولانی پرهیز کنین و اصل مطلب رو بدون پیچ و تاب بیان بکنین، بهتر می‌تونین با دیگران ارتباط برقرار کنین. در موقعیت‌های مختلف تلاش کنین با صدای بلند، رسا و شمرده صحبت کنین. اگر با اطمینان، با صدای بلند و شفاف صحبت کنین، بهتر می‌تونین در طرف مقابل اثر بگذارین. بنابراین یکی از مهارت و توانایی های ارتباطی مهم، شفاف صحبت کردن هست.

تقویت مهارت‌ های ارتباطی

راه‌های زیادی وجود داره که افراد بتونن مهارت های ارتباطی رو در خودشون تقویت بکنن و بنابراین، روابط بهتری رو در جامعه تجربه بکنن. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

نظرخواهی

انسان معمولا بعد از یک مدت زیادی رفتارهاش برای خودش عادی می‌شه. به همین از یک جایی به بعد دیگه نمی‌تونه ویژگی‌های مثبت و منفی خودش رو تشخیص بده. به همین دلیل ممکنه نتونه تشخیص بده که چه نقص‌هایی داره که بتونه اون‌ها رو برطرف بکنه. به همین دلیل، برای  بهتر شناختن خود، از دیگران بخواین که به شما بازخورد بدن. از ویژگی‌های مثبت و منفی خودتون از آن‌ها بپرسین.

 فرصت برقراری ارتباط؛ مهارت های ارتباطی

سعی کنین مهارت‌ های ارتباطی را جدی بگیرین و در هر موقعیتی که پیش میاد، از آن‌ها استفاده بکنین. اگر فرد جدیدی وارد شرکت شما شده، با روی باز از او استقبال کنین و به او اطمینان بدین که می‌تونه روی شما حساب بکنه و اگر به مشکلی برخورد، به او کمکی می‌کنین. برخورد اول، نقش مهمی در شکل گیری ارتباط با اون فرد داره.

«اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنید» را نیز مطالعه کنید.

مهارت های ارتباطی

آشنایی با زبان بدن

یکی از مهارت های ارتباطی زبان بدنه. تلاش کنین با زبان بدن آشنا بشین و در ارتباطات روزانه‌ی خود با دیگران، اصول اون رو رعایت کنین. اگر به زبان بدن آشنا باشین بهتر می‌تونین منظور طرف مقابل رو بفهمین و اطلاعات بیشتری درباره‌ی طرف مقابل خود برداشت کرده و از طرفی خودتون هم برای بهتر رساندن منظورتون به آن‌ها، دقیق‌تر اقدام بکنین.

سخن آخر

انسان به عنوان موجود اجتماعی، برقراری ارتباط از ضروریات زندگی او هست. به همین دلیل مهارت های ارتباطی برای فرد اهمیت زیادی داره. در این مقاله تلاش شد تا منظور از مهارت های ارتباطی رو توضیح داده و راه‌هایی رو برای تقویت این مهارت ارائه داد.

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید