شما در حال مشاهده هستید مهم‌ترین اصول و نحوه تربیت کودکان زیر 7 سال

مهم‌ترین اصول و نحوه تربیت کودکان زیر 7 سال

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که تربیت کودکان زیر 7 سال باید چگونه باشد؟ تربیت کودکان در تمامی سنین از اهمیت بالایی برخوردار است، اما تربیت کودک زیر 7 سال اهمیت بیشتری دارد، زیرا کودکان پس از این سن وارد محیط مدرسه و مکانی می‌شوند که دیگر والدین در کنار آن‌ها نیستند. بنابراین باید به تربیت کودکان زیر 7 سال و آموزش استقلال به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای اختصاص داد. همچنین تربیت جنسی کودکان در این سن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله در کنار ما باشید تا با این اصول تربیتی آشنا شوید.

اصول تربیتی کودک زیر 7 سال

هر کودک از بدو تولد با مجموعه‌ای از توانایی‌ها، استعدادها و خواسته‌ها به دنیا آمده است که باید در این دنیا آن‌ها را با تربیت درست شکوفا کرد. تربیت درست در رده‌های سنی مختلف کودکان، نقش مهمی در شکوفایی و تقویت مهارت‌ها و استعدادهای آن‌ها دارد. بهترین اصول مرتبط با تربیت کودکان زیر 7 سال، را باید براساس نیازهای مختلف کودکان تایین نمود. از جمله نیازهای اساسی کودکان زیر 7 سال، عبارتند از:

  • نیازهای زیستی (خوراک، پوشاک، مسکن و…)
  • نیازهای دینی
  • نیاز به امنیت
  • نیاز به دوست داشته ‌شدن
  • نیاز به احساس استقلال
  • نیاز به عزت نفس
  • نیاز به تحسین و دیده شدن
  • نیاز به جلب اعتماد والدین
  • نیاز به شکوفایی

پدر و مادرها موظفند که تمامی نیازهای کودکان خود را متناسب با سن آن‌ها تقویت نمایند تا کودک به درستی تربیت شود.

تربیت صحیح کودکان زیر 7 سال

تربیت کودکان زیر 7 سال از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیار حساس می‌باشد. به عنوان یک والد خوب یادتان باشد که تن صدا، زبان بدن و صحبت‌های می‌تواند به صورت مستقیم بر عزت نفس فرزندتان اثر بگذارد.در این بخش از این مقاله قصد داریم تا شما را با اصول تربیت کودکان زیر 7 سال در هر سن آشنا نماییم.

تربیت کودکان 4 ساله

اگر دوست ندارید که پرخاشگری‌ها و اخلاق‌های بد شما در بزرگسالی با کودکتان باقی بماند و او مانند شما رفتار کند، به شما پیشنهاد می‌دهیم که تا حد امکان از انجام رفتارهای نامناسب در مقابل کودک 4 ساله‌ی خود، خودداری کنید. قوانین مرتبط با تربیت کودک زیر 7 سال بر این اساس است که کودکان 4 ساله در سنی قرار دارند که تمام حرکات و رفتار پدر و مادر خود را تلید می‌کنن و رفتار آن‌ها را تحت نظر می‌گیرند. بنابراین در رفتار خود در مقابل این کودکان دقت زیادی داشته باشید و یادتان باشد که کتک زدن و تنبیه کودکان موجب می‌شود تا آن‌ها در بزرگسالی فردی پرخاشگر و عصبی باشند.همچنین فعالیت‌های مفید و رفتارهای درست شما نیز موجب شکل‌گیری رفتار درست در بزرگسالی کودکان خواهد شد.

در بین نکات مهم درباره تربیت کودکان زیر 7 سال باید فرلموش نکنید که کودکان 4 ساله توانایی به خاطر سپردن صدها کلمه را در ذهن خود دارند که با آن‌ها جملات 5 کیمه‌ای می‌سازند و به زبان می‌آورند. بنابراین در حضور این کودکان از بیان کلمات نا مناسب خودداری کنید.

تربیت کودکان زیر 7 سال

تربیت کودکان 5 ساله

کودکانی که به سن 5 سالگی می‌رسند، مهارت‌های زبانی خود را تقویت می‌کنند و می‌توانند رساتر و واضح‌تر صحبت کنند. این کودکان دایره لغات بالایی دارند و قادرند که پیچیده‌تر صحبت کنند و جملات طولانی‌تری را به زبان بیاورند.

براساس اصول تربیتی کودکان زیر 7 سال، اگر دوست‌دارید که فرزندتان صفات مثبت را آموزش ببیند، در سن 5 سالگی به فرزندتان ابتدا شیوه‌ی بیان کردن صفات مثبتی همچون احترام، دوستی، مهربانی و… را آموزش دهید. برای تاثیر این آموزش باید این صفات مثبت را در خود پرورش دهید و آن‌ها را به صورت روزانه به فرزندانتان نمایش دهید. با این کار کودک شما از رفتارها و صفات مثبت شما تقلید خواهد کرد. صفات اصلی انسان‌ها در این سن در وجود آن‌ها تشکیل می‌شود و شخصیت آن‌ها در بزرگسالی را می‌سازد.

یکی دیگر از توانایی‌هایی که در این سن پرورش می‌یابد و تقویت می‌شود، توانایی‌های حرکتی کودک است. در این سن انواع اسباب بازی را برای کودکتان فراهم نمایید، تا با بازی کزدن با آن‌ها توانایی‌های حرکتی خود را بهبود ببخشد. اسباب بازی‌های مختلف می‌توانند عضلات کودک را تقویت کنند و در آموزش انواع حرکات ظریف به او کمک کنند.

در ارتباط با نکات مهم تربیت کودکان زیر 7 سال به این موضوع دقت داشته باشید که کودکان با ورود به مهد کودک و پیش‌دبستانی، کم کم پنهان کاری را آموزش می‌بینند. دروغ‌گویی از سن 5 سالگی در کودکان آغاز می‌شود که یک فرآیند معمولی برای گسترش مهارت‌های ذهنی و فکری آن‌ها است.

تربیت کودکان 6 تا 7 سال

تربیت کودکان زیر 7 سال از حساسیت بالایی برخوردار است. شخصیت کودک در این سن شکل می‌گیرد و آینده‌ی او وابسته به تربیت درست در این سنین است. پدر و مادرهای عزیز باید به تربیت دینی کودکان زیر 7 سال نیز اهمیت دهند، زیرا دینداری کودک در بزرگسالی نیز وابسته به تربیت در این سنین است.

در میان اصول تربیتی کودکان زیر 7 سال، سن 6 سالگی به عنوان دوران نیاز به استقلال در نظر گرفته شده است.بنابراین سعی کنید که در فعالیت‌های کودک 6 ساله خود، به او آزادی عمل دهید و احساس استقلال را در او تقویت کنید.

در این رده سنی کاردستی درست کردن و نقاشی برای تقویت مهارت‌های کودک بسیار مفید هستند.

تربیت کودکان زیر 7 سال

نکات مهم در ارتباط با تربیت کودک زیر 7 سال

اگر کودکی خردسال دارید، به نکات زیر برای تربیت او دقت نمایید:

  • در این سنین از کودک خود انتظار فرمانبرداری نداشته باشید.
  • با کودک خود در نهایت احترام و محبت رفتار کنید.
  • بر رفتارهای کودک خود نظارت کامل داشته ‌باشید.
  • از تنبیه کودک در سنین خردسالی بپرهیزید.
  • از بازی‌های آموزشی برای تعلیم کودک خود استفاده کنید.
  • 7 سال اول زندگی کودک مختص بازی کردن است.
  • به درخواست‌های فرزند خود پاسخ دهید.
  • اعمال خود را اصلاح کرده و الگوی خوبی برای کودک باشید.

فاطمه مرادی

من، فاطمه مرادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان کنار شما هستم تا رابطه‌ی بهتری با فرزندان خود داشته باشید.

میتونم بگم احساس و لذتی که در این سالها به عنوان مشاور و روانشناس بدست آوردم یه چیزی شبیه لذت قابل اعتماد و راز دار بودنه ، لذت شنیدن حرف های فریاد نشده از پس سینه ها، لذت شکستن بغض ها و همدلی ، دانستن رفتارها، فکرها واحساس ها، لذت به بینش رساندن انسان ها و پذیرش آدم ها بدون هیچ قید و شرطی …

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل شما عزیزان را با تربیت کودکان زیر 7 سال و اصول تربیتی کودکان زیر 7 سال آشنا نمودیم. تربیت کودک زیر 7 سال از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کودک در این سن شخصیت خود را می‌سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات ما از جمله اعتماد به نفس کودکان و اصول تشویق و تنبیه‌های کودکان از این که ما را تا انتهای یکی دیگر از مقالات روانشناسی همراهی کردید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید