شما در حال مشاهده هستید 7 راهکار موثر در چگونگی تربیت مستقل کودک که نمی دانستید!

7 راهکار موثر در چگونگی تربیت مستقل کودک که نمی دانستید!

  • دسته‌بندی پست:روانشناسی کودک
  • دیدگاه‌های پست:0 دیدگاه
  • زمان مطالعه:زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونگی تربیت مستقل کودک مهارتیه که تمام والدین باید اونا یاد بگیرن. وابستگی کودک یکی از بدترین ویژگی‌هایی هست که می‌تونه صدمات جبران‌ناپذیری بر تمام جنبه‌های زندگی کودک وارد کنه. به همین دلیل یکی از ضروریات فرزندپروری تربیت کودک مستقل هست. مطالعه، مشاوره، همفکری و استفاده از تجارب سازنده از جمله راه‌هاییه که والدین می‌تونن مهارت‌های لازم را برای تربیت کودکی مستقل به‎دست بیارن.

از جمله خصوصیات کودک مستقل می‌تونیم به این مورد اشاره کنیم که کودک مستقل دوست داره خودش به تنهایی کارهاش را انجام بده و علاقه چندانی به کارهای گروهی نداره؛ مگر اینکه خودش رهبر گروه باشه. خانم فاطمه مرادی روان‌شناس و درمانگر کودک و نوجوان با آموزش مهارت‌های لازم به شما کمک می‌کنه تا کودکی مستقل پرورش بدید.

تفاوت کودک وابسته و کودک مستقل

مهم‌ترین هدف هر پدر و مادری تربیت کودک مستقل هست که در آینده بتونه با استقلال و اتکا به خودش زندگی کنه. این ویژگی یک‌شبه بدست نمیاد و والدین باید از همان سنین آغازین زندگی کودک این امر مهم را در اولویت فرزندپروری قرار بدن. در ادامه بحث چگونگی تربیت مستقل کودک ابتدا ببینیم منظور از کودکان مستقل و وابسته چیه.

چگونگی تربیت مستقل کودک و اهمیت آن

1. تربیت کودک مستقل؛ خصوصیات کودک مستقل

این گروه از کودکان خودشون ذاتاً انگیزه دارن و دوست دارن کارها را به‌تنهایی انجام بدن. این کودکان مستقل در تصمیم‌گیری‌هاشون مصمم هستن و تغییر نظر اون‌ها کار راحتی نیس. به دلیل اینکه این کودکان به‌دنبال کشف چیزهای جدید هستن به‌راحتی می‌تونن خودشون را سرگرم کرده و به‌ندرت حوصله‌شون سر میره. کودکان مستقل خیلی خوب می‌تونن از تنهایی لذت ببرن. برخی دیگر از ویژگی‌های کودک مستقل عبارت‌اند از:

  • مسئولیت‌پذیر بودن
  • اهمیت دادن به حق انتخاب
  • تمایل به رهبری
  • برنامه‌ریزی برای آینده و تحصیل
  • لجباز و بی‌باک
  • دارای مهارت اجتماعی خوب

2. چگونگی تربیت مستقل کودک؛ کودکان وابسته

نقطه مقابل کودکان مستقل، کودکان وابسته‌س. این گروه از بچه‌ها قدرت تصمیم‌گیری ضعیفی دارن؛ چون والدین به‌جای اونا تصمیم می‌گیرن. والدین این دسته از کودکان بدون درنظر گرفتن رفتار اون‌ها پاداش و تشویق‌های نامناسب و نامحدود براشون در نظر گرفتن. درنتیجه کودک شخصیتی ضعیف و وابسته پیدا می‌کنه. این گروه از کودکان در قبال احساساتی که به خودشون دارن به دیگران وابسته‌ هستن؛ به‌عنوان مثال وابستگی به دیگران برای شاد بودن. چشم امید این دسته از کودکان به دیگرانه تا براشون انگیزه فراهم کنن. این ویژگی‌ها نقطه مقابل خصوصیات کودک مستقل هست.

چگونه کودکان مستقل می شوند؟

در بحث مربوط به چگونگی تربیت مستقل کودک باید گفت که کودک مستقل را همه دوست دارن؛ ولی این مهارت را همه والدین ندارن. ببینیم والدینی که فرزند اونا مستقله چه رفتارها و عملکردی داشتن. این گروه از والدین به کودکشون اجازه میدن تا موضوعات مورد علاقش را خودش پیدا کنه؛ به همین دلیل کودک می‌تونه به خودش انگیزه بده.

ازطرف دیگه فرصت و راهنمایی‌های لازم را در اختیار کودک گذاشتن تا باتوجه به علاقه خودش فعالیت‌های مختلفی را که دوست داره دنبال کنه. والدین کودکان مستقل ازنظر تشویق و پاداش به‌صورت متعادل عمل می‌کنن و رابطه بین والدین و کودک براساس همکاری و درک متقابله.

تربیت کودک مستقل

چگونگی تربیت مستقل کودک؛ چرا کودک باید مستقل بودن را یاد بگیرد؟

کودک امروز، جوان فرداس و برای داشتن جامعه‌ای سالم باید جوانان و بزرگسالان جامعه افرادی مستقل، متکی به خود و با اعتماد بنفس باشن. همه ما به‌عنوان عضوی از جامعه باید نقش خود را به بهترین صورت ایفا کنیم و فرزندانی سالم، مستقل، با اعتمادبه‌نفس و عزت نفس بالا تربیت کنیم. به همین دلیل والدین باید شرایط را طوری فراهم کنن که کودک از همون سال‌های ابتدایی زندگیش با مفاهیم انتخاب و حق انتخاب آشنا بشه. در این صورته که می‌تونه شناخت بهتری از خودش پیدا کنه. کودک ازطریق والدین باید به این شناخت برسه که زندگی همیشه بر وفق مراد نیست و این امکان که گاهی با شکست مواجه بشه وجود داره.

وقتی‌که صحبت از چگونگی تربیت مستقل کودک میشه باید بدونیم که یک کودک مستقل به‌راحتی می‌تونه اشتباهات خودش را بپذیره و برای رسیدن به نتایج موفقیت‌آمیز از راهنمایی‌های والدین استفاده می‌کنه. به همین دلیل از همون دوران آغازین زندگی، عزت نفس در کودک پرورش پیدا می‌کنه و با اهمیت دادن به کودک و تصمیماتش این عزت نفس قوی‌تر میشه. مستقل بودن و عزت نفس باعث میشه تا کودک احساس خودارزشی کنه.

راهکارهای موثر چگونگی تربیت مستقل کودک

یکی از اصول مهم مهارت فرزندپروری مهارت تربیت کودک مستقل هست که البته کار دشواری نیست فقط باید کمی حوصله به خرج داد. سخت‌گیری بیش از اندازه یا سهل‌انگاری و بیخیالی در تربیت کودک، اثرات نامطلوبی روی آینده اون خواهد داشت. به همین دلیل تعادل بهترین راهیه که از طریق اون میشه فرزندانی با روحیه سالم، شخصیت مستقل و قوی و با اعتمادبه‌نفس خوب تربیت کرد. به همین دلیل نباید بار زیادی بر کودک تحمیل بشه و اجازه بدیم از زیباترین دوره زندگیش لذت ببره. در ادامه راهکارهایی را که می‌تونه در تربیت کودک مستقل موثر باشه معرفی می‌کنیم.

خصوصیات کودک مستقل

1. چگونگی تربیت مستقل کودک؛ مسئولیت دادن به کودک

باید متناسب با سن کودک به اون مسئولیت‌هایی داده بشه؛ به‌عنوان مثال در تمیز کردن خانه باید کودک هم به اندازه سهم خودش کار انجام بده. اتاق و وسایلش را در حد توانش مرتب کنه. موقع چیدن میز غذا کودک هم بخشی از کار را به‌عهده بگیره. با این کار یاد می‌گیره که تمام افراد به اندازه خودشون مسئولیت‌هایی بر عهده دارن و باید اونا را انجام بدن.

2. همدلی با کودک

والدینی که می‌خوان مهارت چگونگی تربیت مستقل کودک را یاد بگیرن باید بدونن وقتی کودک داره استقلال را یاد می‌گیره وارد شرایط جدیدی میشه که ممکنه گاهی با مشکل روبرو بشه. به همین دلیل زمانی که کودک کاری را بخواد انجام بده و در انجامش با شکست روبرو شده اونا سرزنش نکنید. در روند تربیت کودک مستقل  بدون تحقیر یا قضاوت هوای کودکتون را داشته باشید. درصورتی که کودک از شما کمک خواست کمکش کنید.

3. چگونگی تربیت مستقل کودک؛ عدم مداخله در تمام امور

برخی والدین با دخالت‌های غیرضروری استقلال کودک را از اون سلب می‌کنند و این کار را با راهنمایی‌کردن اشتباه می‌گیرن. به جای این‌کار بهتره والدین دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های لازم را در اختیار کودک قرار بدن تا به روش خودش و به‌صورتی ساده کار را انجام بده. با رشد کودک اون بهتر می‌تونه از پس وظایفی که بر عهده‌اش هست بربیاد. وقتی خودش درخواست کمک کرد شما مداخله کنید.

4. آموزش مهارت های زندگی

والدین باید به کودکشون مهارت‌های صحیح زندگی را یاد بدن. یادگیری مهارت‌ها از همون سنین ابتدایی موجب تثبیت‌شون در وجود کودک شده و با بالا رفتن سن بهتر می‌تونن به حل مسئله پرداخته و از پس مشکلات و چالش‌های زندگی بربیان. منظور از چگونگی تربیت مستقل کودک و آموزش مهارت‌های زندگی، امور ساده و روزمره هست که با ساده‌ترین شیوه میشه به کودک یاد داد؛ مثل مرتب کردن کشوی لباس‌ها و پس‌انداز کردن پول.

تربیت کودک مستقل با تشویق

5. تربیت کودک مستقل؛ تشویق کودک

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد انگیزه در کودک سیستم تشویق و پاداشه. وقتی کودک در مسیر استقلال تمام تلاش خودش را می‌کنه اونا تشویق کنید. البته باید در همه کاری تعادل رعایت بشه. تشویق به‌جا و مناسب اعتماد به‌نفس کودک را بالا می‌بره.

6. چگونگی تربیت مستقل کودک؛ حق انتخاب و تصمیم‌گیری

گاهی به کودک آزادی عمل بدید تا خودش تصمیم بگیره که باید چه‌کاری انجام بده؛ به‌عنوان مثال کودک از مدرسه برگشته و می‌خواد بعد از بازی سراغ تکالیفش بره. شاید شما به‌عنوان والدین ترجیح بدید این روند برعکس باشه. گاهی لازمه در تصمیم‌گیری‌ها، کودک خودش انتخاب کنه. وقتی کودک برای انجام وظایف به قول خودش پایبند باشه شما هم برای انتخاب‌هاش ارزش قائل بشید. همین ارزش‌دادن نقش زیادی در افزایش اعتماد‌به‌نفس و استقلال کودک داره.

7. مذاکره کردن

همون‌طور که گفتیم کودک باید بدونه که همیشه اوضاع اون‌طور که می‌خوایم پیش نمی‌ره و حق با اون نیست. کودک باید بدونه که اونم ممکنه اشتباه کنه یا در برابر دیگران ببازه. به همین دلیل باید هنر توافق و مذاکره‌کردن را یاد بگیره تا در شرایط مختلف یا دشوار انتخاب خوبی داشته باشه.

جمع‌بندی

یکی از مهارت‌های مهم در پرورش فرزندان چگونگی تربیت مستقل کودک هست. والدین باید بدونن که با سهل‌انگاری یا سخت‌گیری بیش از اندازه نمیشه فرزندانی مستقل تربیت کرد. مهم‌ترین خصوصیات کودک مستقل اینه که دوست دارن خودشون کارها را به تنهایی انجام بدن، در تصمیم‌گیری خوب عمل می‌کنن و برای انگیزه داشتن به خودشون متکی هستن. برای تربیت کودک مستقل باید به اون حق انتخاب داد، مهارت‌های ضروری زندگی را یاد بگیرن و از همون سال‌های ابتدایی زندگی مسئولیت‌پذیری در وجودشون نهادینه بشه.

یکی از مهارت‌های تربیت کودک مستقل اینه که با شادی، خنده و بازی انجام وظایف را به اون‌ها یاد بدیم. خانم فاطمه مرادی روان‌شناس و درمانگر کودک و نوجوان می‌تونه بهترین راهکارهای عملی را در اختیار والدین قرار بده تا کودکانی مستقل پرورش بدن. برای رزرو نوبت مشاوره حضوری یا آنلاین به وب‌سایت خانم مرادی مراجعه کنید.

میدونستی میتونی آنلاین هم مشاوره کنی؟

تماس جهت رزرو مشاوره: 02191005141

پیج اینستاگرام: FATEME_MORADI_PSYCHOLOGIST

دیدگاهتان را بنویسید